Skip to main content

Goedemorgen,

Sinds gisteren heb ik last van onstabiele wifi.

Dit komt wel eens vaker voor en is met het resetten van de modem vaak opgelost, maar dit keer niet.

Tevens heb ik de Wifi manager doorlopen die de frequentie zou hebben aangepast, maar alsnog is het onstabiel. 

Dit blijkt met name tijdens gamen naar voren te komen en meerdere speedtests geven verschillende resultaten. We hebben een abonnement van 200mb, maar is dit doorgaans als het goed werkt tussen de 170/180mb. Bij meerdere speedtests komt dit niet boven de 80mb uit en de slechtste test was het slechts 30mb. Tevens springen de ping en jitter soms gigantisch omhoog boven de 100ms. Zover ik weet hebben we een koperen verbinding. 

Bij bekabeld internet lijkt er geen issue te zijn. Andere zaken wat ik heb gedaan is mijn laptop (waar het issue op speelt) te updaten, maar biedt dit helaas ook geen uitkomst. 

Daarnaast staan er nog 2 wifi versterkers in huis, een vlak bij de modem (primair) en de andere in de slaapkamer.

Als ik in de Thuis app kijk lijken alle apparaten standaard verbonden te worden met de wifi versterker in de slaapkamer. Hoe kan ik instellen dat de apparaten verbonden worden en blijven met de modem of met de primaire wifi versterker?

Hebben jullie nog punten/zaken wat ik zou kunnen checken?

@Dennis de Boer Welk modem heeft u ? V.w.b. de superwifi's zijn er inmiddels nieuwe richtlijnen en updates geweest, zie KPN Box 12 Update: Mesh hSGEJ100000516 & SGEJ10000528] | KPN Community


Eigenlijk is het sowieso niet te adviseren om te gamen via wifi, want je ping is dan veel hoger zoals gamers zullen zeggen 


Hallo @HansaanZet ,

Dank voor je reactie. Ik heb de modem, n.a.v. het artikel, een harde reset gegeven en zie dat de modem is geüpdatet naar de SGEJ10000528 software.  

De download snelheid lijkt alleen slechter te zijn geworden, ligt nu rond de 25mb-50mb i.p.v. gewoonlijke 170mb+/-

Heb je wellicht nog andere suggesties?

@janwilnl eens dat bekabeld beter is, echter als het een paar maanden stabiel is, ping is dan rond de 14ms, beter dan sommige professionele streamers, vind ik het raar dat het ineens weer onstabiel wordt en de downloadsnelheid enorm achteruit gaat. 

 


Welkom bij ons op het forum @Dennis de Boer. In de eerste plaats ben ik het ook eens met janwilnl, gamen is het beste met een kabel. Dat het altijd goed gewerkt heeft via Wifi is geen garantie dat het blijft werken, het Wifi signaal gaat door de lucht en kan daardoor beïnvloed worden door externe factoren. Bij een bekabelde verbinding hebben die factoren geen invloed op het signaal. Mocht het mogelijk zijn om een kabel aan te sluiten, zou ik dat wel doen.

Afgezien daarvan hoort de Wifi verbinding zelf wel goed te werken. Heb je de Wifi Manager ook al eens gedaan? Die kijkt met je mee naar het netwerk en de instellingen.