Skip to main content

Goedemiddag,

Ik ervaar met mijn 500Mb internet regelmatig een slecht bereik en traag internet . Hier zijn al meerdere monteurs voor langs geweest, maar nog steeds is het de ene keer zoals het hoort (190Mbps wifi) maar vaak nog geen 60Mbps. Dit is niet waarom ik KPN heb gekozen. Ik heb ook nog 2 Super Wifipunten (witte schotels) bekabeld aangesloten op mijn Experia V10a modem.

 

Nu heb ik begrepen dat je via KPN gratis Wifi Experia (de zwarte kastjes) kan testen tot einde van je contract. Hoe kan ik hiervoor in aanmerking komen? Want ik wil dit uiteraard graag proberen en als het werkt vind ik het prima om zelf aan te schaffen,

Probeert u deze link eens uit.

https://www.kpn.com/beleef/internet/wifi-manager-wifi-verbeteren.htm


Bedankt voor de reactie. Dit heb ik gebruikt, meerdere keren juist omdat ik problemen ervaar. Ander kanaal of dergelijke blijken weinig tot geen zin te hebben helaas.

 


Hoi @R. Roozeboom , goed dat je dit probleem kenbaar maakt en we gaan er uiteraard alles aan doen om dit voor je te verhelpen! Waar ik in eerste instantie vooral benieuwd naar ben, is hoe je deze snelheden meet; met een bekabelde verbinding of via de Wi-Fi? Ik vermoed dat dit puur om je Wi-Fi gaat maar wil dat wel graag zeker weten. De snelheid van de Wi-Fi zal altijd fluctueren en op zich haal je wel prima snelheden. Voor Wi-Fi hanteren we qua snelheid een ondergrens van 20 Mbit/s en hier zit je ruim boven. De KPN Experia Wi-Fi kun je gratis ontvangen door de Wi-Fi Manager te doorlopen. Let wel; je dient deze tool minimaal 2 x volledig te doorlopen en wanneer er dan een snelheid wordt gemeten die onder de 20 Mbit/s ligt, krijg je de KPN Experia Wi-Fi gratis toegestuurd. Ik denk alleen niet dat dit tot heel veel verschil zal leiden ten opzichte van de Super Wi-Fi punten waar je nu gebruik van maakt, ze werken in principe met dezelfde technologie. Waar ik zelf eerder aan zit te denken; op het moment dat je 60 Mbit/s haalt ten opzichte van de 190 Mbit/s die je soms ook haalt, kan zitten in het feit dat jouw Wi-Fi netwerk niet de enige zal zijn in je omgeving. Op het moment dat het druk is, worden alle beschikbare kanalen/frequenties drukker belast en dat heeft invloed op de snelheid van je Wi-Fi.


Beste JanZ, het betreft inderdaad Wifi, dit zal dus niet veel beter worden, ik had alleen meer verwacht met 500Mb internet. Nu heb ik begrepen van een monteur dat het mogelijk is om 3 schotels aan te sluiten op je experia en dan de wifi uitschakelen op de Experia V10a ? dit zou beter werken omdat je dan overal hetzelfde netwerk hebt en hij niet hoeft te 'schakelen’ tussen de superwifi punten met ander SSID ?

 


Daar ben ik ook bang voor. De 500 Mbit/s van je abonnement ga je alleen halen wanneer je met een bekabelde verbinding werkt. Zodra je draadloos gaat werken, verlies je altijd snelheid omdat het signaal zich door de lucht moet verplaatsen. Hoeveel daar van overblijft, verschilt per situatie omdat de omgevingsfactoren (bouw van een woning, isolatie, magnetrons, vloerverwarming, spiegels etc. et.) overal anders zijn. De Super Wi-Fi zullen er vooral voor zorgen dat je draadloze verbinding stabieler wordt vanwege de MESH techniek waarmee deze apparatuur werkt. De Experia Wi-Fi's doen trouwens hetzelfde en hier kun je gratis voor in aanmerking komen door de Wi-Fi Manager te doorlopen. Verschil zit hem vooral in het gegeven dat je bij de Super Wi-Fi alleen het eerste punt bekabeld aan hoeft te sluiten op de Experia Box. de overige punten kunnen in het stopcontact. Bij de KPN Experia Wi-Fi dien je alle punten bekabeld aan te sluiten op je Experia Box. Als er bijvoorbeeld al kabels zijn getrokken, zou ik persoonlijk altijd voor die KPN Experia Wi-Fi gaan!


Beste JanZ,

Wederom voor het duidelijke antwoord. Ik wil dolgraag proberen om voor de Experia WiFi te gaan en te kijken wat dat doet, zeker omdat er bij mij inderdaad overal in huis bekabeling is aangelegd CAT6a. Ik zou dan ook dolgraag mijn 2 witte schotels (SuperWifi-punten) willen omruilen voor 3x KPN Experia WiFi, echter hoe krijg ik dat kosteloos voor elkaar. Ik ben al lange tijd in ‘gevecht’ met KPN om alles beetje goed werkend te krijgen (ik heb 9 weken zonder tv en internet gezeten door een administratieve fout bij KPN).  


De Experia WiFi's doen hetzelfde als SuperWiFi's die bekabeld aangesloten zijn. Er is geen enkele reden om die om te ruilen.

Met welk apparaat meet u die 60 mbit? Meet u dat op meerdere apparaten? 


Graag gedaan! Ik heb 3 KPN Experia Wi-Fi's voor je aangevraagd en die zullen 1 dezer dagen door een koerier worden bezorgd. Je ontvangt hiervan ook nog een sms ter bevestiging en deze wordt gestuurd naar het 06 nummer dat hier bij ons bekend is. De Super Wi-Fi punten mag je trouwens gewoon houden, misschien kun je er iemand blij mee maken! Laat je mij, zodra je de (gratis) apparatuur hebt ontvangen, weten of dit voor verbetering heeft gezorgd? Wat @Nick83 zegt, klopt in principe helemaal maar we gaan vanzelf zien of dit in praktijk voor verandering gaat zorgen!


Beste JanZ,

 

U zijt geweldig!! Heel blij met dit antwoord en uiteraard zal ik u zeker informeren. :thumbsup_tone2:


Zijn WiFi Experia 100 Mbit intern van modem naar WiFi experia dan klopt dat trager is dan kom je niet boven 100  mbit uit is geen gigabit lan aansluiting dan verklaard traagheid 


Zijn WiFi Experia 100 Mbit intern van modem naar WiFi experia dan klopt dat trager is dan kom je niet boven 100  mbit uit is geen gigabit lan aansluiting dan verklaard traagheid 

Hallo @MachielAtsma , de modem en en Experia WiFi's hebben beide 1Gbit-poorten.

En met een LAN-kabel minimaal CAT5e, beter nog CAT6 heb je altijd een snelle verbinding.

 


Beste JanZ,

 

U zijt geweldig!! Heel blij met dit antwoord en uiteraard zal ik u zeker informeren. :thumbsup_tone2:

Top! Ik zie je bevindingen heel graag tegemoet :)


Beste JanZ,

Ik zou nog even terugkoppeling geven, bij deze.

Ik heb de zwarte Experia versterkers in goede orde ontvangen, even aansluiten was niet zo makkelijk als ik hoopte want de power lampjes bleven knipperen, dan na een tijdje alle 4 de lampjes 5x knipperen en dan weer opnieuw. Slechts 1 versterker deed wat het moest doen, dat was wel beetje jammer. Uiteindelijk heb ik er 2 aande praat gekregen en de derde gewoon echt niet op geen enkele manier. Ik heb inmiddels begrepen dat er vannacht een update is geweest voor de Experia Wifi versterkers dus ik hoop dat nu ook het wegvallende Wifi is opgelost, want zelfs met de zwarte Experia versterkers moest ik dagelijks resetten omdat ik wel verbonden was maar geen internet had (wel verbonden, geen internet - ‘waaiertje met uitroepteken op zowel telefoon als meerdere tablets). Na reset wifi versterker weer verbonden met wifi, maar is niet waar we zoveel betalen en KPN reclame voor maakt , namelijk overal goede wifi in huis 😉. Ik ga vanavond dus weer aan de slag, allereerst wifi versterkers afkoppelen van de Experia V10a , deze resetten, dan de zwarte wifi Experia versterkers resetten (vanwege de update) en deze dan 1 voor 1 weer aansluiten op de Experia v10a . Hopelijk kan ik dan genieten waarvoor ik gekozen heb, namelijk goed en snel internet (wifi). 

 


Wat versta je onder goed en snel wifi ?


Dat verschilt uiteraard per persoon. Ik versta er voornamelijk stabiel en minimaal 100mbps bij een afname van 500MB abonnement


Jij ook bedankt voor de terugkoppeling @R. Roozeboom :)

 

Mooi dat je de KPN Experia Wi-Fi in goede orde hebt ontvangen en hopelijk lukt het vanavond om alles goed werkend te krijgen! 


Jij ook bedankt voor de terugkoppeling @R. Roozeboom :)

 

Mooi dat je de KPN Experia Wi-Fi in goede orde hebt ontvangen en hopelijk lukt het vanavond om alles goed werkend te krijgen! 

ik laat het uiteraard weten ;-)

 


Super, ik zie je bevindingen graag tegemoet @R. Roozeboom :)


Hoi @R. Roozeboom , is het allemaal nog gelukt om de Experia Wi-Fi aan de praat te krijgen?


Hoi @R. Roozeboom , is het allemaal nog gelukt om de Experia Wi-Fi aan de praat te krijgen?

Beste JanZ, nou om eerlijk te zijn rust er geloof ik een vloek bij mij thuis. Ik heb de 3 zware Experia wifi versterkers allemaal werkend, echter moet ik echt iedere dag een reset doen omdat ik wel verbonden ben met netwerk, echter zonder internet (het bekende waaiertje met uitroepteken). Ik heb dus voor maandag wederom een monteur over de vloer (nr. 5 inmiddels). Hopelijk lukt het deze persoon wel wat de overige nooit echt is gelukt, namelijk een stabiel netwerk.


Bedankt voor de toelichting @R. Roozeboom . Ik kan me ergens voorstellen dat je het gevoel krijgt dat er sprake is van een vloek maar het moet op te lossen zijn, daar twijfel ik niet aan. Goed om te lezen dat er maandag wederom een monteur langskomt en hopelijk weet hij de 'vloek' op te heffen 😉 Speelt het probleem zoals je deze beschrijft op alle apparaten? Waarschijnlijk heb je dit al gedaan maar voor de zekerheid kaart ik het toch nog aan; heb je het Wi-Fi netwerk al eens verwijderd (of 'vergeten' bij Apple apparatuur) uit je apparatuur? Vervolgens opnieuw opstarten (dus echt uit - en aanzetten) en dan opnieuw verbinding proberen te maken? Je zult dan ook het wachtwoord/sleutel eenmalig opnieuw in moeten voeren. 


Beste JanZ, Ik ga ervan uit dat het nu eindelijk opgelost gaat worden inderdaad. Ik heb de Wifi versterkers losgekoppeld van de Experia Box v10A, daarna de Experia Box v10a een reset gegeven naar fabrieksinstellingen, daarna de Wifi Experia versterkers een reset gegeven en wederom een voor een gekoppeld met de thuisapp. Er schijnt een update geweest te zijn en moest dit doen na overleg technische afdeling zodat de wifi versterkers de juiste firmware zouden hebben. Helaas heeft het niet mogen baten dus ga ik ervan uit dat de monteur dit wel kan oplossen. Ik laat wederom van me horen.

 


Super, ik zie je bevindingen heel graag tegemoet en ga er ook vanuit dat de monteur dit probleem structureel voor je weet te verhelpen!


Super, ik zie je bevindingen heel graag tegemoet en ga er ook vanuit dat de monteur dit probleem structureel voor je weet te verhelpen!

Beste JanZ_

De monteur is maandagochtend geweest, heeft alles doorlopen en de zwarte experia versterkers wederom opnieuw geinstalleerd… Ik was helemaal blij, goeie snelheid en geen problemen maandag en gisteren. Nu wordt ik net bericht dat het internet er weer uit ligt, ik word er echt zo moedeloos van dat het nou niet gewoon een keer kan ophouden en gewoon werkt zoals het hoort. Ik heb er inmiddels al zoveel geld tegenaan gegooid door o.a. aanschaf cat6a kabels (SFTP). Ik weet gewoon niet meer wat ik moet doen om het blijvend goed te krijgen.

 

Monteur vertelde geen fan te zijn van de v10a modem, voorkeur gaat uit naar v10 of de nieuwe v12

 


Super, ik zie je bevindingen heel graag tegemoet en ga er ook vanuit dat de monteur dit probleem structureel voor je weet te verhelpen!

Beste JanZ_

De monteur is maandagochtend geweest, heeft alles doorlopen en de zwarte experia versterkers wederom opnieuw geinstalleerd… Ik was helemaal blij, goeie snelheid en geen problemen maandag en gisteren. Nu wordt ik net bericht dat het internet er weer uit ligt, ik word er echt zo moedeloos van dat het nou niet gewoon een keer kan ophouden en gewoon werkt zoals het hoort. Ik heb er inmiddels al zoveel geld tegenaan gegooid door o.a. aanschaf cat6a kabels (SFTP). Ik weet gewoon niet meer wat ik moet doen om het blijvend goed te krijgen.

 

Monteur vertelde geen fan te zijn van de v10a modem, voorkeur gaat uit naar v10 of de nieuwe v12

 

Die monteur heeft het bij het rechte eind. Die V10A moet je zo snel mogelijk de deur wijzen. Probleem is echter dat KPN de problemen met de V10a (bewust) niet herkent. Een omwisselprogramma zou namelijk heel veel geld kosten. Je enige hoop is een meewerkende moderator. Of helemaal afscheid nemen van KPN apparatuur (met de eigen brakke software) en overstappen naar iets beters. Denk hierbij aan een eigen router of een Fritz!Box (via KPN).


Reageer