Skip to main content

Sinds een tijd geeft de v12box wifi6 door. Dit zorgt echter steeds vaker voor storing op de verschillende apparaten.

 

Als eerste mijn mobiele telefoon. Samsung A52 5g en wifi6. Als deze telefoon verbinding maakt en wifi6 logo krijgt dan loopt de dataverbinding vast. Spelletjes haperen. Internet pagina's laden niet meer. Lopen ik naar zolder en gaat de verbinding over op wifi5 vie een verbonde superwifi dam gaat het allemaal als een malle.

 

En nu beginnen de nest protect apparaten in de omgeving van de v12 box hun verbinding te verliezen.

 

Komt er eigenlijk opneer dat wifi6 een storing in mijn apparaten veroorzaakt en inplaats van naar wifi5 te gaan maken ze geen verbinding meer.

 

Is hier een oplossing voor...

Ja. WiFi 6 uit zetten op de KPN Box. Want volgens mij werkt het niet als er ook WiFi versterkers van KPN zijn aangesloten die geen WiFi 6 ondersteunen. 

Volgens mij gebeurde dat eerst ook automatisch. Zodra er witte SuperWiFi's of Experia WiFi's aangesloten werden werd WiFi 6 terug gezet naar WiFi 5. Maar sinds de laatste firmware update is dat niet meer zo.

U heeft de witte SuperWiFi's? 


Ja. WiFi 6 uit zetten op de KPN Box. Want volgens mij werkt het niet als er ook WiFi versterkers van KPN zijn aangesloten die geen WiFi 6 ondersteunen. 

Volgens mij gebeurde dat eerst ook automatisch. Zodra er witte SuperWiFi's of Experia WiFi's aangesloten werden werd WiFi 6 terug gezet naar WiFi 5. Maar sinds de laatste firmware update is dat niet meer zo.

U heeft de witte SuperWiFi's? 

Ja ik heb de witte (oude) SuperWiFi's 

 


Hoi @Nobodyno, op die wifiversterkers werkt Wifi6 inderdaad niet. Je kunt Wifi6 wel uitzetten op je Box12.
RBxx heeft hier een handige handleiding voor geschreven. Als het niet lukt in te loggen op je Box12 kan het helpen even een andere browser te gebruiken

Hallo ​​​​​,

De KPN Box staat standaard op WiFi 6 (802.11ax). Dit is de nieuwste versie van WiFi.

Oudere Intel-chips kunnen hier niet/slecht mee omgaan. Mogelijk heeft jouw laptop daar last van.

Zet daarom in de Box 12 de Wireless Mode op 802.11b+g+n (2.4GHz)  en 802.11a+n+ac (5GHz).

Inloggen gaat via https://mijnmodem.kpn met het admin password op het etiket achterop het modem. Kijk voor meer info over de KPN Box 12 in de Online handleiding KPN Box 12

De andere oplossing voor dit probleem is mogelijk de driver van je laptop handmatig te updaten via de Intel website.

Ga hiervoor na het inloggen naar WiFi  → Advanced

 

Dat gezegd hebbende kan het ook zijn dat je apparaten geen fantastische verbinding hebben met je Box12 maar wel met je Superwifi punten. Het kan dan helpen je Box12 wat te verplaatsen of zelfs het wifi van je Box12 uitzetten zou kunnen helpen. Je apparaten zullen dan altijd het Wifi van je Superwifi punten pakken.


Ook hier zeer veel problemen gehad met wifi met KPN box 12. Deze heeft een jaar goed gewerkt en vanaf circa Juni 2023 alleen maar problemen. Traag, instabiel, wegvallende verbindingen, apparaten , telkens resettten.…... om gek van te worden. Speedtests op wifi met soms slechts 10 Mbs op nog geen 2 meter naast het modem. Uiteindelijk volgende oplossing gevonden. Ik heb een extra wifi kanaal met alleen 2.4 Ghz met een andere naam naast de standaard wifi 6 met 2.4 en 5 Ghz aangemaakt en hier alle oudere en vooral smart lampen die alleen met 2.4 Ghz overweg kunnen opgezet. Alles werkt weer perfect met wifi snelheden tot 350 Mbs. Kennelijk werkt het 5 Ghz kanaal voor sommige apparaten totaal verstorend waardoor niets meer werkt.