Skip to main content

Ben nieuwe klant bij KPN. Van meet af aan wat opstart problemen gehad. Nieuwe modem en nieuw glasvezel kastje.

Het gaat om mijn wifi snelheid.  De verbinding is prima maar de snelheden op mijn laptop komen niet boven de 150 Mbps uit.  Hang ik mijn laptop in de meterkast aan het modem (kabel) dan haal ik bijna 1GB. en dus oke.

Maar iedere meter dat ik weg loop bij het modem zakt de snelheid dramatisch. Niets aan het handje ik kan normaal internetten. Maar zodra je wat zit te streamen of downloaden zou ik graag meer snelheid hebben dan nu.

Ik heb een KPN Box 12 modem. Superwifi in de woonkamer (zwart model). Lampje is groen. Ik zit 3 tot 4 meter van de superwifi af. De superwifi heeft een afstand tot het modem van 5 tot 6 meter zonder zware obstakels.  Met Ziggo haalde ik met gemak 600 tot 700 Mbps in de woonkamer.

Al met al denk je glasvezel en 1 GB dat moet kunnen knallen. Maar niets van dit alles.

Ik denk al aan een Fritzbox modem of repeater. Maar eigenlijk zou dat toch niet nodig moeten zijn.

Ik heb al met iemand het modem doorlopen op instellingen en die zijn oke.

Wie herkend dit probleem?

 

Martien

 

Is de SuperWiFi bekabeld aangesloten? Zo nee, dan is het niet vreemd dat u deze snelheid heeft…

Stond het Ziggo modem ook in de meterkast? 


Is de SuperWiFi bekabeld aangesloten? Zo nee, dan is het niet vreemd dat u deze snelheid heeft…

Stond het Ziggo modem ook in de meterkast? 

Nee die is niet bekabeld aangesloten.

De KPN modem hangt nu op de plaats van het Ziggo modem.

En waarom zijn deze snelheden normaal. Met ziggo haalde ik veel hogere snelheden.

 


Tja, wifi.  Dat is afhankelijk van tientallen factoren.  

Vaak is er nog wel beter rendement te krijgen maar dan moet je wel zin hebben in wat experimenteren met instellingen.

We hebben genoeg leesvoer: https://forum.kpn.com/kennisbank-wifi-en-wifi-versterkers-134

 

 


Alhoewel ik superwifi 1 had ik en er op vooruit ging dan alleen de v10 daarvoor was ik er toch niet helemaal blij mee (zonder buren zou het veel beter werken maar ik heb veel buren met wifi en veel andere rf apparatuur in de buurt).

 

Ik heb me er ondertussen meer in verdiept en als je wifi problemen hebt, dan zijn locatie van belang (niet in de buurt van storingsapparatuur en niet te laag of te hoog), maar zeker ook dat je de wifi punten bekabeld moet aansluiten en niet de backbone via de wifi moet laten lopen.

 

Ook verschillende hardware met wifi 4, 5 6, 6e of 7 (ontvanger en verzender) zitten er verschillende maximale aan. (Ook het aantal wifi apparaten op je netwerk hebben invloed) Dan zijn er verschillen in de maximale aansluitings snelheden van de verschillende soorten wifi routers als ook de sterkte van dat signaal (meestal hoe duurder hoe sterker)  die bij ziggo zijn max ax1300 in totaal snelheid via een externe set (alle wifi samen) van wat ik las, bij superwifi 1 en 2 weet ik dat niet. Ik heb nu een AX5400 set niet van kpn op de v10 aangesloten en haal daar soms een absolute max van 2.3 gb (dat was max 730mb op de beste plek voorheen en schommelde tussen dat en ~30mb door het huis) (dat is niet overal in huis schommelt meestal tussen de bijna 900mb en 2.2 gb - ik moet 1 van de pods nog op een betere plek plaatsen, al getest, staat nu direct naast mijn Dect telefoon en te vlakbij ander apparatuur))  wifi connectie snelheid mee op mn telefoon, daarna gaat het langzaam door naar het internet aangezien ik helaas nog geen glasvezel kan kiezen :-( 

 

Alhoewel ik alleen 200mb heb haal ik nu tot max 190/56.6 (modem geeft ~215/~66 aansluiting aan) wat bijna net zoveel is al over ethernet van ~193 wat ik meet met speedtest (met een kabel van ~25 meter Cat 6 of 6a) .

 

Dus ik zou zeggen experimenteer met locatie van de wifi2 pods en sluit beide bekabeld aan. Lukt dat niet om het veel beter te krijgen, koop dan een betere maar ook duurdere wifi set van 2 of 3 stuks afhankelijk van de thuis situatie.

Wat ik wel zie op een wifi analyzer dat de sterkste radios van ziggo (ik kan niet zien of dat de router zelf is of van ander wifi apparatuur) zijn in mijn buurt, mijn wifi 1 was niet eens het sterkst in huis, wifi2 weet ik niet. Dus kijk ook naar de drukte in jouw huis van andere netwerken, mogelijk moet je je wifi kanalen op een andere kanaal zetten, ook dat heeft invloed

 


Met de juiste instellingen is het goed te doen 

 


Met de juiste instellingen is het goed te doen 

 

Wat kan ik hiermee ?


Met de juiste instellingen is het goed te doen 

 

Wat kan ik hiermee ?

Lezen