Skip to main content

Sunds een paar maanden heb ik WIFI van KPN. Het is door een monteur geinstalleerd. Ik heb op alle verdiepingen superwifispots hangen. 

De eerste maanden ging het goed. Ik heb een 100mbit abonnement en had ook een aantal maanden continu een snelheid die rond die 100mb lag. Nu sinds een week valt de snelheid telkens terug tor 50 mb. Ik heb de router al een aantal maal opnieuw opgestart. Ook het glasvezelkastje heb ik al een paar keer opnieuw opgestart. Dat heeft dan een dag het gewenste resultaat, dus weer wel een poosje 100mb en vervolgens vervalt de snelheiddan weer naar 50mb. 

Stoorzenders (bijv. Babyfoons) heb ik al uit gezet.

Er is geen verschil tussen de bedrade en niet bedrade wifispots. Mijn conclusie als leek is dus dat het in de router of het glasvezelkastje moet zitten. 

 

Iemand een gouden tip? 

Verbind eens een pc of laptop bekabeld rechtstreeks aan de Experiabox en check dan je snelheid. Als je dan geen volle snelheid haalt, dan kun je zeggen dat het aan de Experiabox ligt.


@Nick83 het bekabelde superwifipunt (bekabeld aangesloten op router) geeft ook een gehalveerde 50mb snelheid. Geen verschil met de superwifipunten op de andere verdiepingen die daar onbekebeld op aangesloten zijn. Dat geeft toch ook aan dat het in de router of het glasvezelkastje moet zitten?


@Nick83 het bekabelde superwifipunt (bekabeld aangesloten op router) geeft ook een gehalveerde 50mb snelheid. Geen verschil met de superwifipunten op de andere verdiepingen die daar onbekebeld op aangesloten zijn. Dat geeft toch ook aan dat het in de router of het glasvezelkastje moet zitten?

Nee. Dat zegt niets. Gewoon even bekabeld rechtstreeks op de Experiabox meten. 


En vervolgens ook ff in MijnKPN checken of je abonnement überhaupt nog wel op 100 mbit staat...


@Nick83 

Vanochtd boven 100mb en vanmiddag ineens 45mb via onbekabeld wifipunt.

Naar beneden naar de Experiabox gegaan en de laptop bekabeld aangesloten. 100mb bekabeld en 70mb via bekabelde wifipunt. 

Na herstarten Experiabox direct overal weer netjes 100mb 

 

Dit is sinds kort pas. Daarvoor meer dan 2 maanden altijd goede wifi gehad. In de tussentijd is er niks veranderd in huis. Geen extra apparaten op wifi, helemaal niks

Ik begrijp niet hoe dat kan


@Nick83 beneden laptop rechtstreeks op modem aangesloten(geen experiabox, maar KPN 12 modem). 

Besloten om een kabel door te trekken naar de 1e verdieping om daar bekabeld een wifipunt op aan te sluiten. Bekabeld heeft laptop daar goed signaal, maar het wifipunt ook daar niet. Ik heb zowel het modem als de wifipunten allemaal gereset voor het opnieuw aansluiten. 

Doe ik iets niet goed?


Is de wifi van de Box 12 wel uit?


@Joep1965 ja, die is uit (lampje brandt niet)


Dus als je met een bekabeld laptop meet heb je keurig de bijbehorende snelheid maar via de Wi-Fi punten halveert het soms? Klopt dat zo?


@Joep1965 dat klopt helemaal. Na resetten (glasvezelkastje en modem) soms weer goed, maar dat zakt dan later weer een veel lagere snelheid. Ik heb 100mb/s abonnement, maar zakt via wifi dan naar beneden de 40.


En heb je al eens ingelogd op de super wifi's om te kijken welke op welke band je zit tijdens het meten? Ik krijg toch een beetje de indruk dat je de ene keer op de 2.4Ghz band zit en de andere keer op de 5 GHz band. De 2.4Ghz band kan geen hoge snelheden aan de 5 GHz band wel mits je op korte afstand van het wifipunt bent.


@Joep1965 mijn laptop kan alleen nog op  2.4, darom heb ik telkens ook met mijn telefoon (die pakt wel 5ghz)  de snelheid gemeten. Beiden geven nagenoeg hetzelfde resultaat. 

Ben nu bekabeld aan het werk en regelmatig een internetsnelheidstest aan het doen via Ookla. Daar lijken toch ook wisselende resultaten uit te komen. 


@Joep1965 @Nick83 via Ookla inmiddels 11 bekabelde metingen gadaan vanochtend met resultaten tussen 42.2 en 95.31mbps downloadsnelheid. Lijkt toch ook echt iets niet ok met inkomend signaal mag ik concluderen toch?


Als je inderdaad bekabeld meet direct aan het modem dan  kan je een constante snelheid verwachten. Dat moet je echt zeker weten voor het geval er een monteur wordt gestuurd. Blijkt het door jouw netwerk te komen dan zijn de kosten namelijk voor jou. Vandaar onze vragen. 


@Joep1965 Het is direct, dus bekabeld verbonden aan het modem op alle servers hetzelfde. Enorme verschillen. Van 25.94mbps tot 95.31bps download. 

KPN bellen  volgende stap?


Ja dat is misschien wel het beste. 0800-0402 tegen de computer die je aan de lijn krijgt zeg je ik wil een medewerker spreken en dan vertel je het verhaal.