Skip to main content
Vraag

Wifi erg slecht na update

• 20 maart 2025
  • 12 reacties
  • 128 keer bekeken

wie heeft er last van dat na de update de wifi erg slecht is .

wie weet wat te doen .

zelf heb ik verschillende keren KPN gebeld en die zeggen alleen maar neem de stroom er even af 

de KPN zelf doet helemaal niets geef je een update en zoek het maar uit .

wie deelt deze ervaring 

12 reacties

• Helper
  • 42 reacties
  • 20 maart 2025

Volgens dit community hebben veel mensen problemen met hun wifi na de modemupdate. Ik ook al bijna 4 weken. Alle oplossingen aangedragen door KPN (schone installatie, instellingen controleren 40/80mhz, wp2 enz) kosten veel tijd en werken allemaal niet!

Er blijkt een apart KPN modem team opgericht te zijn die alle problemen moet oplossen.

Voor de rest is er geen enkele communicatie vanuit KPN over de voortgang.

Als je belt weten ze het ook niet (is ander team en die kunnen wij niet bereiken)...

Kortom: het is hopeloos en er is geen enkele communicatie vanuit KPN.

• Topper
  • 15 reacties
  • 20 maart 2025

Zelfde hier, al veel uren in gestoken met schone herstarts/installatie en wat niet.

Maar geen blijvende stabiele oplossing.

Nu al mijn witte superwifi punten maar uitgezet en alleen aan ethernet en modem. Niet ideaal, maar dat werkt in ieder geval.

harry49
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Helper
  • 84 reacties
  • 20 maart 2025

Hier ook hetzelfde, na de “update” is de Wifi veel langzamer maar de bekabelde internetaansluiting is wel dezelfde snelheid, ook vaak opnieuw opgestart maar het helpt niet. O ja, sinds de update heeft de televisie af en toe haperend beeld, voor de “update” nooit last van gehad… Waarom iets repareren las iets goed werkt?… Zeker een stagiair die zich moest bewijzen voor zijn baas. Kon je die “update” maar terug zetten of zo...

• Topper
  • 15 reacties
  • 20 maart 2025

@harry49  en ​@Begtie Ik lees net dat iemand verteld is dat SW1 het niet meer gaat doen en moest overstappen naar SW2 punten met 50% korting….. 

• Helper
  • 42 reacties
  • 20 maart 2025
Hans08 schreef:

@harry49  en ​@Begtie Ik lees net dat iemand verteld is dat SW1 het niet meer gaat doen en moest overstappen naar SW2 punten met 50% korting….. 

Ja, thx. Had het al gelezen. Ik ben benieuwd of je met die zwarte deze problemen niet meer hebt. Even afwachten op terugkoppeling of alles dan wel werkt en anders ook maar weer zelf bellen, want van KPN komt niks vandaan.

• Helper
  • 42 reacties
  • 21 maart 2025

@Hans08 ​@harry49 Probleem is opgelost (hopelijk): moet het nog wel afwachten tot ik ze binnen heb:

SuperWifi 1 in combinatie met Box 12 werken niet meer goed | KPN Community

Zie dit topic ook voor de oplossing ‘Vers van de pers’:

Schone installatie hept niet, eigen topic ook niet, alleen nieuwe SW2's is de oplossing!

De SW1 zijn waardeloos geworden door de update (dat is de mededeling van KPN).

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • Moderator
  • 1026 reacties
  • 21 maart 2025

Hoi ​@Gerrit 540. Jammer dat de update de Wifi bij je thuis in de soep heeft laten lopen. Dat is natuurlijk niet de bedoeling, maar gelukkig kan dit wel opgelost worden.

We zien dat dit vooral voorkomt bij huishoudens waar witte SuperWifi 1 punten worden gebruikt. Dus daar richt ik mij nu even op. Als jij andere SuperWifi punten hebt (of helemaal geen), meldt het dan hier mij nog even. Een collega van mij heeft al een mooi overzichtelijk bericht gemaakt waarin alles benoemd staat wat je kunt doen, dus ik ga hem hiervoor quoten: 

Erik van KPN schreef:

Ja, SuperWifi 1 kan wifiproblemen geven na de update. Hier zijn verschillende oorzaken voor. En voor een groot deel van de problemen hebben we gewoon oplossingen.

In de Kennisbank hebben we deze artikelen uitgebreid met informatie over wat je kunt doen bij problemen met je SuperWifi 1. In veel gevallen helpt een of meerdere van deze dingen.

Als dat niet zo is, dan kun je het beste contact opnemen met onze telefonische collega's. Plan hiervoor makkelijk zelf een terugbelafspraak. Dan bellen we je terug op een moment dat jou uitkomt. De collega die je spreekt zal met jou nogmaals de boel even doorlopen. Mocht dat niet tot resultaat leiden kan er een melding worden aangemaakt voor de achterliggende afdeling. Die nemen dan weer contact met je op voor verdere afhandeling. En die verdere afhandeling kan betekenen dat je SuperWifi 1 vervangen worden door SuperWifi 2. Maar dat is geen garantie.

Dit geldt ook voor de andere users die in dit topic hebben gereageerd. Hopelijk komen jullie er met deze instructie uit 🙂

• Topper
  • 15 reacties
  • 21 maart 2025

@Arjan van KPN dit lijk tegenstrijdig met hetgeen ​@Begtie hierboven meldt dat KPN de SW1 punten heeft “opgegeven” na de modem update. Kun je verduidelijken?

Overigens heb ik werkelijk alles gedaan over de laatste 4 weken zonder enig blijvend resultaat (KPN12 en witte SW1 en eigen topic), vele uren gespendeerd, gebeld, formulieren laten invullen en gefrustreerde huisgenoten. Het enige dat nog mist is dat KPN me vraagt eerst drie rondjes rond de kerk te rennen alvorens de SW1 aan het het modem te herstarten….

Dus graag even verduidelijken - is jouw suggestie het laatste advies of inmiddels achterhaald door wat lijkt op een SW1 vervangingsactie?

• Auteur
  • Topper
  • 13 reacties
  • 24 maart 2025

medewerkers van de kpn geven alleen een oplossing via telefoon trek even de stekker eruit .

vind dat de kpn eigenlijk verplicht is ons nieuwe wifi punten moet geven .

zijn doen de update terwijl alles goed werkt dus wij moeten daar voor boete 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • Moderator
  • 1026 reacties
  • 24 maart 2025
Hans08 schreef:

@Arjan van KPN dit lijk tegenstrijdig met hetgeen ​@Begtie hierboven meldt dat KPN de SW1 punten heeft “opgegeven” na de modem update. Kun je verduidelijken?

Overigens heb ik werkelijk alles gedaan over de laatste 4 weken zonder enig blijvend resultaat (KPN12 en witte SW1 en eigen topic), vele uren gespendeerd, gebeld, formulieren laten invullen en gefrustreerde huisgenoten. Het enige dat nog mist is dat KPN me vraagt eerst drie rondjes rond de kerk te rennen alvorens de SW1 aan het het modem te herstarten….

Dus graag even verduidelijken - is jouw suggestie het laatste advies of inmiddels achterhaald door wat lijkt op een SW1 vervangingsactie?

We hebben de SuperWifi 1 punten zeker niet opgegeven en we zien ook dat met het aanpassen van enkele instellingen de SuperWifi versterkers weer goed functioneren bij klanten. In sommige gevallen, wanneer bijvoorbeeld de SuperWifi versterkers maar een rood lampje blijven weergeven, worden deze vervangen voor SuperWifi 2. Maar dat zijn dus maar enkele gevallen. 

Vooral de WPA, Wifi5/6 en 5GHz bandbreedte instellingen controleren en gelijk trekken tussen het modem en de SuperWifi punten geeft het beste resultaat. Dus dat wil ik je vooral aanraden en nog een keer voor de volledigheid vind je hieronder de link naar de instructie daarvoor. Dan laten we voorlopig het rondje om de kerk nog even voor wat het is ;) 

• Topper
  • 15 reacties
  • 24 maart 2025

Oke ​@Arjan van KPN de saga gaat verder.

Ik heb vanmiddag alle radio settings van de WIFI 1 punten aangepast zoals aanbevolen. Voor 15 minuten deed het WiFi en alle drie de SW 1 punten waren groen (LED en in mijnmodem overzicht). Het SW1 punt op de begaande grond was zelfs in staat om een iPhone, iPad en een Macbook aan zich te koppelen. De SW1 punten op de andere verdiepingen waren groen op de LED en in het modem overzicht, maar vreemd genoeg koppelden geen apparaten (terwijl bekabelde SW 1 punten op die verdiepingen) zich op de andere verdiepingen aan de SW1 punten?

Na 15 minuten viel mijn WiFi ineens weg op de begane grond, de LED op het niet bekabelde SW1 punt daar gaat naar rood. De LED gaat vervolgens van groen, paars naar rood. In mijnmodem overzicht melding dat dit SW1 niet meer gekoppeld is aan thuis netwerk en DIY installatie opnieuw moet. Ik doe niets. Knippert vervolgens groen en vervolgens weer stabiel groene LED. Toch toont dit SW1 punt rood in mijnmodem overzicht, maar de melding dat dit niet meer verbonden is is weg. Ook koppelt dit SW1 punt geen WifI apparaten meer aan zich. Dit SW1 punt heb ik volgens mij alwel 4 keer gereset en voor minstens halve uren bekabeld aan het modem laten opstarten.

Nu (half uur verder) is de SW1 op de begane grond weer “groen” in mijn modem…. 

Volgens mij ben ik (en vele anderen) nu een maand aan het aanmodderen. Ik ben twee keer beloofd teruggebeld te worden na het laten invullen van een formulier bij telefonisch contact met de klantenservice, maar hoor nog steeds niets. De aanbevelingen blijken (voor mij in ieder geval) niet blijvend een oplossing te bieden. 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • Moderator
  • 1026 reacties
  • 25 maart 2025

We kunnen niet ontkennen dat je je niet inzet om dit probleem op te lossen, dat moet ik je nageven. En dat leidt vaak ook wel tot goede resultaten, maar in jouw geval blijft het hommeles. 

Ik ben even in je gegevens gedoken, omdat je dat hebt ingevuld staan in je profiel. Dan zie ik dat op 21 maart een storingsformulier voor je is ingevuld. Er staat een termijn van vijf werkdagen voor waarin je teruggebeld kan worden, dus ik wil je vragen hierop nog even te wachten. We laten je niet met SuperWifi punten zitten die niet meer aan de praat te krijgen zijn, dus je gaat zeker weten geholpen worden.