Skip to main content

Beste KPN. beste allen,

We hebben bij KPN een alles-in-één abonnement. Sinds enkele weken veroorzaakt onze router (Experiabox V10a) ineens - door tot op heden nog steeds onverklaarbare redenen - problemen met (draadloos) internet in de zin dat de apparatuur in huis geen verbinding meer kan maken. Daarvoor nooit problemen mee gehad. M.n. de smartphones in huis vertonen dit probleem en geven het bericht weer dat het ip adres niet opgehaald kan worden. Bij tijd en wijle hebben we ook geen interactieve tv en liet het thuis werken op zich wachten omdat ook de laptop geen verbinding meer kon maken. Erg frustrerend allemaal!

Lezende op internet (w.o. dit forum) lijkt dit zeker geen op zichzelf staand probleem te zijn, aangezien (veel) meer mensen hier last van schijnen te hebben. De firmware update in december jl. lijkt dit ook niet verholpen te hebben. We hebben van alles geprobeerd en daarvoor ook meerdere malen met KPN gebeld. Een (harde) reset van het modem blijkt telkens ook slechts een zeer tijdelijke oplossing te bieden, het probleem keert daarna snel terug. Geen werkbare situatie dus en noodgedwongen gebruikmakend van 4g ook nog eens kostenverhogend. 

Na voor de zoveelste keer met KPN gebeld te hebben voor een werkbare oplossing (door Corona zijn de KPN (thuis)medewerkers - begrijpelijk - ook aan allerlei restricties gebonden) is besloten ons een nieuw modem op te sturen, aangezien aangenomen werd dat het probleem zich in het apparaat zelf zou afspelen. Kort geleden hebben we het nieuwe modem ontvangen, wederom een V10a. Na nog geen dag echter wéér precies hetzelfde probleem, kan ip adres niet ophalen..We hebben tegen beter weten in het nog enkele dagen aangekeken (telkens resetten), maar inmiddels door wanhoop gedreven maar besloten een Experiabox V9 aan te sluiten die we (gelukkig) nog hadden liggen. Probleem gelijk ‘opgelost’. Deze V9 werkt nog als vanouds, in ieder geval geen enkel probleem meer met wifi, ware het niet dat dit modem ook wat behelpen is omdat het minder bereik in huis/tuin biedt en ons inziens wat trager is (alles zit op 2.4 Ghz als ik me niet vergis, ook streaming via SONOS waar we een abonnement op hebben) en daardoor soms wat hapert. 

Concluderend vinden we het niet meer dan fair dat KPN alsnog een oplossing biedt. We hebben het nu zelf even opgelost met het V9 modem, maar ook dit is slechts een tijdelijke workarround en dus verre van ideaal.  We betalen een aardig bedrag voor het alles-in-een abonnement (verhoging van het maandbedrag is overigens zojuist door KPN aangekodigd) en dan mag je ook verwachten dat alles soepeltjes verloopt. In ieder geval gebruik kunnen maken van een modern modem zonder haperingen.

Aangezien er al sinds geruime tijd (en lang voordat de huidige storing met wifi zich voordeed) werkelijk niets in huis veranderd is wat ons netwerk betreft wat zou kunnen storen (geen extra apparaten e.d.), biedt een monteur langssturen o.i. ook weinig soelaas. Vermeldingswaard is wellicht nog wel dat er tegenover ons een nieuw appartementencomplex is verschenen. Deze is recentelijk opgeleverd en de inmiddels gearriveerde nieuwe bewoners hebben ook allen wifi. Het is daarmee aanzienlijk drukker geworden als je de wifi-kanalen bekijkt, maar bij ons staat ‘automatische kanaalkeuze’ ingesteld. Daar zou het ook niet aan moeten kunnen liggen nemen we aan. Maar wellicht is er (daarvoor) recentelijk iets in de wijkcentrale gewijzigd die van invloed zou kunnen zijn (en dus de verstoring kan veroorzaken)? Wellicht iets wat KPN nog even kan achterhalen/meten? Dan nog zou dit alles vreemd zijn omdat zogezegd de V9, i.t.t. de V10a, het ip-probleem niet kent..

Tot slot vernemen we zojuist dat er weer een nieuw modem uit is, de V12. Zou dit wellicht onze problemen kunnen oplossen?  

 

Hoi @Ven666, welkom hier.

Wat een apart verhaal zeg. De V10a geeft dus problemen. Ook een nieuwe V10a gaf geen verbetering terwijl de V9 prima werkt. Zou met de 5 GHz te maken kunnen hebben van de V10. Want krijg je wel een ip als je dat uitzet op de V10a? Je kan inloggen met de gegevens achter het kaartje achterop het modem. Krijg je dan wel een IP? Of als je het SSID aanpast

 

En heb je verder de WiFi manager al eens doorlopen? Deze analyseert de WiFi en verbetert deze waar mogelijk. 


Hallo,

We hebben al vanalles geprobeerd. Meerdere malen met KPN gebeld en ook aandachtig relevante topics op dit forum gelezen. Tot op heden zonder soelaas. De door u aangedragen suggesties zijn ook al de revue gepasseerd. Ons vermoeden is idd ook de 5GHz, maar dat maakt de V10a nu niet beter dan de V9 helaas..

 

De suggestie dat het iets met (een verandering in) de wijkcentrale te maken zou kunnen hebben, is dat evt. nog het onderzoeken waard? Laatst spraken we een van onze buren en toeval (?) wil dat op ongeveer hetzelfde moment als bij ons ook zij enige tijd een storing met wifi hebben ondervonden. Geen idee overigens of zij ook bij KPN zitten, wat voor modem ze hebben en of het probleem bij hen inmiddels al (naar tevredenheid) is opgelost. Zogezegd is hier tegenover een appartementencomplex verrezen waardoor het aantal aansluitingen hier in de straat flink is uitgebreid.

 

We hebben eerlijk gezegd weinig vertrouwen meer in de V10A en deze ligt nu opgeborgen in de kast. We lezen dat er teveel storingen mee zijn. Zouden we het apparaat niet kunnen omruilen voor een V10 óf V12 (hopende dat het probleem (met de 5GHz?) daarmee wel wordt opgelost)?


Ik heb nog even overlegd met een collega. Het probleem kan door van alles veroorzaakt worden, maar zit waarschijnlijk in het thuisnetwerk aangezien de V9 wel werkt. En er meerdere V10a's getest zijn. Ik wil je toch nog eens vragen de V10a aan te sluiten en dan de externe apparatuur eraf te halen. En dan met name de Sonos. Die heeft laatste een update gehad waardoor wat problemen zijn ontstaan. Ik ben dus wel benieuwd of de WiFi zonder Sonos wel goed werkt. Als dat het geval is. De Sonos apparatuur even resetten en deze als nieuw instellen op de WiFi. Dan zou het weer allemaal moeten werken. 


Mmmm, als we ons niet vergissen is die update van Sonos waar je kennelijk aan refereert (?) anderhalve week geleden (8 juni) uitgebracht toch? Onze Sonos-app heet sinds die tijd ook ‘Sonos S1 Controller’ omdat we nog wat oude play speakers hebben staan. Anyhow, onze problemen met wifi spelen al van weken daarvoor.

Eerder hebben we al eens geprobeerd het probleem proberen op te lossen door de netwerknaam te wijzigen. Daardoor was ook meteen de verbinding met Sonos verloren (er moest daardoor opnieuw connectie gemaakt worden), maar de router gaf desalniettemin nog steeds niet thuis en bleef het probleem met het niet kunnen ophalen van het ip-adres ook onder de gewijzigde netwerknaam gewoon bestaan.


Wil je de Sonos er toch eens afhalen in combinatie met de V10a? Want problemen met IP komt vaak wel door apparatuur in het netwerk. Dus haal alles er eens tussenuit. Ook eventuele switches. Mogelijk dat die dat die foutieve IP adressen uitdeelt. Behoudt je dan het probleem nog steeds?

Verder heb je geen probleem met de V10a via de kabel?


Ik ga er van uit dat het allemaal duidelijk is. Ik heb namelijk geen reactie meer van je ontvangen.


WIFI Experiabox V10A_Kan IP adres niet ophalen. Dit probleem heb ik dus ook (laptop en mobiel) en de Kpn zegt dat er niks aan de hand is bij hen. Ik ben er klaar mee van kastje naar de muur te worden gestuurd.

We hebben bij KPN ook een alles-in-één abonnement. De wifi valt continue weg of is traag en dit is al 2 maanden aan de gang. 

Door de Experiabox minstens 2x per dag te resetten is het probleem even weg. Mij mobiel verbruikt thuis op dit moment teveel data. 
Ik heb zelfs al een monteur besteld voor 11 januari as. via de kpn waarvan ik de kosten zelf moet betalen om de wifi te optimaliseren in huis maar als ik dit zo lees, ligt het probleem aan de geleverde apparatuur van de KPN. Wat gaat de KPN hiermee doen? 


Wat heb je allemaal aan het modem aangesloten op het modem qua randapparatuur?


Draadloze wifi adapters. Daaraan zitten 2 tv kastjes bedraad. En boven 1 versterker bedraad. Plus Kastje van de zonnepanelen. 

Dat is het.


Bedoel je dit soort dingen 

 


ja klopt


Ik was er al bang voor. Soms gaat het goed met die dingen maar vaak niet en dan krijg je problemen die jij hebt. Probeer te testen zonder de draadloze verbindingsets.  Reset het modem en ik verwacht dat je experiabox dan prima werkt. Daarna gaan we eens kijken hoe dan verder.


Na reset doet de modem het prima hoor maar ineens onverwachts heb ik in de loop van de dag geen verbinding meer. Mijn mobiel en mijn laptop hebben hier last van. Ik zie ook op de laptop mijn wifisterkte zo nu en dan enorm afnemen.
Maar als ik het goed begrijp laat de apparatuur van de KPN het dus afweten. want de draadloze verbindingssets zijn van de KPN. Er komt een betaalde monteur via de KPN as. maandag. Ik laat door hem wel e.e.a. uitzoeken. 


En wees dan verstandig en zorg dat je een goed netwerk krijgt. Draadloze verbindingsets moet je gewoon niet willen.  Trek kabels!!!


Haha. Oke. Ik neem je tip mee