Skip to main content

Hi all,
 

Ik dacht ik doe ook eens dat Superwifi…. Na inmiddels uren met de klantenservice via chat/Twitter in de weer geweest te zijn, 396x het advies opgevolgd om de boel te resetten, de Experiabox te resetten, de SW-punten te resetten, alle kabels minutieus na te lopen, de WiFi verbeter module te gebruiken En nog n keer, en nog een keer en dan als kers na vandaag 3 uur een monteur van KPN over de vloer gehad te hebben moet ik vooralsnog concluderen dat vooral de marketing rondom Superwifi, super is…
 

Ik woon in een gewoon, redelijk nieuw rijtjes huis met drie woonlagen (BG-1-2) en een kleine tuin. 
 

ik begon met 2 SW-punten; 1 bedraad, andere niet.


Ik heb er inmiddels dus 4! EN allemaal BEDRAAD!!! En dan heb ik een schotel die maar oranje blijft wat ik en ook de monteur ook probeerden... 

De supervriendelijke monteur begon overigens met dat hij dat Superwifi van KPN helemaal niets vindt dus nou dat was geen bemoedigend begin maar wel eerlijk en daar houd ik van! Hij is dus 3 uur bezig geweest, trap op, trap af…. Op een gegeven moment ben ik zelf met m mee gaan kijken. Hij moest tussentijds wel 4x bellen met collega’s, mijn hele netwerk was op n gegeven moment weg, alles weer opnieuw aan de praat gekregen.

Maar het meest schrijnende vind ik dat ik:

  • Zelfs met 4 SW schotels niet overal bereik heb…
  • Alle SW punten zijn nu op mijn bedrade netwerk aangesloten anders is het een kansloze oplossing! Echt nog n geluk dat ik overal kabels had laten leggen maar goed niet de bedoeling!
  • ik heb nu voor €240 SW schotels gekocht! 
  • Een schotel blijft maar n oranje lampje weergeven.

zijn er meer mensen met dit soort ervaringen? Dat kan toch gewoon niet? En ik moet ook zo’n moeite doen om te worden geholpen... 

 

Weet iemand goede alternatieven voor Super WiFi? Dan zeg ik dat spul vaarwel…

Admin: titel aangepast i.v.m. vindbaarheid.

 

Over het algemeen zijn er goede verhalen over de super wifi's. Welke experiabox heb je?


Versie 10…. 

nu is ook bijvoorbeeld weer opeens de SW schotel op de 1e verdieping de primaire de en dus niet die in de meterkast naast de experiabox! 
 

ik vind het echt ongelooflijk ruk. En ook echt die monteur is er vandaag 3 uur mee bezig. En dan nog niet geregeld. Dus zijn al die schotels door hem bedraad aangesloten dus kennelijk maken ze nu ook weer ruzie wie nou de primaire is ofzo


Is de Wi-Fi op de v10 uit?


Ja staat uit....


En hebben ze allemaal een aparte kabel naar de experiabox???  Lijkt me toch niet??


Ik heb in mijn huis overal netwerk bedrading lopen. Kon je bij de bouw al direct laten doen. Dus alle 4 de SW schotels zijn middels UTP kabels rechtstreeks verbonden, via n switch veelal, met de Experiabox. behalve de tweede nu ff ,die oranje is, maar die is ook oranje als ie onbedraad is... 

Ik ben doorgaans echt n vrolijke kerel hoor maar ik ben al 2 maanden verder… dus de lol is er wel n beetje af! En dan is er ook nog wat met dat 4K tv maar daar ben ik nog niet eens mee begonnen, eerst maar dat SuperWifi gebeuren…. 


Die 4k ontvanger pakken we later op. Er zijn niet zo vaak problemen met die super wifi's dus ben ik verbaasd. Wat gebeurt er als je ze gewoon volgens de handleiding aansluit. Dus de eerste bekabeld direct op de experiabox en daarna de anderen er gewoon naast legt. Na 20 minuten moeten ze gewoon gekoppeld zijn. Die app moet je vergeten.


Dat heb ik de eerste keer bij t aansluiten zelf, ook gewoon ongeveer gedaan geloof ik. Vanmiddag had ik voor de monteur 1 bedraad en 2 niet bedraad. Die op de bovenste verdieping had alleen helemaal geen ontvangst 5 mb ofzo… De monteur ging aan de slag ook met mijn laatste SW schotel (nr 4) koppelen want die is kennelijk nog nodig voor de tuin maar zoveer kwam hij niet daaag netwerkInstellingen, etc, alles kon opnieuw dus hoe hij t nu heeft gedaan weet ik niet. Hij was er wel 3 uur mee bezig en ik heb t nodig voor mijn werk. Vandaag heb ik feitelijk niets kunnen doen. 
 

Ik dacht net ook zal ik opnieuw beginnen maar ja straks doe ik dat en heb ik maandag weer geen wifi dat kan gewoon niet met t oog op mijn werk. 
 


Ik snap het. Normaal gesproken hang je er 1 in de gang beneden bekabeld, nr 2 op de 1ste overloop en nr 3 op de 2de overloop.  Gewoon draadloos.  En dan werkt het. Dus waar het probleem nou zit...Trouwens die 4k ontvanger gaat die via een switch? Zoja ondersteunt die switch igmp snooping?


4K: ja loopt via een Netgear switch Idd. Ik zal ff kijken of ie gimp snooping ondersteund!
 

SW: misschien dat ik het dan toch maar moet proberen morgen. Voor vandaag houd ik er mee op.  Misschien gewoon alles helemaal opnieuw doen? De 4 schotels resetten (Met t paperclipje 10 sec ofzo?)  en dan weer eens voor een aansluiten zoals jij beschreef? 

 

Trouwens: Dank je wel voor je goede vragen en hulp! Heel erg fijn! Kan ik ook weer n beetje afkoelen… ;-)


Bedraad is veel beter natuurlijk. Dus als dat kan, altijd doen. Sowieso moet je toch altijd bedraad beginnen. Dus ik zou zeggen sluit ze allemaal bedraad aan.

Als er 1 is die na geruime tijd niet stabiel groen blijft, reset dan deze. De punten die wel groen zijn met rust laten. Resetten doe je met de reset knop achterop. Lang vast houden. Wel 15 seconden ongeveer. Tot de lamp 3 x achter elkaar knippert. Daarna: heb geduld. Laat hem gewoon een half uurtje met rust.


@Joep1965  even gekeken maar mijn switch heeft dat igmp snooping... Bekijk TP-Link TL-SG108E - Switch op: https://www.bol.com/nl/p/tp-link-tl-sg108e-switch/9200000027536802?referrer=socialshare_pdp_iphoneapp

 

@Nick83 ok…  nou ze zijn dus alle 4 bedraad. 3 zijn groen 1 is oranje… dus die zal ik zo resetten, kijken wat er gebeurd.  En dat resetten is die met t paperclipje hè niet dat WPS WiFi setup knopje? 
 

maakt het uit dat kennelijk nu ‘opeens’ de schotel op de 1e verdieping als primair aangemerkt staat in die Thuis app? 
 

bedankt hoor;

had beter hier kunnen chatten ipv van via Twitter met de klantenservice geloof ik. 


Ja, met de paperclip. Welke SuperWiFi de primaire is, dat maakt niet uit.


Ik las een stuk uit 2015 over jouw switch. Daar werd gemeld dat ie niet goed met igmp snooping overweg kan. Ik zou voor deze gaan https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/511342/switch-netgear-gs105e/?pageCount=1&pos=2652


Als er alleen SuperWiFi's aangekoppeld zijn, dan maakt dat sowieso niets uit. Daarnaast, 2015, dat is wel 5 jaar geleden hè. 


@Nick83 er is ook een probleem met de tv ontvanger vandaar dat ik over igmp snooping begon. Maar wellicht is het probleem van toen met die tp link opgelost. Maar het kan ook zijn dat @eacrusher al een tijd die switch heeft.


Oranje lampje kan alleen branden als hij in draadloos mode zit, dus als er een kabel in zit detecteerd hij hem blijkbaar niet. Die kabel is dan niet goed.

Verder is mijn ervaring dat je de schotels niet allemaal bedraad aan kan sluiten, ze gaan dan vechten om wie de master is, en dan als de verkeerde de master is heb je geen internet.

Dat het draadloos niet werkt kan aan het type ondervloer liggen onder je laminaat. Als daar zilverfolie onder ligt, blokkeer je alle wifi. Deze zilverfolie zet je normaal gesproken op begane grond om de kou van je kruipruimte tegen te gaan.

Een mesh netwerk zoals superwifi, maar ook vele andere varianten van andere merken gaan uit van 1 master, met meerdere satelieten die draadloos zijn. Mijn ervaring is dat ze goed werken als je ze boven elkaar zet. Dus 1 in meterkast, 1 in de kamer precies boven meterkast, en 1 op zolder precies boven de kamer waar de versterker op 1e etage staat. Krijg je oranje lampjes, dan is je huis dus niet geschikt voor superwifi. Dan zijn de goedkopere experia wifis een betere keus, deze zijn namelijk gemaakt voor bedraad.

Als je echt superspul wil dan is ebiquity unify een aanrader, prijzig maar gegarandeerd jaren plezier.


De SuperWiFi's doen het gewoon prima als ze bekabeld aangesloten zijn. Maar een slechte kabel kan inderdaad de oorzaak zijn dat 1 SuperWiFi het niet goed doet bij @eacrusher 

Hier 2 SuperWiFi's en 2 Experia WiFi's. Allemaal bekabeld. Werkt perfect samen, alle 4 dus. Een Experia WiFi is de master hier. En die staat int schuurtje in de tuin :grin:


Ik las een stuk uit 2015 over jouw switch. Daar werd gemeld dat ie niet goed met igmp snooping overweg kan. Ik zou voor deze gaan https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/511342/switch-netgear-gs105e/?pageCount=1&pos=2652

 

@Joep1965 Thank! Weet je toevallig ook of Nethear ze met 8 poorten ook heeft? Ik had er wel een gevonden maar dan heet ie toch weer net anders en in de omschrijving kan ik t dan ook niet terugvinden. 


Oranje lampje kan alleen branden als hij in draadloos mode zit, dus als er een kabel in zit detecteerd hij hem blijkbaar niet. Die kabel is dan niet goed.

Verder is mijn ervaring dat je de schotels niet allemaal bedraad aan kan sluiten, ze gaan dan vechten om wie de master is, en dan als de verkeerde de master is heb je geen internet.

Dat het draadloos niet werkt kan aan het type ondervloer liggen onder je laminaat. Als daar zilverfolie onder ligt, blokkeer je alle wifi. Deze zilverfolie zet je normaal gesproken op begane grond om de kou van je kruipruimte tegen te gaan.

Een mesh netwerk zoals superwifi, maar ook vele andere varianten van andere merken gaan uit van 1 master, met meerdere satelieten die draadloos zijn. Mijn ervaring is dat ze goed werken als je ze boven elkaar zet. Dus 1 in meterkast, 1 in de kamer precies boven meterkast, en 1 op zolder precies boven de kamer waar de versterker op 1e etage staat. Krijg je oranje lampjes, dan is je huis dus niet geschikt voor superwifi. Dan zijn de goedkopere experia wifis een betere keus, deze zijn namelijk gemaakt voor bedraad.

Als je echt superspul wil dan is ebiquity unify een aanrader, prijzig maar gegarandeerd jaren plezier.

@Soeradj dank je wel voor je uitgebreide antwoord! Ik zal zeker even kijken naar ebiquity unify 🙂

ik zal zo ook even boven kijken of ik nog n andere kabel UTP kabel heb liggen. 
 

@Nick83 had die schotel net gereset. Dus maar even afwachten maar feitelijk moet ik beter eerst ff die kabel checken. 😉


Ik denk dat deze het is https://www.bol.com/nl/p/netgear-prosafe-gs108e-netwerk-switch-smart-managed/9200000032277598/?bltgh=uLQbvma4Q0ApRqpyJRlMxw.1_4.5.ProductPageUrl#modal_open als je snel besteld heb je em morgen nog :wink:


Ik denk dat deze het is https://www.bol.com/nl/p/netgear-prosafe-gs108e-netwerk-switch-smart-managed/9200000032277598/?bltgh=uLQbvma4Q0ApRqpyJRlMxw.1_4.5.ProductPageUrl#modal_open als je snel besteld heb je em morgen nog :wink:


ik zou hem dan hier bestellen

let op de E aan het eind

https://www.coolblue.nl/product/831150/netgear-gs308e-100pes.html?cmt=c_a%2Ccid_8863681153%2Caid_89596710699%2Ctid_aud-918309158136%3Apla-404439726877%2Cgn_g%2Cd_c&gclid=EAIaIQobChMIiYHBm-6-6wIVwrTtCh2WegDrEAkYAyABEgLqwPD_BwE


@peter-keetfm  & @Joep1965 

 

thanks! Besteld :-) 


Nieuwe switch lijkt te werken 😉 dus dat is in ieder geval t 4K schokkerig beeld wat verholpen… van de week weer kijken naar de laatste oranje SW schotel. 
 

de kabel lijkt wel goed te zijn maar goed heb voor de zekerheid n nieuwe kabel besteld om te checken n.a.v. de post van @Soeradj


Welke heb je nu dan 

Gs108e of de Gs308e 

 


Reageer