Skip to main content
Vraag

Werkt mijn huidige DVS1200 setup ook op glasvezel?

• September 7, 2026
  • 9 reacties
  • 103 keer bekeken

Goedemiddag,

ik krijg binnenkort glasvezel internet en wil graag weten of the dvs 1200 gegarandeerd werkt met het

glasvezelnetwerk. Want ik ben van de dvs 1200 afhankelijk.

De meeste mensen hier in huis hebben een bekabeld internetverbinding en hebben dus geen wifi internet kaart! Dus vandaar mijn vraag.

met vriendelijke groet,

Petra

9 reacties

rvk01
Slimmerik
  • September 7, 2026

ik krijg binnenkort glasvezel internet en wil graag weten of the dvs 1200 gegarandeerd werkt met het

Internet over de DVS 1200 zal wel werken. Maar de snelheid is niet gegarandeerd. Het gaat immers over het stroomnet en daar gaat nu eenmaal signaal verloren.

Hier bv een topic over de DVS 1200 waarbij de snelheid een stuk lager lag:

Overigens verkocht KPN (vroeger?) ook de DVS 1200. Maar het is dus zeker geen optimale oplossing.

Is er echt geen mogelijkheid een bekabelde verbinding te maken (via een oude buis van coax of de oude PTT buis)? En werk je nu ook al met de DVS 1200 (met welke snelheid)? De kans bestaat ook dat je via wifi sneller signaal hebt dan via de DVS 1200.

• September 7, 2026

Als het nu werkt dan blijft dat zo, waar het op is aangesloten maakt geen verschil.

Maar, ga maar alvast nadenken over een kabelroute, dat is veel zekerder.
Vroeg of laat gaat dit niet meer werken, deze vreemde manier om internet over het elektriciteitsnetwerk te sturen.

( O, ik dacht de eerste te zijn, maar dit is nu net zo’n onderwerp waar iedereen snel op reageert, met ongeveer dezelfde mening )

Ratonesque
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • September 7, 2026

Het hangt erg af van de elektriciteitsinstallatie. Je hoort veel klachten, maar bij mij werkt het prima. Af en toe (plm. 1 keer per maand) is het signaal weg, maar dan trek je even de stekker eruit, en er weer in, uiteraard, en dan doet-ie het meteen weer. Dit zal voor ​@PetraMelanie ook gelden. Maar of het glasvezel is of niet, dat maakt niet uit.

JanD
Wijsgeer
  • September 7, 2026

Beste ​@PetraMelanie als het met je huidige DSL-verbinding (koper) goed werkt, blijft het ook met glasvezel goed werken, binnenshuis verandert er immers niets, alleen de drager van het internetsignaal wijzigt van koper naar glas.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 7, 2026

De DVS 1200 zal het ook dan doen. Internet verandert niet. Of het nou via DSL of FttH binnen komt. 

Mag alleen niet tussen NT en modem, dat is veruit het beste met kabel. 

Ook kun je de nieuwe tv box van kpn overwegen. Die kan ook via wifi.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • September 8, 2026

Goedemorgen, bedankt voor al de antwoorden and tips. Ik ga er zeker wat mee doen! 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • September 8, 2026

Internet over de DVS 1200 zal wel werken. Maar de snelheid is niet gegarandeerd. Het gaat immers over het stroomnet en daar gaat nu eenmaal signaal verloren.

Hier bv een topic over de DVS 1200 waarbij de snelheid een stuk lager lag:

Overigens verkocht KPN (vroeger?) ook de DVS 1200. Maar het is dus zeker geen optimale oplossing.

Is er echt geen mogelijkheid een bekabelde verbinding te maken (via een oude buis van coax of de oude PTT buis)? En werk je nu ook al met de DVS 1200 (met welke snelheid)? De kans bestaat ook dat je via wifi sneller signaal hebt dan via de DVS 1200.

Het is niet makkelijk om in mijn huis alles bekabeld aan te sluiten. Er zijn momenteel twee personen die via wifi verbonden zijn, maar de andere vier gebruiken een kabelverbinding.

Mijn dochter werkt bij een klantenservice en moet verplicht via een bekabelde verbinding werken. Ze mag dus niet via wifi werken.

Ik heb momenteel een internetsnelheid van 200 Mbps, maar ik krijg die snelheid helaas niet volledig binnen. Mijn twee zonen en mijn dochter, die op zolder zit, zijn via een DVS 1200 en een switch met de modem/internetverbinding verbonden. Mijn dochter krijgt waarschijnlijk de laagste snelheid, omdat zij het verst van de modem af zit.

JanD
Wijsgeer
  • September 8, 2026

Beste ​@PetraMelanie je schrijft dat jouw dochter wel bekabeld werkt, via de DVS1200 dus???

Mijn ervaring met de DVS1200 is dat ik een maximum snelheid haal van tussen de 80 en 100Mbit/s via het stroomnet.

In de regel meer dan voldoende voor standaard internettaken.

Alleen als je met meerdere personen tegelijk op hertzelfde internet zit, deel je de snelheid en is het per persoon relatief langzamer.

Maar of je dar merkt?

Piet van der Vooren
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10

De DVS 1200 zal het ook dan doen. Internet verandert niet. Of het nou via DSL of FttH binnen komt. 

Mag alleen niet tussen NT en modem, dat is veruit het beste met kabel.

Mee eens dat de verbinding tussen NT en modem het beste is met kabel, maar ik ken een paar mensen die een DVS tussen NT en modem hebben. Dat werkt in veel gevallen ook.