Skip to main content

Sinds ongeveer 2 weken ben ik klant bij KPN en heb de KPN Box 12b. Sinds vrijdag 14-07 heb ik ook daadwerkelijk internet thuis wat erg prettig is.

 

Nu heb ik alles aangesloten en er voor gezorgd dat het werkt maar sinds dag 1 merk ik dat het wifi signaal erg slecht is en totaal niet constant is. Ik heb meerdere speedtests uitgevoerd en kom op mijn telefoon tot 300mbps download en 250 upload. 

Mijn PC daarintegen die een ingebouwde wifi kaart heeft haalt soms 5ms ping maar een ander moment 700ms en een snelheid van 10mbps down en 35mbps upload.

 

Dit lijkt mij niet helemaal hoe het hoort en baal hier ook best wel van. Ik heb geen mogelijkheid tot het trekken of aansluiten van een netwerkkabel tenzij hij door het halve huis in de weg ligt.

 

De Wifi manager heeft al meerdere keren mijn modem herstart en gereset vanwege dat ik ook met de kabel niet hoger kom dan 500 terwijl mijn abonnement thuis 1000-1000 is.

 

Wat kan ik nog doen, want op deze manier kan ik namelijk niet fatsoenlijk werken thuis.

Hallo @Royvs98 ,

De oplossing kun je vinden door gebruik te maken van SuperWifi-punten. (Bij mij thuis werkt dat prima.) 

Je kunt ze via de WiFi-manager vaak met korting aanschaffen.

 


Hallo @Royvs98 ,

De oplossing kun je vinden door gebruik te maken van SuperWifi-punten. (Bij mij thuis werkt dat prima.) 

Je kunt ze via de WiFi-manager vaak met korting aanschaffen.

 

Ik begrijp dat SuperWifi punten een oplossing zijn, maar volgens mij moet het niet zo zijn dat ik extra's moet gaan aanschaffen omdat het hoofdproduct zijn functionaliteit niet benut?

 

Ik woon in een nieuwbouw appartement van 63 m2 met de binnenwanden die voorzien zijn van hout en gipsplaten. Daarnaast als ik de kabel gebruik haal ik ook niet de volwaardige snelheid dus lijkt mij niet dat de SuperWifi punten hier daadwerkelijk de juiste oplossing voor is.


Hallo @Royvs98 heb je de glaskast al eens minimaal 5 minuten van de stroom gehad en daarna weer herstart.

Als je dan een speedstest doet met een pc rechtstreeks bekabeld aan het modem aangesloten en verder alle overige (draadloze) apparatuur uit haal je dan wel de abo-snelheid?

Bekabeld moet je gemiddeld 930/930Mbit/s kunnen halen.

Draadloos onder ideale omstandigheden met de juiste instellingen met wifi5 AC misschien de helft.

 


Hallo @Royvs98 heb je de glaskast al eens minimaal 5 minuten van de stroom gehad en daarna weer herstart.

Als je dan een speedstest doet met een pc rechtstreeks bekabeld aan het modem aangesloten en verder alle overige (draadloze) apparatuur uit haal je dan wel de abo-snelheid?

Bekabeld moet je gemiddeld 930/930Mbit/s kunnen halen.

Draadloos onder ideale omstandigheden met de juiste instellingen met wifi5 AC misschien de helft.

 

Ik zal dit straks als ik thuis ben even gaan proberen. Mocht dit niet het geval zijn dan kom ik er hier op terug. Het andere probleem met de kwaliteit van het wifi signaal blijft wel een probleem helemaal vanwege het verschil in ms van de ping.


Hallo @Royvs98 heb je de glaskast al eens minimaal 5 minuten van de stroom gehad en daarna weer herstart.

Als je dan een speedstest doet met een pc rechtstreeks bekabeld aan het modem aangesloten en verder alle overige (draadloze) apparatuur uit haal je dan wel de abo-snelheid?

Bekabeld moet je gemiddeld 930/930Mbit/s kunnen halen.

Draadloos onder ideale omstandigheden met de juiste instellingen met wifi5 AC misschien de helft.

 

Zojuist dit gevolgd en geprobeerd.

 

Ik kom op het volgende uit: 

 

Ping: 3ms
Jitter: 1ms
Download: 252.8mbps
Upload: 645.5mbps

Met een kabel direct op het modem aangesloten en geen actieve draadloze verbindingen. Dit lijkt me niet helemaal zoals het zou horen :(


Iemand nog een optie of een tip?


Hoi @Royvs98, welkom hier. 

Je geeft aan dat de wifi beter zou kunnen. Opzich zien de laatste snelheden er prima uit. Wifi zal altijd verlies hebben ten opzichte van de kabel. Afhankelijk van vele factoren. Je kan nu na het herstarten de wifi manager nog eens doorlopen. Wordt het dan beter?

Verder is de verbinding via de kabel wel stabiel? En de snelheid goed? Dit meetje door een pc bekabeld op het modem aan te sluiten, alle andere apparaten uit te zetten en dan via de OOKLA app de speedtest uit te voeren. 


Hoi @Royvs98, welkom hier. 

Je geeft aan dat de wifi beter zou kunnen. Opzich zien de laatste snelheden er prima uit. Wifi zal altijd verlies hebben ten opzichte van de kabel. Afhankelijk van vele factoren. Je kan nu na het herstarten de wifi manager nog eens doorlopen. Wordt het dan beter?

Verder is de verbinding via de kabel wel stabiel? En de snelheid goed? Dit meetje door een pc bekabeld op het modem aan te sluiten, alle andere apparaten uit te zetten en dan via de OOKLA app de speedtest uit te voeren. 

Hoi Bart,

 

De snelheden hierboven zijn gemeten via een kabel direct aangesloten op het modem. De snelheden via WiFi zijn daarin dus nog beperkter dan hierboven. De kabel is niet altijd stabiel. Soms heb ik 3ms ping en kan zomaar oplopen naar 100ms binnen de kortste tijd.

 

Ik heb het modem al meerdere keren herstart en zelfs laten resetten maar tevergeefs.

 

Wat zou nog een andere optie zijn? Ben dit namelijk niet gewend en had eigenlijk verwacht dat het bij KPN zelfs een stuk stabieler zou zijn.


Aha, via de kabel dus. Dat is dan inderdaad niet goed. Resetten heeft dus niet geholpen. Het is mij nu nog niet duidelijk of je het glasvezelkastje ook al eens stroomloos hebt gehad voor minimaal 2 minuten? 

Haal ook gelijk het modem van het stroom. Dan eerst het glasvezelkastje op laten starten en als die klaar is dan pas het modem. 


Aha, via de kabel dus. Dat is dan inderdaad niet goed. Resetten heeft dus niet geholpen. Het is mij nu nog niet duidelijk of je het glasvezelkastje ook al eens stroomloos hebt gehad voor minimaal 2 minuten? 

Haal ook gelijk het modem van het stroom. Dan eerst het glasvezelkastje op laten starten en als die klaar is dan pas het modem. 

Hoi @Bart_Z,

 

Dat is ook al gebeurd. @JanD gaf deze suggestie hierboven en heb dit toen meteen uitgevoerd. De snelheden die ik heb benoemd zijn daarna gemeten via de kabel.

 

Ik heb het idee dat het modem niet goed is aangezien ook resetten niet helpt.


Dat is ook wel waar ik op uit kom als ik zo er verder in duik. Ik heb je een nieuw modem gestuurd. Je hebt een sms gekregen waar je het huidige modem kan omruilen voor een nieuwe. Hoor graag hoe het daarmee gaat.