Skip to main content

Het internet, vooral de WIFI, is de meerderheid van de tijd erg traag of valt weg. De modem is een paar weken geleden vervangen maar dat lijkt het probleem alleen maar erger te hebben gemaakt. Met de WIFI Manager kan ik het probleem soms tijdelijk oplossen maar een aantal uur later lijk ik weer terug bij af te zijn. Het is niet alleen de WIFI, soms valt ook de verbinding via LAN weg en dan lijkt de modem gewoon geen signaal te krijgen, staat het lampje op rood. Thuis werken en studeren waar veel gestreamd moet worden en gebeld via Microsoft Teams of Zoom is echt onwijs lastig zo, en ik heb nog wel een hogere internetsnelheid in mijn abonnement. Is er een andere manier om dit probleem aan te pakken?

*Admin: titel aangepast voor een betere vindbaarheid

Van harte welkom op ons forum @BenJV!

Het lijkt er inderdaad op dat er meer aan de hand is, aangezien ook je bekabelde internetverbinding wegvalt. Goed dat je aan de bel trekt. Ben je via glasvezel of via de koperverbinding aangesloten? Welk modem heb je, en op welke plek in huis is deze aangesloten (en is dat direct bij de hoofdaansluiting)? Hoe vaak gebeurt het dat het lampje rood wordt? En heb je het modem al gereset sinds je dit ervaart?


Hoi Alexandra,

Bedankt voor je reactie. Volgens mij gaat het om een koperverbinding. Er is zover ik weet nog geen glasvezel aangelegd in de wijk. De modem is de KPN Box 12, die is een paar weken geleden geïnstalleerd ter vervanging van een Experiabox v10. Hoe vaak het lampje rood wordt weet ik niet precies, maar het is een stuk of vier keer gebeurd dat ik er last van had. De modem heb ik één keer gereset door deze uit te doen en uit het stopcontact te halen voor 10 seconden en dan weer aan te zetten. Ik ben vooral bezig geweest met de WIFI Manager om een kanaal te zoeken die altijd een acceptabel WIFI kanaal geeft. Hopelijk kun je iets voor ons doen. Mocht je meer vragen hebben dan hoor ik het graag.

Groet,
Ben


@BenJV Hoi Ben, dankjewel voor de uitgebreide informatie, dat is goed om te weten.

Het wegvallen van de verbinding kan verschillende oorzaken hebben, daarom is het belangrijk om een paar dingen na te kijken. Op welke plek in huis is jouw Box 12 aangesloten? Is dat direct bij de hoofdaansluiting of elders in huis (de hoofdaansluiting zit meestal in de meterkast of woonkamer). Ik ben ook benieuwd naar hoe lang de kabel is die tussen de aansluiting en het modem zit? We raden aan om een kabel van maximaal 150 cm te gebruiken. Vul je daarnaast ook alvast je forumprofiel in, en laat je het weten wanneer je dat hebt gedaan? Dan kan ik je gegevens erbij pakken en je verbinding nakijken.

Je kan trouwens ook bellen (0800-0402) of chatten met onze klantenservice voor hulp hierbij. Via die weg heb je direct contact, en kan mijn collega meteen de verbinding voor je nakijken. Bij meer urgente of storende situaties kan dat handiger zijn. We doen ons best om je hier zo snel mogelijk te helpen, afhankelijk van de drukte kan er één of een paar dagen tussen de reacties zitten. Vandaar dat ik je deze tip ook even mee wil geven.


De modem is direct bij de hoofdaansluiting in de woonkamer aangesloten met de bijgeleverde kabel. Die is niet zo lang, ik denk een meter. Ik heb mijn profiel aangevuld, je zou nu mijn gegevens erbij kunnen pakken. Mocht het niet lukken of het toch handiger zijn dat ik direct bel dan hoor ik het wel, ik kan me ook zo voorstellen dat de telefoonlijn erg druk is en het handiger is om storingen op deze manier aan te pakken. Mocht je nog aanvullende vragen hebben dan hoor ik dat graag.


@BenJV Top, ik heb je gegevens erbij gepakt en je verbinding nagekeken. De verbinding tussen jouw modem en het netwerk is goed en stabiel. Ik zie geen verbrekingen. Dat betekent dat 't hem echt in de wifi verbinding zit. Doordat wifi draadloos is, is het heel gevoelig voor andere signalen en storingsbronnen in je omgeving. Elke omgeving is weer anders, daarom kan het even zoeken zijn naar de bij jou beste oplossing.

Heb je de internetverbinding al even getest via een internetkabel? Hoe is je snelheid dan als je een speedtest doet? En welke internetsnelheid haal je als je het via wifi test? Als je de Wifi Manager doorloopt, wat is hier de uitkomst van? We hebben daarnaast ook een topic met tips en oplossingen voor slechte wifi, ik raad je aan om dat ook door te nemen.


De verbinding via kabel is goed, daar heb ik eigenlijk nooit problemen mee anders dan dat de modem af en toe lijkt weg te vallen. Dat lijkt de afgelopen twee weken redelijk stabiel.

Zojuist heb ik een speedtest gedaan met de Wifi Manager en hieronder is het resultaat te zien:

https://kpn-mini.speedtestcustom.com/result/8cc5e3b0-478e-11ec-94db-653f7a46b879

De snelheid is erg laag zoals je ziet en dat is ook te merken. Ik werk thuis en dit maakt dat af en toe een vrij frustrerende zaak.

Dit kan trouwens door de dag heen verschillen. Ik zie ook wel eens dat de internetsnelheid gewoon netjes 90 Mb/s is maar deze lage snelheden lijken vaker voor te komen. Soms is het ook rond de 10 Mb/s en dan is het merkbaar trager maar wel werkbaar zeg maar.


@BenJV Ik kan me voorstellen dat dat frustrerend is, zeker als je thuis werkt. Het lastige is dat geen huis en omgeving hetzelfde is, dat geldt daarom ook voor de andere signalen en storingsbronnen om je heen. Hierdoor is er niet één hapklare oplossing die altijd werkt, en kan het even zoeken zijn naar wat bij jou het beste werkt. Wat was de conclusie, dus het resultaat dat uit de Wifi Manager kwam? Er komt namelijk altijd een oplossing of conclusie uit rollen. Heb je daarnaast ook het topic over oplossingen voor slechte wifi doorgenomen?