Skip to main content

Sinds ik de kpn box 12 heb is mijn wifie download achteruit gegaan van 80 naar 30 mbit. De box zou samen moeten werken met mijn 2 experia wifi versterker maar zo ervaar ik het niet. Naast de mindere snelheid lijkt het geen mesh netwerk... Doe ik iets verkeerds? 

Probleem opgelost met WiFi manager van kpn. Snelheid is terug. 🙂

WWeet iemand hoe je kunt zien of mesh werkt? Door het hele huis lopen en kijken naar de status van je wifi? 


Ik heb het vermoeden dat die wifi versterkers niet goed met elkaar communiceren of niet goed staan geplaatst. Net naar beneden gelopen en speedtest gedaan, 30mb. Wifi op mijn mobiel uit een aangezet en weer speedtest gedaan, 80mb..

Heeft iemand ideeën wat te doen hier aan? 


Hoi @pkgchk, heb je de versterkers al een keer opnieuw opgestart of als nieuw toegevoegd? 

Dus eerst de Experia Wifi’s gereset en dan weer toevoegen met de Thuisapp


Hoi @Bart_Z

De wifi versterkers heb ik een aantal keer uit en aangezet maar nog nooit gereset. Dat laatste ga ik proberen. 


Ben je er al mee bezig geweest? Heeft het geholpen?


Hoi @Bart_Z sorry voor de vertraging. Helaas de afgelopen dagen geen tijd gehad om ermee bezig te zijn. Ik heb begin van de avond beide wifi versterkers gereset en opnieuw aangemeld in de home app. Jammer genoeg geen verbeteringen.

Dit is wat ik nu heb

  • wifi van kpn box 12 enabled en bevind zich in de woonkamer
  • beide wifi versterkers staan in hetzelfde wifi netwerk, 1 in de woonkamer en 1 op de overloop

Met de vorige xperia v11a (volgens mij) werd tijdens het configureren van beide wifi versterkers de wifi op het modem uitgezet. Met de box 12 lijkt dit niet het geval. Zet ik de wifi op de box 12 uit dan heb ik ook geen verbinding met mijn wifi versterkers. 

Wat ik nu vermoed is dat zowel de wifi versterkers als de box gewoon niet goed onderling met elkaar communiceren. Loop ik door het huis heen dan heb ik de ene keer een goede up en download maar het kan ook zomaar zijn van niet en met regelmaat heb ik een hoge jitter (70ms). En dan zit ik naast een wifi versterker. Zet ik vervolgens op mijn mobiel de wifi uit en aan en dan heb ik weer een goede up/download en een normale jitter (onder de 5ms)

 

Kan het zijn dat mijn wifi experia versterkers niet geschikt zijn voor een mesh netwerk in combinatie met de box 12? Weet jij wat het verschil trouwens is tussen de wifi xperia versterkers en de superwifi punten.

Alvast dank voor het meedenken en hopelijk kunnen we tot een goede oplossing komen. 


Hoever staat de Experia van het modem? Deze is met een kabel aangesloten. 

De Box 12 doet mee met de Experia Wifi's en wordt de master. Dus als je daarop de wifi uitzet, dan valt alles uit. 

Als je nou eens 1 van de 2 Experia Wifi's uit het netwerk haalt, is het dan wel goed? Zo ja kun je de 2e toevoegen, gaat het dan mis kun je ze nog eens omwisselen om te kijken of 1 van de 2 het probleem is. 


Het helpt te weten dat de box 12 meedoet in het wifi, dat was met de vorige modem anders. De eerste wifi versterker stond te dicht bij de box. Ik heb deze uitgeschakeld en dat help enorm. Zowel op de begane grond als op de eerste verdieping goed draadloos verkeer. Op de tweede verdieping staat (stond) de andere wifi versterker. Loop je van begane grond naar zolder vlakbij de wifi versterker dan heb een slechte up/download. Zet je de wifi op je mobiel uit en aan dan is het weer oke. Loop je vervolgens naar een van de twee slaapkamers die redelijk dicht bij de wifi versterker staan dan is het weer niet goed. Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om beide wifi versterkers uit het netwerk te halen en alleen wifi te halen uit de box 12. Dat helpt enorm. Overal stabiel draadloos netwerk. Wat jammer is dat ik op zolder geen 60mbit haal maar rond de 24.

Ik kan het niet goed beredeneren maar de box 12 icm de wifi versterkers gaat niet naar wens. Het combineert niet lekker. Wat ik eigenlijk zou willen is de experia wifi versterkers omruilen met de nieuwe superwifi punten. Weet jij @Bart_Z of dit mogelijk is? Ik heb niet zo veel behoefte om €100 te betalen maar als het echt niet anders kan dan is het zo. Ik ga iig de experia wifi versterkers niet meer gebruiken.

Ik hoor graag nog van je en ben iig blij met de uitstekende ondersteuning.


Hallo @pkgchk , je zou de oude versterkers op een verkoopsite kunnen zetten en via de wifimanager  kijken of je in aanmerking komt voor de nieuwste wifiversterkers tegen een speciale prijs.

 


Fijn dat zonder de Experia Wifi's nu wel alles goed werkt. Alleen de snelheid is op zolder wat minder. Dat heeft met de afstand te maken hoe verder, hoe meer verlies.

Heb je beide Experia Wifi’s getest? Gewoon om te kijken of het niet aan 1 van de twee lag. Dus steeds maar 1 aangesloten?

 

En omruilen gaat helaas niet. 😞 Je kan wel proberen wat JanD aangeeft. Via de wifi manager. 


Ik heb eerst beide versterkers uitgezet en testjes gedaan, dan met 1 versterker en dezelfde tests gedaan en daarna deze versterker uitgezet en de ander bijgezet met hetzelfde resultaat. Ik ga kijken of de wifi manager mij een plezier kan doen 😊


Dan heb je ze dus beide uitgesloten. Dat is duidelijk. Hopelijk lukt het met de wifi manager. 


Zo, wat een verhaal. Ik ben net overgestapt van de experia v10.0 naar de kpn box omdat ik een hogere snelheid wil. Namelijk van 50Mb naar 100Mb maar eerst haalde de wifi gemakkelijk ± 60 Mb down en 20 Mb up, nu is dat nog maar maximaal 10 Mb down en 30 Mb up. Appartement dus geen etages, geen gewapend beton, geen storende apparatuur enz.enz., het is bizar.

Zelf ga ik hier morgen voor contact opnemen met kpn want did kan niet.

En voor u, veel succes!

Mvg..