Skip to main content

Goedendag, 

 

U zult waarschijnlijk denken, komt er weer zo eentje die niet weet om te gaan met routers en dergelijke…. dat klopt namelijk ook!

 

Sinds gisteren hebben een abonnement glasvezel KPN Internet 1 Gbit/s. Dit samen met een KPN Box 12 in de stoppenkast en twee zwarte KPN super-wifi punten waarvan één in de woonkamer op zo'n 5 meter afstand van de Box 12.

Deze twee superwifi punten hebben we gekocht bij de monteur omdat het doortrekken van de kabel niet lukte. 

Alles leuk en wel, de monteur had wat instellingen in het modem aangepast (“iets” op legere frequentie, minder afstand maar meer sneller internet en “iets” op of net onder kanaal 100 aangepast)

Nadat de monteur weg is gegaan en wij aan het wachten waren op het updaten van de superwifi punten dacht ik in te loggen op het modem zelf om wat screenshots te maken van de nieuwe instellingen. Echter kon ik niet meer inloggen met de gegevens die op mijn modem stonden. (het wachtwoord wat bij admin staat). Vermoedelijk omdat de monteur even een makkelijker wachtwoord heeft ingevoerd om iedere keer in te loggen.  Omdat ik deze meneer natuurlijk niet meer kon bereiken, ik dus de box opnieuw gereset met de paperclip in de hoop de aanpassingen zelf ook te kunnen wijzigen.

 

Na de reset logde ik in via de KPN thuis app en moest ik het wachtwoord aanpassen naar eigen smaak om de nieuwe superwifi punten opnieuw aan te melden.

 

Alles eenmaal gedaan, allemaal groene lichtjes. Maar de internetsnelheid viel in de woonkamer een beetje tegen. 200mbit/s maximaal na diverse testen  via zowel google als de Speedtest app van Ookla.

Ik weet zeker dat ik verbonden ben met het Superwifipunt, heb mijn wifi op mijn telefoon uit en weer aangezet en ik zie het in de KPN thuis app. (zeker weten dat ik geen verbinding heb met het modem in de stoppenkast maar met het wifi punt in de buurt)

 

Nu begrijp ik dat ik mijn laptop bedraad aan mijn Box 12 moet hangen voor het meest zuivere testresultaat, echter heeft mijn laptop geen RJ45 poort. Daarom snap ik ook dat ik iets aan verlies mag verwachten maar 80% vind ik wel een beetje veel.

 

Dus ik proberen in te loggen in mijn modem, echter weer een melding dat het admin wachtwoord niet klopt, zowel het wachtwoord op de sticker als het wachtwoord dat ik heb opgegeven bij de KPN thuis app. Niet via de smartphone en niet via laptop. Vreemd genoeg wel met de iPhone van mijn vriendin.

 

Dus dit lekker samenhangende verhaal samengevat; heb ik twee vragen.

  • Wat doe ik verkeerd met de wifi, hoe vang ik de 80% snelheidsverlies op?
  • Hoe log ik weer normaal zelf in op mijn modem met de laptop zonder iPhone?

Groetjes!

Hierbij twee foto's van de testresultaten.

Test naast het modem in de stoppenkast:

 

 

Test in woonkamer met superwifi punt

 


De KPN Box heeft een bug waardoor inloggen vaak niet lukt. Hij zegt gewoon dat het wachtwoord fout is. Terwijl dat niet zo is.

Er is een update onderweg. Maar die laat waarschijnlijk nog wel ff op zich wachten. KPN is al bezig met uitrollen, maar doet da maar heel langzaam aan.

Na de update werkt de thuisapp niet meer. En dat zal waarschijnlijk niet meer gaan gebeuren ook. De app komt te vervallen. Dat u het alvast weet.

Ondersteunen uw apparaten WiFi 6? Zonder WiFi 6 Ondersteuning is 200 mbit een heel mooie snelheid. 

Maar verder. Een draadloze SuperWiFi. Daarmee zult u nooit echt een hoge snelheid krijgen. Een draadloze opstelling kost enorm veel snelheidsverlies. U zult waarschijnlijk nooit in de buurt van die 1000 mbit komen. Wilt echt snelheid, sluit dat ding dan gewoon bekabeld aan. Wilt u dat niet of kan dat niet, dan zult u genoegen moeten nemen met een fors lagere snelheid. 

Met zo'n adapter…

https://www.megekko.nl/product/4309/1030079/USB-netwerkadapter/TP-LINK-UE306-netwerkkaart-Ethernet

.... kunt u uw laptop gewoon bekabeld aansluiten.


Zie hier wat tips voor in loggen op de router. Er zijn wat problemen met de huidige software mbt inloggen. Deze worden in een toekomstigge update opgelost. 

Tja wifi is wat lastig om maximale snelheid te halen. Je moet dan sowieso op wifi 5 (5ghz) of nog beter met wifi 6 gekoppeld. Zijn op 2,4ghz ga je nooit de maximale snelheid halen.

klik op

 


Bedenk u dat de verbinding tussen de KPN Box en de draadloze SuperWiFi ook maar gewoon WiFi is. Dat is niet 1 of ander supersonisch signaal ofzo. Dat is gewoon WiFi.

Als u in de woonkamer naast de SuperWiFi zit kunt u waarschijnlijk net zo goed rechstreeks met de KPN Box verbinding maken. Die SuperWiFi is dan waarschijnlijk gewoon nutteloos. 

Een draadloze SuperWiFi kan alleen nut hebben als die halverwege u en de KPN Box staat. Anders niet.


De KPN Box heeft een bug waardoor inloggen vaak niet lukt. Hij zegt gewoon dat het wachtwoord fout is. Terwijl dat niet zo is.

Er is een update onderweg. Maar die laat waarschijnlijk nog wel ff op zich wachten. KPN is al bezig met uitrollen, maar doet da maar heel langzaam aan.

Na de update werkt de thuisapp niet meer. En dat zal waarschijnlijk niet meer gaan gebeuren ook. De app komt te vervallen. Dat u het alvast weet.

Ondersteunen uw apparaten WiFi 6? Zonder WiFi 6 Ondersteuning is 200 mbit een heel mooie snelheid. 

Maar verder. Een draadloze SuperWiFi. Daarmee zult u nooit echt een hoge snelheid krijgen. Een draadloze opstelling kost enorm veel snelheidsverlies. U zult waarschijnlijk nooit in de buurt van die 1000 mbit komen. Wilt echt snelheid, sluit dat ding dan gewoon bekabeld aan. Wilt u dat niet of kan dat niet, dan zult u genoegen moeten nemen met een fors lagere snelheid. 

Met zo'n adapter…

https://www.megekko.nl/product/4309/1030079/USB-netwerkadapter/TP-LINK-UE306-netwerkkaart-Ethernet

.... kunt u uw laptop gewoon bekabeld aansluiten.

 

Alvast bedankt voor de reactie. Ik zal mij eens verdiepen in de link over het inlogprobleem.

 

De monteur die hier was, gaf aan dat ik zowel apparaten in huis heb die zelf kiezen of ze voor de 2.4ghz of de 5ghz verbinding gaan.  Dit verschil zou te zien zijn na inloggen in het modem. Geel zou kiezen voor 2.4ghz en groen op 5ghz.

 

Mijn telefoon heeft wifi 5 technologie en was “groen” te zien bij de geavanceerde instellingen.

 

Helaas gaat het mij niet lukken  om bijvoorbeeld mijn televisie te bekabelen. Dit was wel de bedoeling en de rede waarom ik een monteur heb besteld.. De televisie staat in de aanbouw van het huis en er was niet simpel/zo goed als onmogelijk een kabel door te trekken naar de stoppenkast. de televisie zelf is te groot om naast het modem in de stoppenkast te monteren. 😅  


Bedenk u dat de verbinding tussen de KPN Box en de draadloze SuperWiFi ook maar gewoon WiFi is. Dat is niet 1 of ander supersonisch signaal ofzo. Dat is gewoon WiFi.

Als u in de woonkamer naast de SuperWiFi zit kunt u waarschijnlijk net zo goed rechstreeks met de KPN Box verbinding maken. Die SuperWiFi is dan waarschijnlijk gewoon nutteloos. 

Een draadloze SuperWiFi kan alleen nut hebben als die halverwege u en de KPN Box staat. Anders niet.

 

Hahahaha,…. ik had ook niet het idee dat de superwifi mij 2 Gbit/s zou geven i.p.v. de 1 Gbit in het abonnement en hij is geplaatst tussen het zitgedeelte in de woonkamer en het modem. De superwifi doet het ook niet in het zitgedeelte (rood lampje) dus denk wel dat hij nodig is, 

Ik had er gewoon iets meer van verwacht en misschien al tevreden met 50% verlies. Misschien is de verwachting aanpassen makkelijker in dit verhaal.


Hoi @Liesje_Errie, welkom op ons forum! Ik zie dat de community je al aardig op weggeholpen heeft. Kom je er uit zo?


Hoi @Liesje_Errie, welkom op ons forum! Ik zie dat de community je al aardig op weggeholpen heeft. Kom je er uit zo?

Goedenavond Thomas, dankjewel!

Muah… ik heb mijn verwachting over 1 Gbit internet bijgesteld met de gedachte dat het goed voorbereid is op de toekomst met apparaten die Wifi 6 ondersteunen.

 

Wel hebben we nog een ander probleem gestart op het forum:
Morgen zal ik in dat topic wat screenshots maken.