Skip to main content

Kan iemand mij het volgende uitleggen.

Ik heb sinds aug 2020 een 200Mbit/s abo. de eerste dagen haalde ik inderdaad deze 200 Mbps, na een week ging de snelheid drastisch omlaag naar ze rond de 35 Mbps. (getest met de app Wifiman op telefoon) Daar al contact over gehad met KPN en zij komen met de verklaring dat het een theoretische snelheid is en in werkelijkheid niet haalbaar… (Waarom de eerste dagen dan wel?) ik heb dit meerdere momenten afgelopen jaar gecontroleerd en telkens rond deze 35 Mbps.

Nu heb ik afgelopen weekend een iets andere opstelling van een tweede router (TP-Link) gedaan, verder niets veranderd aan mijn KPN omgeving en sinds dat moment haal ik op het KPN wifi punt wel een hoge snelheid (tussen de 170 en 200 Mbps) echter kon ik niet meer telebankieren en op instagram???? 

Na het lezen van dit forum een tip gekregen om de Experiabox te resetten (om weer toegang te krijgen tot internetbankieren), dat dus gedaan en opeens is mijn snelheid weer terug naar 35 Mbps. (gisteravond voor de reset was deze nog 198 Mbps). Internetbankieren en Instagram zijn daarmee wel weer toegankelijk.

Hoe kan dit?

 

 

Sinds een paar dagen werkt (o.a.) de rabobank app niet meer op het wifi netwerk van kpn, experiabox v10a 


*Admin: bericht samengevoegd met bestaand topic


Dit kan doordat je WiFi over 2 verschillende frequenties word uitgezonden, Met ieder hele andere eigenschappen.

Je apparaat en het modem zorgen dat je altijd hetzelfde beste signaal pakt van deze 2 en met beste word er bedoelt meest stabiele niet snelle.

Alleen als je altijd op de 5Ghz zit zou je deze snelheid halen, maar de andere frequentie ( 2.4Ghz ) draagt verder.

Verder is het WiFi onderhevig aan onderdrukking door andere signalen of verlies van signaal door afstand/tussenliggende zaken.

Maar even puur uit interesse, Heb je problemen met je verbinding ? Of werkt alles wel ? Want kan me geen scenario bedenken dat je 200Mbit op je telefoon nodig hebt.

De laatste tijd zit iedereen zo op die snelheid te azen.. bedoel heb mijn aansluiting ooit ergens eens gemeten maar.. het werkt dus waarom zou ik..

Ik zie niemand met ze mobiel buiten lopen en speedtestjes doen op 4G/5G en daarover wat zeggen zolang hun internet het doet, Ook hoor ik niemand over dat hun auto niet de geadverteerde 180pk heeft want op de testbank geeft hij maar 120 als hij het maar probleemloos doet, Ik snap het gewoon niet waarom het een punt is ..afijn terug naar je situatie.

Een meting om te kijken of je snelheid gehaald word kan je eigelijk alleen goed uitvoeren als je een apparaat met kabel aansluit en hiermee een meting uitvoert, Niet over WiFi juist ivm de fluctuatie/demping/kanaaldrukte/frequentiewisseling.

En gezien je geen invloed hebt met welke je bent verbonden, Via WiFi man kannje het wel bekijken Draadloos daar klik je jouw netwerknaam aan en dan staat er ergens verbonden en dan staat er rechts 24xxMHz of 5xxxMHz kijk maar eens waarmee je bent verbonden...


Hallo Laurens,

Dank voor je uitleg en dit is mij ook bekend.

Wat mij echter bevreemd is dat ik bij het afsluiten van mijn abo, op mijn telefoon een meting van het KPN Wifi netwerk (2,4 Ghz) van 200 Mbps meet, daarna (na ca 4 dagen) niet hoger kom dan zo rond de 35 Mbps en in de loop van vorig jaar op diverse momenten gemeten (allen rond de 35 Mbps), en sinds dit weekend ik weer tegen de 200 Mbps meet. tot en met gisteravond. (vanmorgen in alle vroegte mijn Experiabox gereset en sinds dat moment is de snelheid weer onderuit naar ca 35 Mbps. In al die tijd is mijn hardware niet veranderd.

 


Hallo Laurens,

Dank voor je uitleg en dit is mij ook bekend.

Wat mij echter bevreemd is dat ik bij het afsluiten van mijn abo, op mijn telefoon een meting van het KPN Wifi netwerk (2,4 Ghz) van 200 Mbps meet, daarna (na ca 4 dagen) niet hoger kom dan zo rond de 35 Mbps en in de loop van vorig jaar op diverse momenten gemeten (allen rond de 35 Mbps), en sinds dit weekend ik weer tegen de 200 Mbps meet. tot en met gisteravond. (vanmorgen in alle vroegte mijn Experiabox gereset en sinds dat moment is de snelheid weer onderuit naar ca 35 Mbps. In al die tijd is mijn hardware niet veranderd.

 

200Mbit ga je niet halen op de 2,4Ghz, Dat is juist het hele punt.


Mijn app laat wat anders zien..

Gisteravond nog 198 Mbps, vanmorgen, na de reset van de EB (verder niets veranderd) 37 en 45 Mbps... 

 


2.4Ghz is enorm gevoelig voor stoorbronnen, van drone-besturingen tot slimme apparaten (Zigbee bijvoorbeeld) tot magnetrons tot babyfoons en ga zo maar door. Het is een vrije frequentieband die door alles en iedereen gebruikt mag worden met het nadeel dat dit ten koste gaat van de wifi. Vaak zat mee gemaakt dat de wifi prima werkte, tot de magnetron van de buren aangezet werd en die het volledige spectrum wegdrukte.

 

Ik zie aan de Speedtest dat je een V10a hebt, hierop is het niet mogelijk om de wifinetwerken te scheiden. Dat de naam ‘2.4Ghz' in zich heeft betekent niet dat je ook echt op 2.4Ghz zit. Met de V10a kan je 200 gewoon niet halen op 2.4Ghz, dat red ie gewoon niet.

 

Ik gok dat je de ene keer met een Speedtest verbonden bent met de 2.4Ghz en de andere keer met de 5Ghz, omdat er bandsteering gebruikt wordt heb je zelf niet direct invloed op welke van de twee er gebruikt wordt.

Daarbij zal al het aanwezige netwerkverkeer wat van die Speedtest af snoepen. Als iedereen hier in huis druk aan het streamen is en van alles en nog wat aan het doen op het internet haal ik de 200Mbps ook niet meer op een Speedtest.


Hallo NHendriks, 

Niet om de bedweter uit te hangen, maar ik heb wel degelijk onderscheid in de 2.4 en 5 Ghz wifi kanalen. Dit heb ik zowel met de app Wifiman als de app Wifianalyzer geconstateerd. Ik kan ook switchen tussen deze twee. 

Los daarvan (zie screenshot in vorig bericht) geeft hij gisteren een snelheid van 190 en 198 Mbps. Waar komt dat vandaan dan? Of zijn die apps niet correct?

Ik snap jouw verhaal, maar mijn bevindingen laten wat anders zien. Vreemd.

 

Met vriendelijke groet. 


Hallo NHendriks, 

Niet om de bedweter uit te hangen, maar ik heb wel degelijk onderscheid in de 2.4 en 5 Ghz wifi kanalen. Dit heb ik zowel met de app Wifiman als de app Wifianalyzer geconstateerd. Ik kan ook switchen tussen deze twee. 

Los daarvan (zie screenshot in vorig bericht) geeft hij gisteren een snelheid van 190 en 198 Mbps. Waar komt dat vandaan dan? Of zijn die apps niet correct?

Ik snap jouw verhaal, maar mijn bevindingen laten wat anders zien. Vreemd.

 

Met vriendelijke groet. 

Dan ben je de enige met een v10A die dit ooit voor elkaar heeft gekregen, Gezien deze vanaf het begin nooit de optie heeft gehad deze te splitsen.

Graag hoor ik hoe je dit gerealiseerd hebt…

Of maak je gebruik van een extra WiFi punt die buiten de OWL mesh valt die je dan de naam 5Ghz hebt gegeven ?

Net als @NHendriks aangeeft weet ik vrij zeker dat ondanks de naam 2.4Ghz deze gewoon netjes op 2.4 en 5Ghz loopt , Kijk eens bij WiFi man onder de optie draadloos... zie je onder het netwerk met de naam 2.4 ook een kanaal 48 of hoger   of een frequentie van 5xxx  my guess ja die staat er en als je daarmee gekoppeld bent heb je wel je snelheid...


Ik snap jullie verhalen maar net even via kpn de speedtest gedaan op mijn standaard EB wifi kanaal (2.4 Ghz) en dit komt er nu uit. 

 

Ik snap het dan ook niet (meer) 

 


Ik vermoed dat de verwarring komt door de namen van ssid. Ik vermoed het volgende.

Topic starter heeft 2 netwerken

Vrv9517 2.4ghz

Vrv9517 5ghz

Dit kan niet in een v10a, tenzij:

De 2.4ghz gewone wifi is

5ghz gast wifi is met alleen 5ghz aan.

Probleem hiermee is dat op de gewone wifi bandsteering aanstaat of juist niet. Maar het is wifi wat je niet kan splitsen dus de modem kies willekeurig is je op 2.4 of 5 ghz zit, vandaar wisselende resultaten.

Op 2.4ghz net als wat mijn voorgangers verteld hebben kan je geen snelheden halen boven de 60-70 mb in de practijk. Dus laat staan 200.

 


Hallo Soeradj, 

Ik heb (had) inderdaad vanaf het begin 2 netwerken. Buiten een gastnetwerk om. Het gastnetwerk had ik uit staan. 

1 was ingesteld op de 2.4 Ghz en de ander op de 5Ghz. Vanaf de installatie waren deze twee separaat beschikbaar en kon ik switchen tussen deze netwerken. En zo waren ze ook genoemd door mij om dat onderscheid te houden. De testresultaten (snelheid) waren ook verschillend. Ook als ik heen en weer switch tussen de netwerken gaven ze beide, voor hun eigen netwerk vergelijkbare snelheden. 5Ghz was uiteraard sneller dan de 2.4 Ghz.

Na de reset van vanmorgen kan ik niet meer deze keuze maken. Dus niet meer switchen tussen de 2.4 en 5 Ghz versie.

Hoe weet ik nu of ik 2.4 of 5Ghz gebruik?

 

Het laatste screenshot zou dan inderdaad het 5Ghz netwerk mieten zijn. En de meting van vanmorgen zou dan het 2.4 Ghz netwerk zijn geweest.

Maar dan komt mijn vraag naar boven. Op basis waarvan switch de EB dan van Ghz. Waarom heb ik de ene keer het 2.4 Ghz netwerk en even later het 5 Ghz netwerk te pakken?

Dit was overigens voor vanmorgen niet zo.

Wel leuk dat jullie de tijd nemen om hier duidelijkheid in te verschaffen. Top

 


Nog een screenshot uit de geschiedenis van Wifiman (ssid's deels zwart gemaakt), maar wel zichtbaar dat ik twee verschillende netwerken heb en ook daarbij verschillende snelheden. 

 


Hallo Soeradj, 

Ik heb (had) inderdaad vanaf het begin 2 netwerken. Buiten een gastnetwerk om. Het gastnetwerk had ik uit staan. 

1 was ingesteld op de 2.4 Ghz en de ander op de 5Ghz. Vanaf de installatie waren deze twee separaat beschikbaar en kon ik switchen tussen deze netwerken. En zo waren ze ook genoemd door mij om dat onderscheid te houden. De testresultaten (snelheid) waren ook verschillend. Ook als ik heen en weer switch tussen de netwerken gaven ze beide, voor hun eigen netwerk vergelijkbare snelheden. 5Ghz was uiteraard sneller dan de 2.4 Ghz.

Na de reset van vanmorgen kan ik niet meer deze keuze maken. Dus niet meer switchen tussen de 2.4 en 5 Ghz versie.

Hoe weet ik nu of ik 2.4 of 5Ghz gebruik?

 

Het laatste screenshot zou dan inderdaad het 5Ghz netwerk mieten zijn. En de meting van vanmorgen zou dan het 2.4 Ghz netwerk zijn geweest.

Maar dan komt mijn vraag naar boven. Op basis waarvan switch de EB dan van Ghz. Waarom heb ik de ene keer het 2.4 Ghz netwerk en even later het 5 Ghz netwerk te pakken?

Dit was overigens voor vanmorgen niet zo.

Wel leuk dat jullie de tijd nemen om hier duidelijkheid in te verschaffen. Top

 

Kijk nou komen we ergens.. de EB Schakelt op basis van verbindings stabiliteit niet op snelheid.. 

Liever iets minder snel maar stabiel dan sneller maar met meer jitter/retransmission

Dus op een bepaalt punt van de signaal verzwakking word je over gezet naar de 2.4 en als je dan weer beter signaal heeft zal hij je naar 5 overzetten…

Dat je netwerk 2.4 heet zegt niet dat het alleen 2.4 is…

Maar de grote vraag waarvoor wil je specifiek die 200Mbit voor op een telefoon...supersnel tiktok ? Online gamen met de maximale benodigde 5Mbit ?

Dan ben je echt beter af als hij Schakelt naar de 2.4 als Dat stabieler is want weet je wat erger is bij gaming dan minder snelheid die je al niet gebruikt... Jitter of Ping of retransmissions en hierdoor nog meer latency..

 

Stabiliteit boven snelheid.. 

Snelheid zegt zoveel als er Passen wel 200 pallets in de vrachtwagen  maar jij hebt er maar 5 te vervoeren..

Dat kleinere vrachtbusje mag harder rijden ( Minder latency ) en verliest geen pakketjes onderweg die opnieuw gestuurd moeten worden retransmissions..

Doe mij maar het vrachtbusje.

 

En hoe je weet op welke je zit..  3de keer .

In WiFi man - optie draadloos onderaan - tik je netwerk aan.

Dan zie je meerdere balkjes  en bij 1 staat er "Gekoppeld" bij en kijk wat hier staat staat hier 24xx rechts of 5xxx..

Kijk dat is mijn lijst als ik op draadloos tik en dan met netwerk aantik

Dan zie je hier staan  gekoppeld op kanaal 120 ( Wat alleen op 5Ghz kan ) en frequentie op 5600Mhz wat dus 5Ghz is ook zie je staan een kanaal 6 op 2437  wat de 2.4 is dus nu kan ik met mijn toestel de hogere snelheid halen.

 

5Ghz is hogere frequentie en hiermee kortere golf en die draagt minder ver en heeft meer last van tussenliggende muren vloeren etc. Door de kortere golf passen er meer bitjes in..

De 2.4 is een langere golf en draagt verder en penetreert beter door zaken heen maar draagt minder bitjes mee 😞

Bandsteering zorg ervoor dat je altijd automatisch op de beste band word gezet vandaar de naam en met beste gaat het dan om meest stabiele niet om snelste. Want snelheid maakt het niet beter.

200Mbit heb je niet nodig op een telefoon… Gameconsole oke want je download gaat sneller van soms enkele 100de GBs dus dan helpt het wel.

Maar geef me een reden dat je ooit 200Mbit op je telefoon nodig hebt..

Als ik in me huis rondloop valt hij ook terug naar 2.4 op sommige plekken.. is dit een probleem...nee want dat is tenslotte ten behoeve van de stabiliteit.. merk het niet want het werkt stabiel en ga niet constant lopen speedtesten want het werkt.

En gezien de V10A nooit de optie heeft gehad om ze re scheiden, Heeft u nog andere WiFi punten in huis staan behalve het modem, Heeft u wellicht hiervoor een ander modem gehad ?

Even de kern van het probleem de Rabobank app.. Ik kan u verzekeren nee garanderen dat deze snelheid hier niks mee te maken heeft. Deze app heeft geen 200Mbit nodig of 35Mbit of 20  of 2..  0,2  jawel 0,2Mbit is hiervoor al voldoende.  Sterker ben er vrij zeker van dat de app prima zal draaien op een inbelverbinding van 56Kbit  ofwel 0,056Mbit..  dus tenzij u de app meer dan 3571 keer tegelijk opent in dezelfde microseconde heeft dit er niks mee te maken.

Waarom moet die snelheid altijd gehaald worden, dat is helemaal niet realistisch, Dat is als zeggen dat je auto altijd 100Kmpu moet rijden.

En tuurlijk als het nodig is moet het er kunnen zijn en dat kan, Het sleutelwoord hierin is nodig..

Is het nodig ?  nee..  Waarom moet het er dan zijn ?

Iets met vraag en aanbod, als de huidige applicatie of wat u ermee doet geen hogere vraag heeft dan enkele Mbs per seconden Waarom is het verlangen er dan wel dat dit er is?

 


Hey Laurens,

 

Dank voor je uitgebreide uitleg, de basis had ik ook wel door maar de details zijn nu ook “te vatten”.

En inderdaad heb ik die 200 Mbps op mijn telefoon niet nodig. Maar ik vroeg mij af waarom de ene keer wel en dan een hele tijd niet, deze snelheid gehaald werd. Met jouw uitleg is dat nu duidelijk, Thanks.

En de snelheid is zeker niet nodig voor de rabobank app. wat wel nog steeds vreemd is dat de rabobank app het, voor de reset, een paar dagen niet deed, en na de reset wel weer. Maar goed dat probleem is opgelost, de snelheden zijn mij nu duidelijk, dus wat mij betreft ben ik tevreden over dit verhaal.

Prettige dag nog. 


Toch nog even een nabrander. 

Het blijkt dus dat de EB v10a in zijn laatste update de mogelijkheid van twee afzonderlijke radio's (2.4 en 5 Ghz) heeft verwijderd. Er wordt dus wel gecombineerd gezonden maar niet meer separaat als of 2.4 Ghz of 5 Ghz. Wat dat betreft had ik dus wel gelijk. 

Met vriendelijke groet. 


Toch nog even een nabrander. 

Het blijkt dus dat de EB v10a in zijn laatste update de mogelijkheid van twee afzonderlijke radio's (2.4 en 5 Ghz) heeft verwijderd. Er wordt dus wel gecombineerd gezonden maar niet meer separaat als of 2.4 Ghz of 5 Ghz. Wat dat betreft had ik dus wel gelijk. 

Met vriendelijke groet. 

de EB V10a heeft nooit gescheiden SSIDs gehad

Thread van 2 jaar geleden dat het via servicetool kon was niet de bedoeling maar werkte toen wel, via Gast netwerk kon je wel 2 gescheiden SSIDs aanmaken voor 2,4 en 5.

dus nogmaals nee het kon niet tenzij je heel creatief werd maar dan weet je dat ook en dan snap je ook hoe dit nu allemaal ontstaan is.