Skip to main content

Goedeavond,

We hebben hier een lichtelijk probleem dat al wat langer speelt nu.

Ik heb zelf een laptop en nadat er verbinding is gemaakt met wifi valt de verbinding binnen de kortste keren weer uit.

Dit gebeurde enige tijd na ons glasvezel abonnement.

Mijn vriendin luistert 's avonds muziek op de koptelefoon en heeft dit ook bijna elke avond.

We hebben al heel veel geprobeerd o.a.:

- modem fritzbox vervangen met een nieuwer model

- alleen gebruik gemaakt van de experiabox v12

- wifi adapter vervangen

We hadden voorheen deze problemen niet en alles werkte prima. We wonen in de stad met een 100MB verbinding.

Kan dit met een instelling te maken hebben of apparaten die bij de buren draaien?

Heeft iemand hier vaker van gehoord en kan iemand ons helpen hiermee?

Ik ben benieuwd! Momenteel zit de Fritzbox aan het internet via de Experiabox zoals hij eerst ook zat voor de storingen, maar ik heb nu ook een nieuwer model.

Alvast bedankt.

 

 

 

 

 

 

 

Zojuist “Netwerkproblemen detecteren en opsporen” gestart op de laptop toen de verbinding weer wegviel.

In het rapport van de probleemoplossing vond ik deze melding:

Resultaat van controle: Probleem gevonden

Hoofdoorzaak:
Automatische verbindingen met FRITZ!Box guest access zijn tijdelijk gestopt
Er zijn verschillende mislukte verbindingspogingen.

Gedetailleerde hoofdoorzaak:
Het draadloos netwerk staat in de lijst met geblokkeerde netwerken (als gevolg van mislukte 1x-authenticatiepogingen).

Hersteloptie:
Opnieuw verbinding maken met FRITZ!Box guest access

Misschien is er hier iemand die deze melding herkent (dit is overigens ons gastennetwerk). Ja, ik probeer vanalles uit, vandaar. Tijdelijk ander netwerk gebruiken o.a. van de Fritzbox 🙂 Het is een vervelende storing….speelt al een maandje of 6.


Als het goed begrijp heeft windows het wifi netwerk geblokkeerd omdat iemand vanuit het gastnetwerk je pc probeert te benaderen. 
ik zou ww van gastnetwerk direct aanpassen en  uitzoeken waar die melding vandaan komt. 


Goedemorgen, ik heb het gastnetwerk eens uitgezet en kijken hoe hij het nu doet. Bedankt in ieder geval voor jouw reactie EAZ. Sta altijd open om eens te kijken wat kan helpen hier :P


Nogmaals krijg ik de volgende melding nu (na het uitschakelen van het gehele gastennetwerk):

Resultaat van controle: Probleem gevonden

Hoofdoorzaak:
Automatische verbindingen met FRITZ!Box 7490 zijn tijdelijk gestopt
Er zijn verschillende mislukte verbindingspogingen.

Gedetailleerde hoofdoorzaak:
Het draadloos netwerk staat in de lijst met geblokkeerde netwerken (als gevolg van mislukte 1x-authenticatiepogingen).

Hersteloptie:
Opnieuw verbinding maken met FRITZ!Box 7490

 

Hoe kom ik bij de lijst van de geblokkeerde netwerken? En hoe kan ik zien waar dit probleem precies vanaf komt?


Aangezien het probleem bij verschillende modems voor komt, ligt dit dus niet aan het modem, maar aan de netwerkverbinding.
Een oplossing kan zijn om in Windows het netwerk opnieuw in te stellen: rechtsklik op de taakbalk op het netwerkpictogram en kies voor “Netwerk- en internetinstellingen openen”. Scroll in het scherm helemaal naar beneden en kies ”Netwerk opnieuw instellen".

Kans dat daardoor het probleem wordt opgelost. En verwijder de ExperiaBox uit de opsteling en gebruik alleen de FritzBox.

 


Aangezien het probleem bij verschillende modems voor komt, ligt dit dus niet aan het modem, maar aan de netwerkverbinding.
Een oplossing kan zijn om in Windows het netwerk opnieuw in te stellen: rechtsklik op de taakbalk op het netwerkpictogram en kies voor “Netwerk- en internetinstellingen openen”. Scroll in het scherm helemaal naar beneden en kies ”Netwerk opnieuw instellen".

Kans dat daardoor het probleem wordt opgelost. En verwijder de ExperiaBox uit de opsteling en gebruik alleen de FritzBox.

 

Goedemorgen Ed.

Ik heb jouw oplossing (ook) zojuist uitgevoerd. Eens kijken of dat wellicht kan werken. 
 

Overigens, ter info aan anderen (Windows 11) dan moet je (dus) hier zijn:

 

 

Bedankt in ieder geval. Ik ga (ook) nog een uitgebreide virusscan uitvoeren (voor de zekerheid). Ben benieuwd.


Ach Windows 11. Ik ben uitgegaan van Windows 10. Nu ja, het principe blijft hetzelfde. Maar waarom gebruik je de FritzBox achter de Experiabox?


Ach Windows 11. Ik ben uitgegaan van Windows 10. Nu ja, het principe blijft hetzelfde. Maar waarom gebruik je de FritzBox achter de Experiabox?

Omdat ik ten einde raad was. Wanneer de problemen zijn opgelost wil ik (weer) terug naar de situatie die jij hiervoor schetst (dus rechtstreeks). Ik heb verschillende opstellingen geprobeerd. Ik had eerst ook de Fritzbox direct erop 🙂 Eerst wilde ik nu het probleem verhelpen en daarna gaan we het rechtstreeks aansluiten :)


Dat lijkt me een ingewikkelde manier. Dat roept eerder problemen op dan het oplost. Ik zou eerst de Experiabox weglaten en alleen met de FritzBox verdergaan en dan het netwerk opnieuw instellen.


Dat lijkt me een ingewikkelde manier. Dat roept eerder problemen op dan het oplost. Ik zou eerst de Experiabox weglaten en alleen met de FritzBox verdergaan en dan het netwerk opnieuw instellen.

Helaas viel hij zojuist alweer uit. Dus wat hebben we allemaal al gedaan:

  • 2 andere modems
  • volledige virusscan
  • andere netwerkapdapter
  • netwerkverbindingen gereset
  • gastennetwerk volledig uitgeschakeld
  • andere wifi kanalen.

Zojuist nogmaail de probleemoplosser voor de netwerken gestart en ik krijg nu deze melding (een andere):

Ed W (of iemand anders) heb jij hier ooit van gehoord en is dit misschien “het euvel”?

Resultaat van controle: Probleem gevonden

Probleem doorverwezen naar: RNWF MSM Helper Class

Hoofdoorzaak:Kan geen verbinding met FRITZ!Box 7490 maken.

Probeer opnieuw verbinding te maken.

Hersteloptie:De draadloze netwerkadapter wordt opnieuw ingesteld

Hiermee wordt de netwerkadapter Wi-Fi op deze computer uit- en vervolgens weer ingeschakeld.


Hallo @Walace78 om e.e.a. uit te sluiten, sluit je pc aan op je originele modem/router die je van KPN in bruikleen hebt.

Haal eerst de glaskast eens minimaal 2 minuten van de stroom.

Geeft daarna de KPN-router een fabrieks-reset, reset de netwerkinstellingen van je laptop.

Sluit dan e.e.a. aan, werkt het goed, dat lag het aan de FritzBox.

Succes.

 

 


Hallo @Walace78 om e.e.a. uit te sluiten, sluit je pc aan op je originele modem/router die je van KPN in bruikleen hebt.

Haal eerst de glaskast eens minimaal 2 minuten van de stroom.

Geeft daarna de KPN-router een fabrieks-reset, reset de netwerkinstellingen van je laptop.

Sluit dan e.e.a. aan, werkt het goed, dat lag het aan de FritzBox.

Succes.

 

 

Goedemorgen @JanD Ik ga het bovenstaande zo doen. Kan dit eventueel aan corrupte windowsbestanden liggen? Of aan softwareinstellingen op de laptop? Ik zou dat eerst willen proberen. Wanneer ik Windows in de veilige modus start zou ik dat (op dat punt) ook kunnen uitsluiten toch?

 

Op andere laptops hebben we dit issue niet namelijk, vandaar.


Hallo @Walace78 bij Windows zijn verbindingdproblemen in de regel op te lossen door netwerkinstellingen herstellen.

Aanvullend zou je de (ingebouwde) (draadloze) netwerk adapters kunnen controleren op software-updates.

Succes.

 


Dat lijkt me een ingewikkelde manier. Dat roept eerder problemen op dan het oplost. Ik zou eerst de Experiabox weglaten en alleen met de FritzBox verdergaan en dan het netwerk opnieuw instellen.

Helaas viel hij zojuist alweer uit. Dus wat hebben we allemaal al gedaan:

  • 2 andere modems
  • volledige virusscan
  • andere netwerkapdapter
  • netwerkverbindingen gereset
  • gastennetwerk volledig uitgeschakeld
  • andere wifi kanalen.

Zojuist nogmaail de probleemoplosser voor de netwerken gestart en ik krijg nu deze melding (een andere):

Ed W (of iemand anders) heb jij hier ooit van gehoord en is dit misschien “het euvel”?

Resultaat van controle: Probleem gevonden

Probleem doorverwezen naar: RNWF MSM Helper Class

Hoofdoorzaak:Kan geen verbinding met FRITZ!Box 7490 maken.

Probeer opnieuw verbinding te maken.

Hersteloptie:De draadloze netwerkadapter wordt opnieuw ingesteld

Hiermee wordt de netwerkadapter Wi-Fi op deze computer uit- en vervolgens weer ingeschakeld.

Omdat je met andere laptops geen problemen hebt, ligt het dus aan deze specifieke laptop en niet aan het of een modem, welke je ook gebruikt. Je hebt het netwerk al opnieuw ingesteld en daarna neem ik aan de laptop opnieuw opgestart en dat werkt niet. Je schreef eerder dat je de netwerkadapter al hebt vervangen, dus daar ligt het ook niet aan.

Blijft inderdaad een driver of software probleem op de laptop over lijkt me. Optie zou kunnen zijn om Windows opnieuw te installeren.


Dat lijkt me een ingewikkelde manier. Dat roept eerder problemen op dan het oplost. Ik zou eerst de Experiabox weglaten en alleen met de FritzBox verdergaan en dan het netwerk opnieuw instellen.

Helaas viel hij zojuist alweer uit. Dus wat hebben we allemaal al gedaan:

  • 2 andere modems
  • volledige virusscan
  • andere netwerkapdapter
  • netwerkverbindingen gereset
  • gastennetwerk volledig uitgeschakeld
  • andere wifi kanalen.

Zojuist nogmaail de probleemoplosser voor de netwerken gestart en ik krijg nu deze melding (een andere):

Ed W (of iemand anders) heb jij hier ooit van gehoord en is dit misschien “het euvel”?

Resultaat van controle: Probleem gevonden

Probleem doorverwezen naar: RNWF MSM Helper Class

Hoofdoorzaak:Kan geen verbinding met FRITZ!Box 7490 maken.

Probeer opnieuw verbinding te maken.

Hersteloptie:De draadloze netwerkadapter wordt opnieuw ingesteld

Hiermee wordt de netwerkadapter Wi-Fi op deze computer uit- en vervolgens weer ingeschakeld.

Omdat je met andere laptops geen problemen hebt, ligt het dus aan deze specifieke laptop en niet aan het of een modem, welke je ook gebruikt. Je hebt het netwerk al opnieuw ingesteld en daarna neem ik aan de laptop opnieuw opgestart en dat werkt niet. Je schreef eerder dat je de netwerkadapter al hebt vervangen, dus daar ligt het ook niet aan.

Blijft inderdaad een driver of software probleem op de laptop over lijkt me. Optie zou kunnen zijn om Windows opnieuw te installeren.

Goedemorgen @Ed W. Het opnieuw installeren ga ik nu doen. Ik vind het een goede oplossing en ik ben benieuwd in hoeverre dit wellicht kan werken. Ik laat het uiteraard weer weten.


Succes!  Zal duimen voor je.


Goedemorgen @Ed W. Het opnieuw installeren ga ik nu doen. Ik vind het een goede oplossing en ik ben benieuwd in hoeverre dit wellicht kan werken. Ik laat het uiteraard weer weten.

Dat is nogal een gedoe met geen garantie op een goede uitkomst.

Het kan ook aan de hardware liggen, of de driver.

Gebruik je 2,4 of 5GHz  ?

In de fritzbox kun je de gebruikte frequenties zien, ook die van de buren, de 2,4GHz is heel snel vol.

Het blijft natuurlijk opvallend dat alleen de laptop er last van heeft.


O ja, je kunt windows ook “even” op een andere hardeschijf installeren, dan blijft je huidige installatie zoals ie is.

Of een bootable stick met een eenvoudige linux er op, voor de test.


Uiteraard is opnieuw installeren geen garantie. Maar tot nu hebben andere oplossingen ook niets uitgehaald, dus niet geschoten is altijd mis. Hardware en driver problemen zijn al benoemd.


Goedemorgen @Ed W. Het opnieuw installeren ga ik nu doen. Ik vind het een goede oplossing en ik ben benieuwd in hoeverre dit wellicht kan werken. Ik laat het uiteraard weer weten.

Dat is nogal een gedoe met geen garantie op een goede uitkomst.

Het kan ook aan de hardware liggen, of de driver.

Gebruik je 2,4 of 5GHz  ?

In de fritzbox kun je de gebruikte frequenties zien, ook die van de buren, de 2,4GHz is heel snel vol.

Het blijft natuurlijk opvallend dat alleen de laptop er last van heeft.

We komen er snel genoeg achter 👍🏻

We gebruiken hier zowel 2.4 als 5.

 


O ja, je kunt windows ook “even” op een andere hardeschijf installeren, dan blijft je huidige installatie zoals ie is.

Of een bootable stick met een eenvoudige linux er op, voor de test.

@KeesYagi bedankt voor de tip. Ik heb systeemherstel gestart met behoud van apps en bestanden.


Uiteraard is opnieuw installeren geen garantie. Maar tot nu hebben andere oplossingen ook niets uitgehaald, dus niet geschoten is altijd mis. Hardware en driver problemen zijn al benoemd.

@Ed W. niet geschoten is altijd mis en goede hoop heb ik heel vaak op dit gebied dus dat scheelt 😉

Het is misschien nogal rigoreus, maar anders wellicht zoeken naar een speld in een hooiberg.


@Walace78 : Nog een opmerking: je gebruikt Windows 11. Is de laptop dus nog betrekkelijk nieuw dan kan je bij de leverancier navraag doen voor een oplossing. (Als die dat weet natuurlijk).
Of is de laptop wat ouder zonder garantie en heb je Windows 11 buiten de de door Microsoft gestelde minimum eisen er op geïnstalleerd? Dat zou ook een mogelijke oorzaak van het probleem kunnen zijn: een netwerkdriver die niet geschikt is voor Windows 11.


@Walace78: Nog een opmerking: je gebruikt Windows 11. Is de laptop dus nog betrekkelijk nieuw dan kan je bij de leverancier navraag doen voor een oplossing. (Als die dat weet natuurlijk).
Of is de laptop wat ouder zonder garantie en heb je Windows 11 buiten de de door Microsoft gestelde minimum eisen er op geïnstalleerd? Dat zou ook een mogelijke oorzaak van het probleem kunnen zijn: een netwerkdriver die niet geschikt is voor Windows 11.

We gaan next level 😉😥

Opnieuw installeren van Windows 11 hielp niet. Probleem deedt zich nog steeds voor.

@Ed W. Jullie horen het straks.


@Walace78: Nog een opmerking: je gebruikt Windows 11. Is de laptop dus nog betrekkelijk nieuw dan kan je bij de leverancier navraag doen voor een oplossing. (Als die dat weet natuurlijk).
Of is de laptop wat ouder zonder garantie en heb je Windows 11 buiten de de door Microsoft gestelde minimum eisen er op geïnstalleerd? Dat zou ook een mogelijke oorzaak van het probleem kunnen zijn: een netwerkdriver die niet geschikt is voor Windows 11.

Bedankt voor de hulp vandaag. Het is gelukt door Windows 10 weer terug te zetten.