Skip to main content

Ik heb een tijd terug een nieuwe modem (Box 12) gekregen van KPN met twee super wifipunten. Boven had ik al een dual band wifi versterker van KPN staan. Ik heb alles aangesloten. 1 ronde wifiversterker zit bekabeld aan de modem en de andere staat aan de andere kant van het huis, zodat daar en in de tuin de wifi verbeterd. Beneden heb ik een netwerk en boven dus ook. Volgens KPN conflicteert de dual band met het netwerk beneden. Maar die dual band kan niet weg, want deze is bekabeld aan de modem en aan die versterker hangt weer een computer en op zolder een switch voor de tv en computer. En ik heb anders ook geen wifi op zolder. Ik heb wel nu zo ver dat de dual band op het netwerk van de modem zit en ik heb de naamgeving aangepast met toevoeging boven, zodat je ziet welk netwerk welke is. Zelfde naam ging niet, want toen was de wifi helemaal slecht en apparatuur raakte in de war door de zelfde naam. Nu is alleen de wifi beneden nog steeds slecht. Het valt steeds weg de hele dag door. Ik heb al van alles gedaan om het te verbeteren. Alle tips van KPN al braaf gedaan. Werkt voor geen meter. Nu lees ik wel dat je de wifi op de modem uit moet zetten, omdat ik nu twee wifi versterkers er aan heb zitten. Klopt dat? Zou dat dan de wifi verbeteren beneden?

Nee. Wifi van de Box12 blijft aan en fungeert dus als wifipunt.

Er hoeft dus ook niet een Superwifi naast geplaatst te worden, da's dubbelop.

Die witte versterker werk inderdaad niet lekker samen als die dezelfde wifi gegevens heeft. Dit ivm automatisch overschakelen. Je hebt hem nu veranderd, maar probeert je telefoon niet steeds met boven te verbinden? Met als gevolg, slecht bereik.

 

Als je nu een Superwifi naast de Box12 hebt, kun je die verplaatsen. Wellicht naar boven.

Ipv de dualband? Dan kom je 1 poortje tekort zeker? 

Evt vervangen voor een switch als de dualband dwars blijft doen.

 


Dan zou dat wifi punt niet bekabeld moeten zijn. Ik twijfel of hij dat haalt, want ooit heeft de daalband dat ook niet gehaald, dus die heb ik bekabeld. Ik heb dan wel weer een switch nodig op de 1e verdieping naast die superwifipunt. Ik heb inmiddels al aardig wat geld er aan uitgegeven om een behoorlijke wifi te krijgen. 

Zou het helpen als ik de dualband weer naar fabrieksinstellingen zet en hem opnieuw aansluit? Voor de nieuwe modem had ik namelijk geen twee netwerken. Wat trouwens wel apart is dat een KPN monteur bij mijn ouders expres twee netwerken heeft gemaakt (1 voor boven en 1 voor beneden). Nu wordt het mij dus afgeraden.

Ik krijg ook steeds wisselende adviezen. Inmiddels wordt ik er wel een beetje moedeloos van. Blijft nog wel de vraag open staan of ik de wifi van de modem uit moet zetten of niet?


Nee. Wifi van de Box12 blijft aan en fungeert dus als wifipunt.

Aan dus.

 

Het is bekend dat de dualband niet lekker werkt met de huidige versterkers. 

Netwerken scheiden kan helpen, maar wat ik zeg. Je telefoon kent beide netwerken, en zal willen overschakelen. Maar dit gebeurt dan niet zoals het hoort. Iets wat tussen de Box12 en beide Superwifi’s wel gebeurt.

 


Helder. Ik heb nu de daalband uit het netwerk gehaald en de bekabelde wifiversterker die bij de modem stond naar boven geplaatst. Ik heb een switch er neer gezet en daar de wifiversterker aangehangen, de computer en kabel van de modem.

De wifi is helaas alleen maar slechter geworden. Telefonisch wordt ik niet geholpen. Na het keuzemenu krijg ik een link en wordt de verbinding verbroken. Alsof ik niet vaker de wifimanager van KPN heb gebruikt. Zucht. Als ik verbinding heb met de wifi is de wifi prima, maar de wifi valt gewoon om de haverklap weg. Dat moet opgelost worden. Thuiswerken is zo ook een probleem. Net werd mijn man uit zijn vergadering gegooid doordat de wifi er uitviel op zijn iPad.

Hoe nu verder?

 


Vervang die oude zgn 'versterker' door een extra superwifi. 


Er staat nu alleen nog maar superwifi punten. Eentje beneden aan de ene kant van het huis en de modem staat aan de andere kant. Boven staat nu bekabeld een superwifipunt. Tussen de modem en de superwifi zit een switch. De superwifi boven heb ik al van de kabel afgehaald, maar dan doet hij het niet. Lampje wordt rood.


Ik heb nu maar op advies van een medewerker alles los gekoppeld van de modem en een reset gedaan van de modem. Daarna heb ik eerste de superwifipunten aangesloten. Langzaam heb ik steeds 1 voor 1 apparatuur aangesloten en steeds getest of de wifi bleef werken. Na een dag alles weer aangesloten. Tot nu toe geen wegvallende wifi gehad. Fingers crossed.