Skip to main content

Hoi, 

sinds 3 weken zijn wij nu verhuisd naar een nieuwe woning. Toen ik de verhuizing door had gegeven kreeg ik opeens glasvezel binnen. (Nooit om gevraagd) nu zit er glasvezel in de meterkast met de Experia box. In ons oude huis nog nooit glasvezel gehad. Nu heb ik hele slechte verbinding in woonkamer en slaapkamer. 
ik wil die glasvezel helemaal niet ik wil gewoon net zoals ik in mijn oude huis had de experia box in mijn woonkamer hebben. Graag heb ik jullie hulp hierbij nodig.

Hallo @Omkeltoum 

 

Je kan de Experiabox prima in de woonkamer plaatsen, er moet dan wel een netwerk kabel naar de meterkast liggen of aangelegd worden om hem aan te sluiten op het glasvezelmodem.

Zit er misschien al zo'n UTP aansluiting in de woonkamer die naar de meterkast loopt of een loze leiding naar de meterkast waar je een netwerkkabel doorheen kan trekken?


Hoi @Omkeltoum . Welkom op het forum.

Glasvezel is de toekomst dus terug naar een koperlijn gaat niet lukken.  Dat moet je ook helemaal niet willen. 

Je kunt het modem neerzetten waar je maar wil. Voorwaarde is dat er een ethernetkabel vanaf de rode WAN poort van je modem naar het glasvezelkastje gaat. 

Ik hoop dat je mogelijkheid hebt om dit zelf aan te leggen. Zo niet, kun je een betaalde monteur overwegen:

https://www.kpn.com/service/monteur/servicemonteur/servicetool-monteurafspraak.htm?type=service-create#/0001


Klopt ik had gebeld en toen kreeg ik dit ook terug als antwoord. Kan de monteur de kabel dan vanaf de woonkamer zo ook “onzichtbaar” maken zodat als bezoek langs komt zij de kabel niet zien vanaf de meterkast naar de woonkamer? 


@Ik_Hussel : Kunnen jullie dat? ;-)


Elk huis is anders en tenzij ik een video rondleiding krijg kan ik niks garanderen. Maar er zijn heel vaak goede opties om een kabel netjes uit het zicht weg te werken. Misschien kunnen we via een oude telefoonlijn of coax kabel iets trekken naar de meterkast. Misschien is de kruipruimte droog en goed begaanbaar zonder vloerverwarming of is de kabel netjes weg te werken achter plinten. 
 

Er zijn altijd wel opties te bespreken, en als het enkel te doen is om de WiFi verbinding is het soms ook gewoon een goed idee om al dan niet draadloos een versterker te plaatsen. 


Is het ook een optie om Dit draadloos te doen? 
 


Dan moet je aan draadloze verbindingssets denken (devolo's)..  Of Superwifi 2. 

Ik zou dan zelf eerder voor de superwifi 2 gaan.   

Hou er rekening mee dat draadloos nooit 100% te garanderen is. Vooral als je tv kijkt via een draadloze verbinding is iedere minieme verstoring zichtbaar.