Skip to main content

Als ik via de kpn thuis app op mijn samsung galaxy a51 de snelheid laat testen, komt deze niet verder dan ca  25 à 30 mb bij een abonnement van 100 mb. De kpn monteur meet met app op zijn telefoon wel 90 tot 100 mb. Hoe kan dit ?? Bovendien is het wifi bereik van de kpn box 12 alleen op de benedenverdieping goed volgens mijn galaxy a51.

Hi @HintzT! Welkom op het forum!

Haal je deze snelheid op alle apparaten in je huis? Of speelt dit alleen op je mobiele telefoon?

Wil je verder laten weten op welke manier je de snelheid test? Resultaten kunnen verschillen van app tot app.

Als laatste vroeg ik me af of je ook merkt dat de snelheid laag is op je Samsung telefoon. Bijvoorbeeld doordat filmpjes haperen of berichten niet binnenkomen. 


Ik kan met de kpn-thuis app op mijn galaxy A51 de snelheid van mijn verbinding testen. In de app komt de snelheid niet hoger dan 30-35 mb (abonnement is 100 mb up en down) terwijl de monteur van KPN op zijn mobiel wel een hogere snelheid meet.  Mijn telefoon werkt overigens verder prima. WiFi op de laptop is prima. Ik vraag me af hoe dit aan de samsung galaxy A51 kan liggen.


@HintzT het is niet zeker dat het aan de telefoon ligt. Maar het is wel belangrijk om  het na te kijken. Vandaar mijn vraag.

Verder is 30-35 Mbit/s geen gekke snelheid. Zeker voldoende om alle gebruikelijke dingen mee te doen. Je zou het verschil alleen merken als je grotere bestanden downloadt met je mobiel. 

Wil je voor de zekerheid nog proberen het wifi netwerk te vergeten en opnieuw te verbinden? En maakt het met die 35 Mbit/s nog uit hoe ver je van het modem weg bent?


Ik heb een abonnement van 100 mb down en up. Dan is die snelheid niet acceptabel.

Ik zit binnen 5 mtr van het modem. Opnieuw WiFi netwerk verbinden maakt niets uit. Als de snelheid niet hoger reikt dan 35 mbit/s (ook getest op mijn laptop, ook binnen 5 meter van het modem) dan heb ik niets aan een abonnement van 100, 200 mbit/s of zelfs 1 Gb.


@HintzT de snelheid die je aangeeft is de snelheid die we tot aan het modem garanderen. De snelheid die je altijd moet halen als je een apparaat via internetkabel aansluit. 

Voor wifi werkt het niet wat anders. Daarbij is er meer om rekening mee te houden. Onder andere is het zo dat het signaal door de lucht moet. En er zijn meer signalen die op dezelfde manier werken. Die kunnen dat verstoren. Dit is waarom ik aangaf dat deze snelheid via de wifi helemaal niet zo raar was. 

Mijn vermoeden is dat je mobieltje automatisch wordt verbonden met 2,4GHz. Je wifi bestaat uit 2 netwerken. 5,0GHz en 2,4GHz. Via de link lees je daar meer over. Je apparaat wordt automatisch verbonden met degene die het meest stabiel is. Dit kan betekenen dat de 2,4GHZ, ondanks dat deze wat langzamer is, wel stabieler is. 

Je kan forceren dat je mobieltje verbinding maakt met 5,0GHz door Extra Wifi aan te zetten. De snelheid daarvan zal hoger zijn. Wel is de kans groter dat als je verder van een wifipunt weg bent dat de verbinding gaat haperen. 


Duidelijk verhaal, alleen is er het probleem wat ik al vele malen de revue heb zien passeren in dit forum, dat ik niet kan inloggen op de box 12 met admin. Ook niet na resetten van het modem. Het standaard wachtwoord dat achter op het modem staat zou dan weer teruggezet moeten zijn, als het al door iemand gewijzigd zou zijn. Dit is mij sinds de installatie op 11 nov 2022 nog steeds niet gelukt. QR code scannen om er zeker van te zijn dat je geen typefouten maakt…..helaas. Telkens de melding “wrong login information”.  Ik kan dus ook geen extra wifi aanzetten. Hoe dit op te lossen?


@HintzT wil je in dat geval deze link eens proberen? En laten weten of je het in meerdere browsers hebt geprobeerd?


Beste Bram,

 

het is gelukt om in te loggen op de router. Met FireFox lukte het uiteindelijk wel. Hier verscheen ook de melding dat de router gereset was en het standaard wachtwoord gebruikt moest worden, een melding die in Chrome niet te zien was.

Dank voor het meedenken. Problem solved.


Ik heb op mijn A51 een snelheid van 351Mbps of hoger gekregen sinds ik Extra Wifi5G aan heb gezet.


Speedtest KPN via de A51 :
Download 184.5
Upload 118.8
Ping 8
Jitter 2

Volgens mij ziet het er wel goed uit.