Skip to main content

Ik heb een 200mbit glazvezel verbinding echter is de wifi behoorlijk traag. Ik haal regelmatig amper snelheden van 30mbit en in slaapkamer mag ik al een vreugdedansje doen als ik boven de 15mbit uitkom. Ook valt de wifi regelmatig weg, vooral op de bovenste verdieping. De vloeren zijn allemaal uit hout, huis is van 1927 en router hangt net achter de kelderdeur.

Dit is niet altijd zo geweest, de snelheid is pas sinds een paar weken zo langzaam. Voorheen was dat best goed. Ik gebruik de 2.4Ghz mede ook omdat omvormer van zonnepanelen niet werkt op 5Ghz en ik niet beide aan wil hebben staan.

Ik heb al alle kanalen geprobeerd maar helaas geen verbetering te zien. Als ik een kabel leg van router naar de laptop haal ik gewoon de 200mbit dus dat is het probleem niet, maar ik heb ook nog een telefoon en een ipad en die kan ik niet zomaar aan de kabel hangen. Ook bij laptop is het niet handig kabel te gebruiken aangezien de laptop regelmatig van standplaats wisselt.

Op 2.4 GHz. met een 802.11n of 802.11ac modem zou meer moeten kunnen dan 15-30Mbps. Echter, op die frequentie zijn slechts 3 niet overlappende kanalen en vaak zijn er vele partijen actief. Hoeveel netwerken ziet u op uw PC? Ik ken iemand die ziet er meer dan 30 (binnenstad Amsterdam). Dat stoort elkaar dan lekker.

Dan kan het ook nog zijn dat er storingsbronnen zijn zoals LED lampen, slechte AC adapters, dimmers etc. etc

En niet te vergeten de omvormer van uw zonnepanelen.

Kortom, omvormer naar 2.4Ghz. en voor internet 5Ghz gebruiken. Beiden aanzetten kan geen kwaad. Mocht u denken dat het kwaad kan voor de gezondheid, dergelijke straling is niet ioniserend en heeft geen invloed op mensen. Daar is geen wetenschappelijk bewijs voor.


Op 2.4 GHz. met een 802.11n of 802.11ac modem zou meer moeten kunnen dan 15-30Mbps. Echter, op die frequentie zijn slechts 3 niet overlappende kanalen en vaak zijn er vele partijen actief. Hoeveel netwerken ziet u op uw PC? Ik ken iemand die ziet er meer dan 30 (binnenstad Amsterdam). Dat stoort elkaar dan lekker.

Dan kan het ook nog zijn dat er storingsbronnen zijn zoals LED lampen, slechte AC adapters, dimmers etc. etc

En niet te vergeten de omvormer van uw zonnepanelen.

Kortom, omvormer naar 2.4Ghz. en voor internet 5Ghz gebruiken. Beiden aanzetten kan geen kwaad. Mocht u denken dat het kwaad kan voor de gezondheid, dergelijke straling is niet ioniserend en heeft geen invloed op mensen. Daar is geen wetenschappelijk bewijs voor.

Mijn laptop en iPad zien 15 netwerken in de buurt. Vanavond eens geprobeerd met 5Ghz boven en dan haal ik 195 download en 245 upload. Met 2.4Ghz vanavond een heel goede avond, kwam tot 50mbit.

Heb overal led lampen maar die heb ik al jaren en voorheen nooit probleem. Heb trouwens even nagekeken in oude text bestanden maar met 2.4Ghz voorheen nooit boven de 85mbit uitgekomen, is ook niet echt geweldig.

Ik zet liever niet 2.4 en 5Ghz samen aan ivm extra onnodig stroomverbruik. De omvormer kan helaas alleen op de 2.4Ghz.


Wifi is nog altijd bagger. Gisteravond de hele avond bezig geweest maar kom met een 200Mbit verbinding niet boven de 60Mbit uit bij gebruik van 2.4Ghz. Bij 5Ghz is het al even bagger daar is de snelheid ook niet echt veel beter, meer dan 90Mbit haal ik niet.

Mobiel internet (t-mobile) op de telefoon blaast met 145Mbit door het hele huis heen. Dus mijn mobiele verbinding is 1,5 tot bijna 2,5 keer zo snel als mijn kpn wifi.


Momenteel valt wifi iedere na een paar minuten weg zodra ik boven ben. Heb dit op alle apparaten die wifi ondersteunen en maakt niet uit of ik 2.4 of 5Ghz gebruik. Heb al diverse kanalen geprobeerd, her starts, netwerk opnieuw ingesteld maar helpt allemaal niet. 

Kan begrijpen dat als het op 1 apparaat is dat het dan aan dat apparaat kan liggen maar gebeurt bij elk apparaat. Heb ook al eens geprobeerd met telefoon/tablet van kennis en zelfde resultaat.

Als ik de wifi manager gebruik krijg ik telkens melding dat ik maar dat super wifi geval moet kopen voor 79 euro. Kennelijk is KPN er alleen maar op uit om geld binnen te krijgen.


Welk type modem heb je en wat is er zoal op aangesloten qua randapparatuur? Heb je draadloze verbindingssets of ergens een switch zitten?


Welk type modem heb je en wat is er zoal op aangesloten qua randapparatuur? Heb je draadloze verbindingssets of ergens een switch zitten?

Ik heb de experiabox10, enigste wat er op aangesloten via kabel is de tv en de laptop. Ik maak geen gebruik van draadloze verbindingssets of switches. Via wifi maakt de omvormer van de zonnepanelen verbinding en iphone 11 en ipad 2019. Voorheen nooit last gehad maar sinds een paar maanden is het boven amper nog te doen, wifi valt iedere keer even weg na een paar minuten (5-10)