Skip to main content

Wij hebben sinds 2,5 week een glasvezel aansluiting, ik heb een 500mbit pakket genomen, echter haal ik sinds een paar dagen maar max 70mbit van die 500mbit.

gisteren gebeld met een medewerker die heeft alles met mij doorgenomen maar niks te vinden, ik moest maar 2 weken aankijken.🤷🏼‍♂️
waar kan het aan liggen dat de aangeboden snelheid niet gehaald word.?

ik weet dat je wát verlies hebt op WiFi maar geen 430mbit..

 

Ik ben benieuwd wat er aan de hand is…


Admin: titel aangepast i.v.m. vindbaarheid

70 mpbs is echt een prima snelheid voor WiFi. Die 500 mbps ga je in principe alleen halen met een bekabelde verbinding. De snelheid waar je een contract voor afsluit heeft altijd betrekking op de snelheid die binnenkomt op het modem. Omgevingsfactoren zijn overal anders en juist die factoren bepalen hoe goed een WiFi signaal gaat werken. Denk aan isolatie, bouw van een woning, dimmers, spiegels, andere WiFi netwerken in de omgeving etc etc


Dat is natuurlijk een onzin antwoord… ik heb al vanaf het begin dat ik het 500mbit pakket heb tussen de 300 en 420 mbit op de WiFi maar sinds een paar dagen maar Max 70 mbit 

en als ik 300 tot 400 mbit heb hoor je me nergens over maar 70 van de 500mbit kan niet kloppen.

het is veel sneller geweest 


Jammer dat je het als onzin ziet; voor wifi hanteert KPN een minimale snelheid van 20 mbps en dat maakt 70 mbps (ook) een prima snelheid voor WiFi. Kan zijn dat je nu op een te druk kanaal staat. Snelheid van WiFi fluctueert nu eenmaal. Heb je de WiFi manager al eens doorlopen? Deze kan de instellingen van jedraadloze netwerk optimaliseren.


Hallo @RWU 

Bekabeld ben je beter af. Er zijn genoeg topics over slechte WiFi en er zijn voldoende omgevingsfactoren zoals door @JuanNegro  beschreven en dat is geen onzin.

Met de 2.4 GHz WiFi band  haal je wel 70 Mbps, snelheden boven de 400 Mbps haal je alleen met de 5 GHz Wifi band. De 5 GHz band heeft als nadeel dat het bereik kleiner is dan de storende/overvolle 2.4 GHz WiFi band. Het aantal kanalen op de 5 GHz band is groter, overlappen elkaar niet (2.4 wel).

De nieuwere apparaten zijn “dual-band” en kunnen op beide banden, eigenlijk wil je ze als dat kan op de snellere 5 GHz WiFi band. Daar hebben fabrikanten wat op bedacht “band steering”. Als de router ziet dat die 5GHz kan stuurt die de client (door de 2.4 te blokkeren) naar de 5 GHz WiFi band .

Soms lukt dat niet omdat de laptop te ver weg is of er zijn verschillen tussen de banden. Op de PC kan ook iets niet goed zijn waardoor deze op de 2.4 GHz band uitkomt.

Groet Bart


Ik ervaar precies hetzelfde... 


Om een hoge snelheid te krijgen zal je gebruik moeten maken van de 5GHz band en dan niet verder van het Wi-Fi punt zijn dan een meter of drie zonder dat er iets tussen zit. 


Ach ja snelheid via wifi

Met een biertje aan het keukenblok 

 


De genoemde 70 Mbps WIFI speed dan wel voor 5 of WIFI 6 is helemaal niet “ok” dit moet echt veel beter / sneller kunnen. Of je het nodig hebt / gebruikt is vers 2.  Dus of dit is iets om je druk over te maken, wellicht niet. Echter stellen dat het “prima werkt” is onjuist.