Skip to main content

Ik heb nu een Experiabox V8 met zwarte vierkante wifiversterker. Maandag ontvang ik Box12 en 2 Superwifi punten. Kan ik de zwarte wifiversterker ook blijven gebruiken?

Helaas ben ik niet technisch onderlegd, dus een kort duidelijke aanwijzing zou heel fijn zijn.

 

Al vast bedankt.

mvg John

admin: eigen topic aangemaakt

Ik heb nu een Experiabox V8 met zwarte vierkante wifiversterker. Maandag ontvang ik Box12 en 2 Superwifi punten. Kan ik de zwarte wifiversterker ook blijven gebruiken?
Helaas ben ik niet technisch onderlegd, dus een kort duidelijke aanwijzing zou heel fijn zijn.

Al vast bedankt.
mvg John

Ja dat kan zeker. Maar om te begrijpen wat je doet moet ik even eenvoudig de werking uitleggen.

Bij een wifi zonder mesh met versterker moet je telefoon/tablet schakelen tussen de verschillende zenders (basis, versterker). Dat gaat vaak niet goed en daarom doet de mesh dat anders. 

Bij een mesh (=superwifi) wifi schakelen de zenders (superwifi punten) en dat werkt veel beter omdat altijd de beste zender jouw telefoon/tablet bedient. Dus bij een mesh wifi kun je gewoon door het huis wandelen.

Nu jouw vraag: ja dat kan, maar de versterker doet niet mee met de superwifi punten. Dus je telefoon/tablet moet dan soms nog steeds omschakelen. Hoe erg dat is moet je uitproberen, maar bijvoorbeeld ver weg achter in de tuin is een versterker vaak een nuttige aanvulling.

Nog een tweetal opmerkingen:

  1. De Box12 wifi wordt uitgeschakeld en doet niet mee in de mesh. Pas met nieuwe firmware wordt de Box12 een mesh station, maar het is onbekend wanner die komt. Als de Box12 ook een mesh station wordt, dan heb je meestal nog maar een Superwifi zender nodig (totaal 2, dus Box12+superwifi of 2xsuperwifi).
  2. De Superwifi punten communiceren draadloos met Box12 als ze niet te ver weg staan (groen lampje op de Superwifi). Maar je kunt ze ook bedraad aansluiten: nadeel de extra kabels en voordeel dat je ze veel verder weg kunt plaatsen.

Nog een opmerking. Bij een Experia box kun je een eigen router/mesh gebruiken door de box in bridgemode te zetten. Echter, de Box 12 ondersteunt geen bridge mode.


Kan, maar hoeft niet. De Experiawifi heeft de zwakte en tekortkoming van de v8 tenietgedaan. Met een Box12 en zeker ook Superwifi’s is het wat dat betreft niet meer nodig. Wel is hij samen te gebruiken met de Box12 en Superwifi’s. 

 

Verschil in de v8 en de box12 is:

  • V8 heeft enkel 2,4ghs en geen 5ghz.  5ghz zorgt voor snellere wifi. De Box12 heeft beide.
  • De Superwifi’s hebben ook beide wifi frequenties.

Bij gebruik van een Box12 ism Superwifi’s, zet je de wifi van de Box12 uit. (Onderste knopje links 15sec ingedrukt houden)

1e Superwifi hou je bekabeld naast de Box12.

2e Superwifi zet je na installatie elders en hoeft niet persee aan een kabel.

De Experiawifi kun je nog steeds blijven gebruiken, mits hij bekabeld blijft, en in een andere kamer.


Bij een wifi zonder mesh met versterker moet je telefoon/tablet schakelen tussen de verschillende zenders (basis, versterker). Dat gaat vaak niet goed en daarom doet de mesh dat anders. 

Bij een mesh (=superwifi) wifi schakelen de zenders (superwifi punten) en dat werkt veel beter omdat altijd de beste zender jouw telefoon/tablet bedient. Dus bij een mesh wifi kun je gewoon door het huis wandelen.

Dat is geen mesh functionaliteit maar smart-roaming (802.11k/r) en dat zit ook in de betere gewone accesspoints.

 

Edit: Bericht waar ik op.reageerde blijkt verplaatst te.zijn.


Bij een wifi zonder mesh met versterker moet je telefoon/tablet schakelen tussen de verschillende zenders (basis, versterker). Dat gaat vaak niet goed en daarom doet de mesh dat anders. 

Bij een mesh (=superwifi) wifi schakelen de zenders (superwifi punten) en dat werkt veel beter omdat altijd de beste zender jouw telefoon/tablet bedient. Dus bij een mesh wifi kun je gewoon door het huis wandelen.

Dat is geen mesh functionaliteit maar smart-roaming functionaliteit (802.11k/r) en dat zit ook in de betere gewone wifi accesspoints.


Bij een wifi zonder mesh met versterker moet je telefoon/tablet schakelen tussen de verschillende zenders (basis, versterker). Dat gaat vaak niet goed en daarom doet de mesh dat anders. 

Bij een mesh (=superwifi) wifi schakelen de zenders (superwifi punten) en dat werkt veel beter omdat altijd de beste zender jouw telefoon/tablet bedient. Dus bij een mesh wifi kun je gewoon door het huis wandelen.

Dat is geen mesh functionaliteit maar smart-roaming (802.11k/r) en dat zit ook in de betere gewone accesspoints.

 

Edit: Bericht waar ik op.reageerde blijkt verplaatst te.zijn.

Klopt helemaal, maar mijn verhaal is bedoeld voor een eenvoudige uitleg waar om gevraagd werd.
Een echte mesh heeft een Mesh Master (in Box12) die de accesspunten toewijst en de wifi band kan schakelen.

PS ik heb geen idee waarom het bericht verplaatst is.

 

admin: omdat deze vraag gesteld werd in een oud topic.