Skip to main content

Tot voor 2 weken had ik een Hussle 500 Mbit abonnement. Deze snelheid haalde ik zowel bekabeld als met wifi (nagenoeg). Nu ben ik omgezet naar 1 Gbit Hussle abonnement. Bekabeld haal ik dit nagenoeg maar mijn wifi blijft op de oude snelheid presteren (net onder de 500 mbit). Ik heb de Experiabox V10a gereset (via de paperclip), opnieuw ingeseld, maar de snelheid blijft als voorheen, net onder de 500 mbit. Wat kan de oorzaak zijn? Ik sta met mijn telefoon / ipad naast de Experiabox. Er is geen enkele hindernis tussen beide apparaten. Op de 1 of andere manier is dus alleen de bekabelde snelheid verhoogd maar niet de wifi snelheid. Ik hoor graag of iemand mij hiermee kan helpen. Bij voorbaat dank. Japi

1gb is alleen interessant als je bekabeld werkt. Met wifi is 1gb eigenlijk niet haalbaar. Je zou in het modem kunnen kijken of de wifi instelling staat op 802.11 ac of  802.11ax als dat al mogelijk is.


802.11 ac staat ingesteld. Wat ik niet begrijp is dat ik precies dezelfde wifi snelheid heb als voorheen terwijl ac een veel hogere snelheid aankan. Er klopt dus gewoon iets niet.


Wifi ac heeft theoretisch dan wel een maximum snelheid van 866mbps, de real life snelheid van 500 is prima, een heel enkele keer zie je 600 maar dat is echt wel uitzondering. 
dus wees blij met 500, er zijn er ook genoeg die dat zelfs niet halen.

Als je sneller wilt moet je naar Ax, maar ook daar: laat je niet misleiden door geadverteerde maximale snelheden.


eventueel kun je de test van hardwareinfo even bekijken. Getest in een omgeving zonder verstorende factoren, dus praktijk is wel iets lager.

https://nl.hardware.info/artikel/9951/7/kpn-superwifi-superlatief-op-de-hoge-band-conclusie

 


Hoi @JapiS . Ik kan weinig toevoegen aan wat de anderen al hebben verteld.

Misschien kun je door de instellingen in de v10a nog een beetje te tweaken iets meer rendement uit die wifi verbinding halen maar verwacht geen wonderen. 

Als je optimaal wilt genieten van zo'n snelle lijn, dan is bekabeld het devies.Â