Skip to main content

Goedenavond allen,

 

Mijn moeder heeft een nieuwe laptop gekocht. Haar laptop verbindt soms wel en soms niet met onze KPN wifi. Het probleem lijkt dat de WiFi wel zichtbaar is, er wel een connectie is met de WiFi, maar deze niet verbind met het netwerk.

Hierdoor is er geen verbinding met internet en kan zij haar nieuwe laptop niet gebruiken, terwijl de WiFi wel werkt op onze mobieltjes. 

 

Wat kan ik doen om dit probleem voor haar op te lossen?

Hallo @L.Spierings ,de laptop bekabeld aansluiten en of bij een KPN Box 12 wifi6 ax omzetten naar wifi5 ac


Hallo @L.Spierings ,de laptop bekabeld aansluiten en of bij een KPN Box 12 wifi6 ax omzetten naar wifi5 ac

Dat omzetten naar AC hoeft misschien niet, dat is vooral een issue met oude Intel netwerkkaarten maar met een nieuwe laptop lijkt me dat niet zo snel gebeuren, tenzij het goedkope Chinese rommel is, waar Dell niet onder valt. Ik vermoed eerder dat er een Intel AX wifi chipset in aanwezig is zoals ik die tegenwoordig vrijwel standaard zie op nieuwere laptops.

Probleem met deze chipset is vaak dat deze niet kan communiceren met het modem als de 5Ghz-wifi op 20Mhz staat. In een oude software bug wilde dit nog wel eens gebeuren, helaas met een nieuwe software update niet mogelijk om die instelling terug te zetten naar 80Mhz. Gelukkig kan dit wel handmatig door in te loggen in het modem :)