Skip to main content

Goedenavond!

 

Ik heb sinds heden een probleem met mijn thuisnetwerk (Wifi + bekabeld internet). Ik denk te weten waar het probleem zit, maar ik weet niet hoe ik dit kan oplossen. Hopelijk hebben jullie een idee :)

 

Sinds deze zomer hebben wij een huis gekocht en verbouwd. Tijdens de verbouwing overal nieuwe internetkabels getrokken (CAT7a). Ik heb hiermee 9 kabels welke elk naar een ruimte in het huis gaan. Omdat deze kabel niet allemaal op de Expedia box (v10) aangesloten kunnen worden, heb ik ook een Logitech Netwerkswitch aangeschaft (TP-LINK TL-SG108 - Switch). Tot zover werkt alles, stabiel internet en geen problemen. Ter volledigheid: In gebruik, 2x PC , 2x TV, 1x PS4 en een NAS (allemaal bekabeld) + 4 apparaten op de Wifi.

 

Tot enige tijd geleden begonnen wij ons te ergeren aan het zwakke Wifi signaal op de eerste en geen Wifi signaal op de tweede verdieping. Om dit probleem te verhelpen leek het ons een goed idee om WiFi Mesh routers aan te schaffen (TP-LINK Deco M4 V2). Voor elke etage hebben wij er 1 gekocht. Nu heb ik er twee aangesloten op vrije kabels (zolder en benedenverdieping) en de Wifi van de Expedia box uitgezet. Sinds het aansluiten van deze routers is het internet (Bekabeld en Wifi) een drama. Van het 50mb pakket bereikt slechts 2-5 MB mijn PC bij een Speedtest. Ook het Wifi van deze nieuwe routers is een verbijsterend slecht.

 

Wanneer ik de WiFi Mesh routers weer ontkoppel werkt alles weer naar behoren. Maar hebben we geen Wifi op de bovenste etages.

 

Iemand een idee hoe ik dit probleem kan oplossen?

Die CAT 7a kabel kan misschien meteen al een probleem zijn. Hier op het forum lees je soms dat de KPN apparatuur daar niet altijd goed mee overweg kan. Daarom het advies: gebruik CAT 6 kabel. Misschien CAT 6a, maar niet hoger.

Vervolgens de switch: die moet igmp snooping ondersteunen als u ook tv ontvangers van KPN hier op aan wilt sluiten. Het model wat u noemt, zonder een e, heeft dat niet. De SG108e wel.

Zonder igmp snooping word het tv signaal domweg naar alle aangesloten apparaten gestuurd. Dus ook naar aangesloten WiFi accesspoints die het vervolgens ook weer uitzenden via WiFi. Alles word hier enorm stroperig van.

Dus sluit de tv ontvangers rechtstreeks op de Experiabox aan. Of vervang de switch. 

Heeft u de Deco's in accesspoint mode gezet? In router mode hoor je er 1 tussen de Experiabox en de switch te zetten. En de overige modellen achter de switch aan te sluiten. Zo dus:

Maar de tv ontvangers kan je zo niet meer achter de switch aan sluiten. Want tv ontvangers van KPN werken niet achter een 2de router.

In accesspoint mode kan er meer.


Bedankt voor je bericht.

 

Ik heb een nieuwe switch besteld: Netgear ProSAFE GS108E

 

Als ik deze binnen heb zal ik de configuratie van de Deco's controleren en deze op de juiste wijze aansluiten. Ik laat het weten of het probleem is opgelost.