Skip to main content

Na verschillende pogingen met de wifi manager 1; nieuwe modem, 2 glasvezel genomen nog steeds geen top verbinding met wifi. Lijkt wel of de modem het in het huis niet aan kan. Ondertussen ook al 2 wifi versterkers gehad maar lijken niets te veranderen aan het verzenden / uitzenden van internet. Wordt er nu echt een beetje gek van, betaal elke maand hetzelfde bedrag maar kan er geen gebruik van maken! Zelfs de apps via het kpn kastje werken niet lopen vast of vallen uit?!

Dag @MarvinQ vertel eens wat meer over je netwerk? Ziet het er uit zoals hieronder beschreven? 


@Joep1965

Een experia modem v12 staat beneden in de meterkast, aangesloten op het glasvezelnetwerk. Vanuit de modem in de meterkast loopt een kabel naar zolder waar een experia wifi (bedraad) is aangesloten (dit is het zwarte kastje) D.m.v. powerline adapters heb ik nog 2x een tv kastje aangesloten omdat ik op die plekken geen utp kabel kan krijgen (zonder rigoreuze aanpassingen of draden door het huis). Dit alles i.c.m. een 100mb glasvezel abonnement.

Waar ik mij vooral over verbaas is de instabiliteit van de wifi van zowel de modem als de experia wifi op zolder. Het ene moment heb ik 100 mbps download of meer aan snelheid over de wifi en het volgende moment stort het volledig in en ga ik terug naar waardes van 10, 5 of zelfs 2 mbps. Gek genoeg is dan vaak de upload snelheid wel in orde. Vanuit de wifi experia kwam zojuist 5 mbps download en 65 mbps upload.

Het handmatig en via de wifimanager resetten van de modem heeft ook nog niet de oplossing geboden.

 


@MarvinQ en dan weet je ook meteen waar het fout gaat...de powerlines!!! Die geven zo vaak problemen.  Trek ze er maar uit en je zal zien dat het goed gaat. Een box 12 met een bekabelde experia wifi is perfect. 


@Joep1965 

Bedankt voor je reactie.

Momenteel gebruik ik de powerlines om de tv ontvangers aan te sluiten daar waar ik geen bekabelde aansluiting voor handen heb.

Als ik de powerlines verwijder, welk alternatief kan ik daar dan voor inzetten ? 

Is het mogelijk een superwifi punt daar te plaatsen waarop ik een tv ontvanger kan aansluiten?  Zou daar ook nog een splitter tussen gezet kunnen worden ?


Hoi @MarvinQ, de beste optie zou toch waarschijnlijk een kabel zijn waar mogelijk. Hoewel je de TV ontvanger wel aan kunt sluiten op een Superwifi punt is dat aanzienlijk storingsgevoeliger dan een kabel.
Wat betreft je powerline adapters, daar hebben we ook een handig topic over, problemen daarmee zien we vaak voor komen in deze tijd van het jaar omdat je lichtnet zwaarder belast wordt. Met een beetje geluk is daar nog een hoop winst te halen maar het advies is eigenlijk kabels te trekken waar mogelijk.

 


@Thomas  Bedankt voor je reactie, ik heb de informatie m.b.t. de DVS gelezen.

Ik moet dan ook zeggen dat de powerline adapters op zichzelf geen problemen leveren, ze zijn aangesloten zoals aangeraden en wij hebben helder en storingsvrij beeld. Ik heb ze ook even getest en er kwam 50mbps aan download snelheid uit.

Op advies van @Joep1965 heb ik nu alle powerline adapters overal uitgehaald om te testen of alles dan beter werkt. Daarnaast heb ik (misschien wat overhaast) een superwifi punt besteld via de wifimanager om die als vervanging te gebruiken voor de tv ontvanger beneden. Boven haal ik overigens de tv ontvanger weg om dit te vervangen door een Chromecast i.c.m. een onlinedienst (iTV, Netflix etc.)

Toch blijft de down-/uploadsnelheid via wifi erg onstabiel, het ene moment meet ik in de huiskamer 103mbps download en even later nog maar 10,9mbps.

Ik vraag me dan ook meteen af of de powerline adapters wel de boosdoeners zijn.

Overigens is het wifi signaal van de buren regelmatig steker dan ons eigen wifi signaal.  Bij het icoontje van dat wifi signaal pronkt ook een 6 waarbij ik er dan maar vanuit ga dat dit wifi 6 is? Zou dit wellicht een beter wifi signaal geven en zou onze modem (v12) hier dan ook niet op moeten zitten ?

Ik ga vandaag ook eens bekijken of ik de modem op een andere plek kan neerzetten om te zien of dit een beter wifi signaal geeft. 

 


Update betreft huidige situatie;

Gisteren heb ik de modem uit de meterkast gehaald en (ca. 2 meter) verplaatst naar de andere kant van de hal.

Superwifi punt ingesteld in de woonkamer (wat niet volledig vlekkeloos ging) waarbij ik uiteindelijk de modem en ook het superwifi punt een reset heb gegeven. Deze dient nu als draadloze verbinding voor tv ontvanger én het bedraad aansluiten van een gameconsole.

Deze verbinding werkt nu perfect! Hij meet zelfs download snelheden van +100mbps.

Algemene wifi snelheid op de begane grond is overal nu continu +100mbps. Sinds de reset gaat de verbinding nu ook over wifi 6.

De experia wifi op zolder (bedraad aangesloten) geeft ook een mooi continu bereik met snelheden van +100mbps.

Op de 1e verdieping staan geen wifi punten of versterkers maar meet ik snelheden van 25 tot 30mbps (soms uitschieter naar 50mbps) wat prima is omdat wifi daar minder belangrijk is.

Als laatst heb ik toch nog een power adapter aangesloten om een 2e tv ontvanger op zolder bedraad aan te kunnen sluiten. Ook die connectie getest en met een resultaat van 67mbps vind ik dat niet eens zo slecht. Het verwijderen en opnieuw koppelen van de powerline adapters zou wellicht ook nog heben geholpen. 

Al met al nu tevreden met de totale oplossing voor bedraad en wifi ontvangst.