Skip to main content

Beste heer/mevrouw,

Sinds 1-2 maanden heb ik thuis ontzettend slechte ervaring met wifi op mijn MacBook. Deze wifi-problemen ervaar ik alleen thuis en lijken dus aan ons wifi-netwerk te liggen. Inmiddels heb ik het volgende geprobeerd om de problemen zelf op te lossen: 

(i) Macbook updaten;

(ii) Modem resetten einc. twee eerder aangeschafte (witte) wifi-boosters];

(iii) De stappen uit de online probleemoplosser volgen;

(iv) Wifi uit-/inschakelen op mijn laptop ogemiddeld zo’n 10 keer per dag dat ik thuis werk]. Inmiddels ben ik zo in het frustrerende evenwicht beland dat ik meermaaldaags wifi uit- en aanzet, switch naar een mobiele hotspot, mijn MacBook uit zichzelf weer verbindt met het wifi-netwerken zo verder.

 

Andere relevante informatie:

(i) Ons modem bevindt zich in de woonkamer, zelf werk ik etage hoger;

(ii) Ons appartement (bovenste laag) telt verdiepingen en tussen mijn laptop en de dichtstbijzijnde booster zitten slechts een trap en een (open) deur;

(iii) In ons appartement moeten we beneden ook goed internet hebben;

(iv) Uit de online probleemoplosser blijkt dat de huidige downloadsnelheid nin geval het wifi-netwerk in werking is] 12 Mbit/s, in plaats van de beoogde 200 Mbit/s. Dat we de 200 niet halen is volkomen begrijpelijk, maar onze een daadwerkelijke downloadsnelheid van ten minste 150 Mbit/s lijkt me een redelijke verwachting;

(v) Ons (3 kamer-)appartement allesbehalve extreem groot, dus het vanuit de probleemoplosser gegeven advies nog meer boosters aan te schaffen is wat mij betreft geen oplossing.

Bij voorbaat bedankt voor uw hulp,

Met vriendelijke groet,

Stan Thijssen

Zijn de SuperWiFi's bekabeld aangesloten? Ik ga er tenminste vanuit dat u SuperWiFi's heeft? De term "boosters" gebruikt KPN niet.


Als je wifi router beneden staat, zou ik de booster boven neerzetten. Dat scheelt weer een betonnen vloer waar het signaal doorheen moet. Meer boosters lijkt me wat overbodig, maar een booster op dezelfde verdieping als de wifi-router lijkt me lichtelijk overkill.

PS wat @Nick83 ook al zegt: is het een superwifi versterker, of heb je zelf iets anders aangeschaft?


Veel dank voor deze snelle reacties. Het zijn dan inderdaad superWiFi’s (witte apparaatjes, op internet kan ik zo snel alleen zwarte vinden). De SuperWiFI’s zijn bekabeld aangesloten, vandaar dat er eentje naast de router staat en eentje bij de meterkast. Boven heb ik geen mogelijkheid om ze bekabeld aan te sluiten, en zonder kabel brandt het groene lampje niet (maar een rode).


Hoi @Slecht werkend wifi, welkom hier. 

Alleen de wifi op de macbook is slecht? Andere apparaten wel goed?

Heb je ook al eens op de mac het wifi netwerk helemaal vergeten en opnieuw ingesteld?

En verder de wifi tips doorlopen? 


Hi @Bart_Z,

Dank voor je reactie. Op mijn mobiel doet het internet het ook niet al te best. IK heb het wifi netwerk inderdaad (meermaals zelfs) verwijderd/laten vergeten en opnieuw ingesteld. 

Wat betreft de wifi-tips:

(i) Het modem is al eens op advies van een monteur van de meterkast naar de woonkamer verplaatst;

(ii) Als ik het goed begrijp wordt door onze wifi-versterkers (SuperWiFi’s ?) automatisch het beste kanaal gekozen;

(iii) Wifi-versterkers hebben we dus al aangeschaft.

Groet,


Stan


En verder de wifi manager al eens doorlopen? Die optimaliseert de wifi. 

Of heb je juist de versterkers via de wifi manager aangeschaft? 


Nogmaals veel dank voor alle tot nu toe geboden hulp. Beide superwifis staan beneden, maar onze internetkabels liggen alleen beneden (in de meterkast en bij de ouderwetse telefoonaansluiting). Boven heb ik wel een ouderwetse telefoon-input, maar geen input in de muur voor een internetkabel… De versterkers zijn ons ooit door een monteur aangeraden.

Groet,

Stan


Nogmaals veel dank voor alle tot nu toe geboden hulp. Beide superwifis staan beneden, maar onze internetkabels liggen alleen beneden (in de meterkast en bij de ouderwetse telefoonaansluiting). Boven heb ik wel een ouderwetse telefoon-input, maar geen input in de muur voor een internetkabel… De versterkers zijn ons ooit door een monteur aangeraden.

Groet,

Stan

Stan, kan je niet via de telefoonaansluiting op de bovenverdieping een netwerkkabel laten trekken en deze aansluiten op je “booster”/versterker/superwifi. Dan komt er bedraad internet via je modem boven en heb je een beter wifi signaal boven. Wellicht het overwegen waard?