De zoveelste vraag waar menigeen mee komt. Wanneer beter internet als je de pech hebt in een buitengebied te wonen.
Begin deze maand is er tot mijn verbazing gewerkt aan de straatkast in ons dorp. Nieuwe kast en heel wat splice werk ondergronds. Diezelfde nacht viel een paar uur de dsl lijn uit. Hmm. Zo laat nog aan het werk?
Niet meer zo bij stil gestaan totdat deze week overdag weer de dsl wegviel. Via xs4all helpdesk uiteindelijk een monteur van KPN aan de deur, de volgende dag. Weer online. Bleek dat onze lijn niet meer aangesloten was op de straatkast.
Ik ben er via de wagentjes van Orsatel(goed onthouden) achter gekomen dat zij vanuit opdracht van de Konings-Groep de werkzaamheden verrichten aan straatkasten om deze om te zetten naar vdsl. Via de laatste partij reactie gekregen en bevestiging van plaatsen nieuwe kast met VDSL mogelijkheden.
De grote vraag is hoe nu verder? Fourstack zegt niks. Maar het lijkt me toch een logisch gevolg dat de nieuwe kasten daadwerkelijk gebruikt gaan worden met betere technieken.
Vanuit de gemeente zouden we "snel internet" moeten krijgen dit en/of komend jaar. Slochteren krijgt voorrang.
Wat frustreert is dat er ergens iemand weet wat er gaat gebeuren en wanneer. Toen we hier kwamen wonen heb ik moeten vechten om adsl te krijgen. Nu zoveel jaar verder blijven we al tijden hangen op 17Mb. Overstappen naar Ziggo willen we niet.
Wie weet meer? De kast via robinflikkema: 9635AM 62 KVD
Er staat ook 60 bonded vdsl bij, maar via fours tack komen we theoretisch op 28 op ons adres, maar er is mij verteld dat het niet echt mogelijk was, wellicht nu wel?
Dank alvast!
Beantwoord
Werkzaamheden straatkast VDSL klaar gemaakt volgens Konings-Groep.
Beste antwoord door Ward_
Er staan twee niet-actieve kabelverdelers in jouw dorp. Eentje daarvan is nu vervangen en wordt wel degelijk actief gemaakt. Dat is degene waar je het adres al van noemde (9635AM 62). De tweede staat in of bij het woonzorgcentrum. Die wordt niet vervangen maar wordt wel direct gekoppeld aan de eerste waardoor ook de mensen op die kast voorzien kunnen worden van VVDSL.
Dus in antwoord op je vragen:
* Ja, Noordbroek krijgt wel degelijk een snelheidsupgrade maar de exacte planning kan ik je niet geven om de simpele reden dat deze nog heel vaak kan wijzigen.
* Fourstack geeft je op adresniveau de planning van de laatste stap (openstellen van de kast). Maar die krijg je pas te zien als dit binnen twee maanden valt. Dat is ingesteld omdat de langere termijn planning te vaak kan veranderen.
* Er is pas een actieve straatkast als deze is opengesteld voor levering. Tot dat moment zijn het passieve kabelverdelers. Vandaar dat je ze nu nog zo ziet op de site van VVDSL-Robin Flikkema. En omdat die site gebruik maakt van de gegevens op Fourstack zie je daar ook geen upgrade. De enige reden dat jij weet dat er een upgrade aankomt is omdat je hebt gezien dat de kast is vervangen.
* KPN buizen en kabels zijn juist wel altijd blauw. Men is dus al wel bezig geweest met het ingraven en aansluiten van de glasvezel-backbone op de nieuwe kast.
Wel alvast een aandachtspunt: De woningen aan de Zuiderstraat vanaf de telefooncentrale richting Noordbroek zelf zitten direct op de centrale aangesloten, zonder kabelverdeler. Die woningen merken dus niets van deze kastvervanging. Dat zijn bijna alle woningen aan de Zuiderstraat tot aan de kruising met de Havenstraat/Scheemderstraat. Maar als ik zo kijk kunnen die theoretisch nu al wel 60 tot 70 Mbit halen (met pairbonding).
Bekijk origineelDus in antwoord op je vragen:
* Ja, Noordbroek krijgt wel degelijk een snelheidsupgrade maar de exacte planning kan ik je niet geven om de simpele reden dat deze nog heel vaak kan wijzigen.
* Fourstack geeft je op adresniveau de planning van de laatste stap (openstellen van de kast). Maar die krijg je pas te zien als dit binnen twee maanden valt. Dat is ingesteld omdat de langere termijn planning te vaak kan veranderen.
* Er is pas een actieve straatkast als deze is opengesteld voor levering. Tot dat moment zijn het passieve kabelverdelers. Vandaar dat je ze nu nog zo ziet op de site van VVDSL-Robin Flikkema. En omdat die site gebruik maakt van de gegevens op Fourstack zie je daar ook geen upgrade. De enige reden dat jij weet dat er een upgrade aankomt is omdat je hebt gezien dat de kast is vervangen.
* KPN buizen en kabels zijn juist wel altijd blauw. Men is dus al wel bezig geweest met het ingraven en aansluiten van de glasvezel-backbone op de nieuwe kast.
Wel alvast een aandachtspunt: De woningen aan de Zuiderstraat vanaf de telefooncentrale richting Noordbroek zelf zitten direct op de centrale aangesloten, zonder kabelverdeler. Die woningen merken dus niets van deze kastvervanging. Dat zijn bijna alle woningen aan de Zuiderstraat tot aan de kruising met de Havenstraat/Scheemderstraat. Maar als ik zo kijk kunnen die theoretisch nu al wel 60 tot 70 Mbit halen (met pairbonding).
Reageer
Rich Text Editor, editor1
Editor toolbars
Press ALT 0 for help
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.