Skip to main content

Zoals titel.

Ik had altijd 100Mbps ( en haalde dat ook strak, meestal iets er over )

 

Sinds vandaag omgezet naar 1Gbit, maar ik haal ( bedraad en onbestaand ) max rond de 190Mbps.

 

Doe ik iets verkeerd?

V10 box, superwifipunten, apparatuur kan vast, op 2.4ghz en 5 GHz. 

 

( Op 2.4ghz is de snelheid nog lager, rond de 80Mbps. )

Zoals ik zelf al aangaf, en zoals in dit topic bewezen door Peter, rond de 600 lijkt me realistisch, zelfs met KPN apparatuur.

Is afhankelijk van de dikte van de muur en samenstelling.
Maar als dat dan ergens tussen 20 en tot 120 cm dik kan zijn zoals je vermeldt.  Vergeet het maar.
(Ik geloof niet dat Peter dat soort dikke muren heeft ?)

Bij nieuwbouw, waar muren, plafonds/vloeren weliswaar dunner zijn, maar als het uit gewapend beton bestaat. Is dat ijzeren vlechtwerk nu juist een erg grote barrière → Kooi van Faraday.
Kan het dus evengoed erg slecht zijn.

Je hebt gewoon te maken met natuurkundige eigenschappen waar draadloos signaal doorheen moet. Hoe hoger de WiFi bandbreedte (5 GHz en al helemaal bij “WiFi 6”), hoe sneller de demping, en de afname van het signaal. (Vandaar dat 2.4 GHz nog enigszins door muren heen komt).

Vergelijk het met de golflengte van audio bij muziek. HiFi kwaliteit met separatie tussen lage en hoge tonen kun je alleen goed horen binnen een open ruimte, net zo'n beetje vóór de luidsprekers.

Met allerlei dempend materiaal er omheen (meubels, mensen), verlies je al snel in de hoge tonen.

In een andere ruimte door muren heen zijn het eigenlijk alleen de bassen die er nog doorheen dreunen. Alle fijne nuances in het hoog (en middentonen) zijn dan al verloren.

Bij WiFi met draadloze golven, alleen in een ander golflengtebereik werkt dat net zo.
 

Besef verder dat er wettelijke normen vastliggen in het maximum vermogen van WiFi.
Je kunt het “volume” niet hoger zetten zoals bij audio / muziek het geval is.  Hooguit lager.
Er wordt bij WiFi eigenlijk “gefluisterd” als je een vergelijking zou willen maken.

Met trucjes zoals een parabolische spiegel kun je evenwel zelfs nog ver komen met laag volume.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Akoestische_reflector

Zelfde principe kun je ook toepassen voor WiFi.
Maar ook daar geldt nog steeds “vermijd dempend materiaal ertussen”.


Vergelijkbare info, bekijk bijv. eens < HIER >


Zoals ik zelf al aangaf, en zoals in dit topic bewezen door Peter, rond de 600 lijkt me realistisch, zelfs met KPN apparatuur.

Is afhankelijk van de dikte van de muur en samenstelling.
Maar als dat dan ergens tussen 20 en tot 120 cm dik kan zijn zoals je vermeldt.  Vergeet het maar.
(Ik geloof niet dat Peter dat soort dikke muren heeft ?)

Bij nieuwbouw, waar muren, plafonds/vloeren weliswaar dunner zijn, maar als het uit gewapend beton bestaat. Is dat ijzeren vlechtwerk nu juist een erg grote barrière → Kooi van Faraday.
Kan het dus evengoed erg slecht zijn.

Je hebt gewoon te maken met natuurkundige eigenschappen waar draadloos signaal doorheen moet. Hoe hoger de WiFi bandbreedte (5 GHz en al helemaal bij “WiFi 6”), hoe sneller de demping, en de afname van het signaal. (Vandaar dat 2.4 GHz nog enigszins door muren heen komt).

Vergelijk het met de golflengte van audio bij muziek. HiFi kwaliteit met separatie tussen lage en hoge tonen kun je alleen goed horen binnen een open ruimte, net zo'n beetje vóór de luidsprekers.

Met allerlei dempend materiaal er omheen (meubels, mensen), verlies je al snel in de hoge tonen.

In een andere ruimte door muren heen zijn het eigenlijk alleen de bassen die er nog doorheen dreunen. Alle fijne nuances in het hoog (en middentonen) zijn dan al verloren.

Bij WiFi met draadloze golven, alleen in een ander golflengtebereik werkt dat net zo.
 

Besef verder dat er wettelijke normen vastliggen in het maximum vermogen van WiFi.
Je kunt het “volume” niet hoger zetten zoals bij audio / muziek het geval is.  Hooguit lager.
Er wordt bij WiFi eigenlijk “gefluisterd” als je een vergelijking zou willen maken.

Met trucjes zoals een parabolische spiegel kun je evenwel zelfs nog ver komen met laag volume.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Akoestische_reflector

Zelfde principe kun je ook toepassen voor WiFi.
Maar ook daar geldt nog steeds “vermijd dempend materiaal ertussen”.


Vergelijkbare info, bekijk bijv. eens < HIER >

 

Het is helemaal niet afhankelijk van de dikte van de muur.

 

Ik heb het over draadloze snelheid in de woonkamer, bij de modem in de buurt. Daarbuiten vind ik snelheid niet belangrijker.

Lees toch eens voordat je weer een heel verhaal neerplempt.

 


Ik snap de hele discussie over de WiFi niet, want @TheDutchShepherd geeft aan dat hij de snelheid ook bedraad niet haalt.

@TheDutchShepherd Test je de snelheid bedraad met een kabel rechtstreeks in de ExperiaBox?

Als je daar de snelheid niet haalt dan is er dus iets mis met je internetverbding en moet je contact opnemen met KPN om er naar te laten kijken. Met een 1 Gb abonnement moet je rechtsrreeks bedraad op de ExperiaBox de 940 Mbps met gemak kunnen halen.

Kijk anders ook even op de statuspagina in de ExperiaBox zelf wat die voor snelheid aangeeft.


Lees toch eens voordat je weer een heel verhaal neerplempt.

Doe dat zelf zou ik zeggen.  Alle informatie om een fatsoenlijk netwerk op te bouwen is al gegeven.
Je hoeft het alleen maar uit te voeren en rekening te houden met mogelijkheden en onmogelijkheden.

Dus wat zeur je?


Lees toch eens voordat je weer een heel verhaal neerplempt.

Doe dat zelf zou ik zeggen.  Alle informatie om een fatsoenlijk netwerk op te bouwen is al gegeven.
Je hoeft het alleen maar uit te voeren en rekening te houden met mogelijkheden en onmogelijkheden.

Dus wat zeur je?

De enige die zeurt ben jij.

is afhankelijk van de dikte van de muur en samenstelling. NEE, want ik vermeld dat het over de beoogde kwaliteit van wifi in de woonkamer is, zonder muren er tussen. Overige ruimtes werken met superwifipunten, en mogen langzamer zijn
Maar als dat dan ergens tussen 20 en tot 120 cm dik kan zijn zoals je vermeldt.  Vergeet het maar.
(Ik geloof niet dat Peter dat soort dikke muren heeft ?)

Bij nieuwbouw, waar muren, plafonds/vloeren weliswaar dunner zijn, maar als het uit gewapend beton bestaat. Is dat ijzeren vlechtwerk nu juist een erg grote barrière → Kooi van Faraday.
Kan het dus evengoed erg slecht zijn. Als je buiten de ruimte gaat waar ik het over heb, maar dat doe ik niet

Je hebt gewoon te maken met natuurkundige eigenschappen waar draadloos signaal doorheen moet. Hoe hoger de WiFi bandbreedte (5 GHz en al helemaal bij “WiFi 6”), hoe sneller de demping, en de afname van het signaal. (Vandaar dat 2.4 GHz nog enigszins door muren heen komt).

Vergelijk het met de golflengte van audio bij muziek. HiFi kwaliteit met separatie tussen lage en hoge tonen kun je alleen goed horen binnen een open ruimte, net zo'n beetje vóór de luidsprekers.

Met allerlei dempend materiaal er omheen (meubels, mensen), verlies je al snel in de hoge tonen.

In een andere ruimte door muren heen zijn het eigenlijk alleen de bassen die er nog doorheen dreunen. Alle fijne nuances in het hoog (en middentonen) zijn dan al verloren.

Bij WiFi met draadloze golven, alleen in een ander golflengtebereik werkt dat net zo.
 

Besef verder dat er wettelijke normen vastliggen in het maximum vermogen van WiFi.
Je kunt het “volume” niet hoger zetten zoals bij audio / muziek het geval is.  Hooguit lager.
Er wordt bij WiFi eigenlijk “gefluisterd” als je een vergelijking zou willen maken.

Met trucjes zoals een parabolische spiegel kun je evenwel zelfs nog ver komen met laag volume.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Akoestische_reflector

Zelfde principe kun je ook toepassen voor WiFi.
Maar ook daar geldt nog steeds “vermijd dempend materiaal ertussen”.


Vergelijkbare info, bekijk bijv. eens < HIER >

 

Dit hele gele stuk is dus weer allemaal loze vulling, maar wederom… tóch bedankt, ofzo...

 


Die hogere draadloze snelheid is alleen haalbaar via de 5.0-band, mits goed geconfigureerd en een kanaal gekozen vanaf 52 en hoger.

De 5.0-band heeft als nadeel dat het bereik een stuk minder is dan bij de 2.4-band, die wel een groter bereik heeft maar weer een langzamere snelheid, zelfs bij de 40Mhz-optie.

Het beste is kabel gebruiken waar mogelijk en draadloos alleen gebruiken als bekabeld niet mogelijk is.

 

Dankjewel Jan! Daar kan ik weer iets verder mee ( kanaal 52 etc )

 

Ik heb al contact gehad met kpn, en die adviseren een fritzbox. Die kan ik zelf aanschaffen, of huren.

 

Ook zou een V12 box moeten kunnen, maar weet niet of ik zelf 1 van marktplaats kan scoren, aldaar er daar ( verkoper op MP ) wordt gezegd " alleen voor KPN klanten, niet voor ex Telfort nu kpn klanten" ?? ( Ik ben ex Telfort, overgegaan naar kpn.. maar weet niet meer met zekerheid of ik direct over ben gegaan, of dat er eerst is afgesloten, en toen weer is aangesloten. Heb je een idee of ik dat zelf kan zien, en waarom het wel / niet zou kunnen?


is afhankelijk van de dikte van de muur en samenstelling.

NEE, want ik vermeld dat het over de beoogde kwaliteit van wifi in de woonkamer is, zonder muren er tussen.

Waarom kom je dan zelf met informatie dat je muren hebt van 20-120 cm als dat voor je vraagstelling totaal onbelangrijk is?  Dat maakt je vraagstelling daarmee alleen maar meer verwarrend.

Ik betwijfel overigens ten zeerste of de WiFi van een KPN router tot 600 Mbps kan komen?

Zelf kom ik “intern” met een Experia Box V10 via mijn thuis netwerk, als connectie tussen een NAS (bekabeld aan de router) en laptop via WiFi niet hoger dan pakweg      190 - 200 Mbps

Met een Experia Box V10A wat hoger, maar lang geen 600 Mbps      300 - 320 Mbps

Afstand router tot laptop circa 5 meter open ruimte.
Ter referentie een bekabelde verbinding PC en NAS komt op circa 900 Mbps
(Downloaden / kopiëren van een filmbestand vanaf NAS naar laptop of PC).


Hallo @TheDutchShepherd als je van Marktplaats KPN-modems koopt kun je illegaal bezig zijn, daar de modems van KPN uitsluitend in bruikleen gegeven worden aan particulieren en na einde abo weer retour gestuurd dienen te worden en nooit door KPN aan particulieren verkocht zijn.

In oktober 2020 ben je als TFT-klant administratief overgegaan naar KPN. KPN is nu bezig de TFT-klanten technisch om te zetten naar KPN. Als je nog geen bericht van KPN hebt gehad omtrent de technische omzetting val je nog onder de TFT-techniek en zijn KPN-modems nog niet te gebruiken. Als je al wèl omgezet bent naar de KPN-techniek werken de KPN-modems ook.

 

 


Hallo @TheDutchShepherd als je van Marktplaats KPN-modems koopt kun je illegaal bezig zijn, daar de modems van KPN uitsluitend in bruikleen gegeven worden aan particulieren en na einde abo weer retour gestuurd dienen te worden en nooit door KPN aan particulieren verkocht zijn.

In oktober 2020 ben je als TFT-klant administratief overgegaan naar KPN. KPN is nu bezig de TFT-klanten technisch om te zetten naar KPN. Als je nog geen bericht van KPN hebt gehad omtrent de technische omzetting val je nog onder de TFT-techniek en zijn KPN-modems nog niet te gebruiken. Als je al wèl omgezet bent naar de KPN-techniek werken de KPN-modems ook.

 

 

Dank voor je reactie! Is er een manier om er achter te komen of ik tft klant, of al omgezet ben? ( Omgezet naar? )

 

En, buiten de legaliteit om, zou het technische gedeelte dan werken? ( Ik neem aan dat niet ik, maar de verkoper illegaal bezig is? )


Hallo @TheDutchShepherd , als je van Markplaats een KPN-modem koopt kun je aan heling doen, hetgeen strafbaar is.

Je kunt het o.a. zien binnen het modem, je hebt dan een zogenaamde PPPoE-verbinding i.p.v. een DHCP-verbinding., te zien binnen de rubriek DSL-connectie-status en je hebt een ander WAN-IP-adres gekregen.


Ik betwijfel overigens ten zeerste of de WiFi van een KPN router tot 600 Mbps kan komen?

Zelf kom ik “intern” met een Experia Box V10 via mijn thuis netwerk, als connectie tussen een NAS (bekabeld aan de router) en laptop via WiFi niet hoger dan pakweg      190 - 200 Mbps

Met een Experia Box V10A wat hoger, maar lang geen 600 Mbps      300 - 320 Mbps

Toen ik nog een 500Mbps glasvezel abonnement had haalde ik die snelheid via wifi ook op mijn OnePlus 5T en Microsoft Surface Book Pro. Het mobiele apparaat zal dan wel een wifi adapter moeten hebben die 867Mbps aankan. Er zijn nog legio apparaten waarvan de wifi adapter maximaal 433Mbps aankan en dan is een snelheid van 300 tot 350Mbps in de praktijk veelal het maximaal haalbare.

 

Overigens heb ik ons abonnement teruggezet naar 200Mbps omdat wij als gezin vrijwel nooit meer dan 100Mbps verbruiken en alleen tijdens de synchronisatie van backups gedurende twee nachten de 200Mbps verbruikt wordt.

Ik raad iedereen aan om eerst eens na te gaan hoeveel bandbreedte je nu eigenlijk echt nodig hebt want ik ben er van overtuigd dat het overgrote meerendeel van de huishoudens meer dan genoeg heeft aan 200Mbps en waarschijnlijk ook zelfs aan 100Mbps. Men is dus vaak een dief van eigen portemonnee en dat is heel jammer.


Ik neem aan dat niet ik, maar de verkoper illegaal bezig is?

Klopt.


Ik raad iedereen aan om eerst eens na te gaan hoeveel bandbreedte je nu eigenlijk echt nodig hebt want ik ben er van ivertuigd dst het overgrote meerendeel van de huishoudens meer dan genoeg heeft aan 200Mbps en waarschijnlijk ook zelfs aan 100Mbps. Men is dus vaak een dief van eigen portemonnee en dat is heel jammer.

Hallo @wjb 

Toen eind 2019 de mogelijkheid bestond om naar 100/10Mbit/s te gaan heb ik dat een poosje gehad zonder merkbare verbetering. Sinds begin dit jaar weer terug naar 50/5Mbit/s en werkt niet slechter, we zijn met zijn tweeën. Zeer binnenkort glas actief en wordt het 50/50Mbit/s en dan weet ik nog niet eens of ik met de upload wat ga merken.

 

 


Ik betwijfel overigens ten zeerste of de WiFi van een KPN router tot 600 Mbps kan komen?

Zelf kom ik “intern” met een Experia Box V10 via mijn thuis netwerk, als connectie tussen een NAS (bekabeld aan de router) en laptop via WiFi niet hoger dan pakweg      190 - 200 Mbps

Met een Experia Box V10A wat hoger, maar lang geen 600 Mbps      300 - 320 Mbps

Toen ik nog een 500Mbps glasvezel abonnement had haalde ik die snelheid via wifi ook op mijn OnePlus 5T en Microsoft Surface Book Pro. Het mobiele apparaat zal dan wel een wifi adapter moeten hebben die 867Mbps aankan. Er zijn nog legio apparaten waarvan de wifi adapter maximaal 433Mbps aankan en dan is een snelheid van 300 tot 350Mbps in de praktijk veelal het maximaal haalbare.

 

Overigens heb ik ons abonnement teruggezet naar 200Mbps omdat wij als gezin vrijwel nooit meer dan 100Mbps verbruiken en alleen tijdens de synchronisatie van backups gedurende twee nachten de 200Mbps verbruikt wordt.

Ik raad iedereen aan om eerst eens na te gaan hoeveel bandbreedte je nu eigenlijk echt nodig hebt want ik ben er van overtuigd dat het overgrote meerendeel van de huishoudens meer dan genoeg heeft aan 200Mbps en waarschijnlijk ook zelfs aan 100Mbps. Men is dus vaak een dief van eigen portemonnee en dat is heel jammer.

Met welk modem was dit? De 10, 10a of de 12?

 

Aan de ( mijn ) apparaten ligt het niet, daar waar ik hoge snelheid wens, is het wifi 6 compatible.

Welke bandbreedte je nodig hebt.. tja, zoals ik al eerder aangaf, vind ik het prettig als mijn torrents en Usenet bestanden snel binnen zijn. Voor "gewoon" gebruik is het idd anders. 


Hallo @TheDutchShepherd , als je van Markplaats een KPN-modem koopt kun je aan heling doen, hetgeen strafbaar is.

Je kunt het o.a. zien binnen het modem, je hebt dan een zogenaamde PPPoE-verbinding i.p.v. een DHCP-verbinding., te zien binnen de rubriek DSL-connectie-status en je hebt een ander WAN-IP-adres gekregen.

Ai, heling is niet wenselijk nee!

Wederom dank voor je nuttige aanvullingen! Ik zal eens kijken in de modem, waar hij "op staat"

 


Met welk modem was dit? De 10, 10a of de 12?

Met de EDIMAX CAP1200. (Wifi 5)

 

Welke bandbreedte je nodig hebt.. tja, zoals ik al eerder aangaf, vind ik het prettig als mijn torrents en Usenet bestanden snel binnen zijn. 

Ook daarbij is de eigen aansluiting veelal niet de beperkende factor.


Er zijn nog legio apparaten waarvan de wifi adapter maximaal 433Mbps aankan en dan is een snelheid van 300 tot 350Mbps in de praktijk veelal het maximaal haalbare.

Zeker, dat had ik er nog bij moeten melden. Uiteraard is het tevens afhankelijk van de WiFi-adapter van een laptop. Die van mij is een eenvoudige Lenovo Ideapad 520S van enkele jaren terug. Zeker niet de snelste op dat gebied. Alles is zo sterk als de zwakste schakel.

Overigens maak ik zelf ook slechts gebruik van een beperkt internet abonnement van 100/100 Mbps.
Vandaar voor de WiFi-test een verbinding tussen apparaten binnen het thuisnetwerk onderling.
(Internet doet dan niet mee. was niet eens aangesloten voor de test).

 

Met welk modem was dit? De 10, 10a of de 12?

Staat in het bericht in kleur aangegeven:
de 1e test met   Experia Box V10
en 2e test met   Experia Box V10A


Met welk modem was dit? De 10, 10a of de 12?

Met de EDIMAX CAP1200. (Wifi 5)

 

Welke bandbreedte je nodig hebt.. tja, zoals ik al eerder aangaf, vind ik het prettig als mijn torrents en Usenet bestanden snel binnen zijn. 

Ook daarbij is de eigen aansluiting veelal niet de beperkende factor.

je geeft het zelf al aan, veelal.

 

Als je op betaald usenet zit, en bepaalde torrentgroepen, kan je flink snel wat binnenhalen.

Ik heb dit al eerder vermeld, misschien heb je er overheen gelezen; Op mn vorige adres zat ik stijf tegen de door de provider opgelegde snelheidsbeperking aan ( beperking/limiet, whatever ) van 1gbit/s. Dus het kán zeker.


...als je van Markplaats een KPN-modem koopt kun je aan heling doen, hetgeen strafbaar is.

Nee, jurisdisch ligt dit toch echt iets complexer er zal nooit sprake van heling zijn. Heling is namelijk alleen als je goederen koopt die uit een misdrijf verkregen zijn en daar is hier nooit sprake van. Sterker nog, de algemene voorwaarden van KPN bieden de verkopende partij zelfs de mogelijkheid impliciet het recht van eigendom te verkrijgen door de eventueel door KPN opgelegde afkoopsom bij niet retourneren te voldoen.

 


Daarom schreef ik ook ‘kun je aan heling doen’ en schreef ik niet ‘doe je aan heling’.

 


Hallo @TheDutchShepherd , als je van Markplaats een KPN-modem koopt kun je aan heling doen, hetgeen strafbaar is.

Je kunt het o.a. zien binnen het modem, je hebt dan een zogenaamde PPPoE-verbinding i.p.v. een DHCP-verbinding., te zien binnen de rubriek DSL-connectie-status en je hebt een ander WAN-IP-adres gekregen.

 

enig idee wáár dit binnen de v10 staat, ik zie geen kop “dsl connectie-status”


Hallo @TheDutchShepherd , klik rechtsboven op STATUS, klik daarna links op GEAVANCEERD, scroll dan naar beneden en klik op DSL CONNECTIE STATUS.

Succes.

 


Hallo @TheDutchShepherd , klik rechtsboven op STATUS, klik daarna links op GEAVANCEERD, scroll dan naar beneden en klik op DSL CONNECTIE STATUS.

Succes.

 


held.

 

er staat : PPPoE.

 

Betekent dit dat ik technisch gezien een v12 modem zou kunnen installeren, van marktplaats gekocht en door de vorige eigenaar afbetaald?


Hallo @TheDutchShepherd een KPN-modem moet nu kunnen werken.

 


 

 

 

Met welk modem was dit? De 10, 10a of de 12?

Staat in het bericht in kleur aangegeven:
de 1e test met   Experia Box V10
en 2e test met   Experia Box V10A

vandaar dat hij antwoordt met een ander model dan waar jij mee komt? 🤔

 

Met welk modem was dit? De 10, 10a of de 12?

Met de EDIMAX CAP1200. (Wifi 5)