Skip to main content
Beantwoord

Wifi update heeft de wifi gesloopt

• March 6, 2025
  • 6 reacties
  • 131 keer bekeken

Sinds update, allerlei problemen gekregen. Mijn streamer werkt helemaal niet meer en op tablet valt wifi regelmatig weg.

Heb al eens gebeld. Alle apparaten inclusief glasvezel gereset. En in de juiste volgorde weer aangezet. Lijkt nu nog instabieler. Vooral de streamer krijgt geen wifi connectie meer. Ook daar fabrieksinstellingen gereset. Geen verbinding. Een duur en nieuw apparaat die de router niet kan vinden. Heel ergelijk. Ook de printer aansluiten was een ramp maar die lijkt het nu te doen.

Graag terug naar oude software. Dus een downgrade en geen update.

Beste antwoord door Erik van KPN

Fijn dat de SuperWifi in ieder geval weer werken, ​@jvdp2  Even voor de duidelijkheid nog wel: diegene die nu bedraad is aangesloten. Als je die loskoppelt, blijft hij dan wel groen branden, of zie je dat het lampje dan rood wordt en blijft?

De draadloze printer. Helaas zien we problemen met printers vaker na de update. Gecombineerd met de algehele mindere wifi die je ervaart heb ik nog de volgende tips voor je:

We raden aan om te zorgen dat je modem en wifipunten overeenkomen in instellingen. In theorie zijn de verschillende instellingen backwards compatible, maar we zien toch genoeg gekke dingen dat het advies is om te zorgen dat je op modem en wifipunten dezelfde gebruikt.

Het gaat dan om de WPA instelling. Zet die in je Box 12 op WPA 2. SuperWifi 1 ondersteunt namelijk niet hoger dan dat. Dat is ook vaak een oplossing voor de printer verbindingsproblemen.  

Pas daarnaast de wifistandaard aan, en controleer de bandbreedte van de 5 GHz verbinding.

Je doet al deze drie dingen in de webinterface van de Box 12. Daar kom je via 192.168.2.254 of mijnmodem.kpn. Eenmaal ingelogd beginnen we met de bandbreedte van de 5GHz verbinding. Ga hiervoor in het linkermenu naar Thuisnetwerkoverzicht en klik op een SuperWifi 1. Je krijgt een popup te zien, ga daarin naar het tabje WiFi-Radio.

Als hier de 5 GHz bandbreedte op 40 MHz staat, zet hem dan op 80. Kijk ook wat de waardes zijn bij de 5 en 2,4GHz wifistandaard. Als de bovenste leeg is, zet hem dan handmatig op de optie met de meeste letters. Dan dek je alles. Herhaal dit met de andere SuperWifi.

Ga vervolgens in het linkermenu naar Wifinetwerk. De pagina waar je dan uitkomt kun je als eerste de WPA instelling aanpassen. Ga vervolgens naar het tabblad Wifisignaal. Zet daar dan de waardes voor de 2,4 en 5 GHz wifistandaard op dezelfde waardes als in de pop-ups van de SuperWifi. Dus, b,g,n, voor 2,4 GHz en a,n,ac voor 5 GHz.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

6 reacties

• Deelnemer
  • March 7, 2025

Hier precies dezelfde problemen!! 

• Topper
  • March 7, 2025

Hier ook, alle bekabelde ethernet doen het. De WiFi (iPhone en iPad) valt steeds weg. Mijn laptop lijkt wel stabiel op de WiFi. Dit alles sinds de modem update. Mijn streamer zit aan het ethernet en doet het wel

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • March 10, 2025

Hallo allen, welkom hier voor degenen die nieuw zijn :) Ik begrijp dat jullie alle drie wifiproblemen ervaren sinds de update. Dat is niet fijn, en ik denk graag even mee. Maar dan heb ik wel meer informatie nodig. En, het is in dat geval ook niet handig om voor drie mensen een troubleshoot in één topic te doen.

Dus, ​@jvdp2, aangezien jij dit topic bent begonnen is het ook jouw topic. Kun je meer vertellen over wat voor apparaten je precies hebt? Welk modem, welke wifipunten, hoeveel daarvan, hoe zijn ze aangesloten, waar staan ze in huis, hoe branden de lampjes. Veel vragen, maar allemaal relevant om te kunnen kijken of en hoe we jouw problemen kunnen verhelpen.

​@Wilbert1983, voor jou dezelfde vragen. Maar met het verzoek om die dan in een eigen topic te beantwoorden. En dan komen wij, en eventueel andere gebruikers van de Community, er in dat topic bij je op terug. 

​@Hans08, ik zie dat jij al in meerdere topics van anderen hebt gereageerd. Ik snap waarom je dat doet, maar dat helpt niet in het vinden van een oplossing voor jou. Een van jouw berichten is afgesplitst naar een eigen topic. Het lijkt me handig dat we met en voor jou daar verder gaan. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • March 12, 2025

Beste Erik,

Heb een Cambridge streamer die geheel niet meer gezien wordt door de wifi. De superwifi heb ik weer aan de praat na 2x resetten en deze met draad aan de router te leggen. Deze vangt 2 pc's en een grootformaat printer. (De grote printer zit met draad aan de superwifi). De 2e printer is een draadloze inkjet en deze wordt weer niet gezien door de pc's. Ook voor deze printer alle software meerdere keren opnieuw geïnstalleerd.

Verder werkt alles weer, al is de wifi ontvangst voor mobiles aanzienlijk verzwakt, zeker wanneer je verder dan 5 m van de router bent. Problemen die voor de update niet bestonden en om het zover weer aan de praat te krijgen ben ik een heel aantal uren aan het resetten geweest wachtwoorden gedoe etc. Resultaat is een zwakker netwerk. De streamer heb ik ook weer aan een draad gelegd want die ontvangt helemaal geen wifi meer. (ook niet na factory reset)  

groet Jan

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • Antwoord
  • March 17, 2025

Fijn dat de SuperWifi in ieder geval weer werken, ​@jvdp2  Even voor de duidelijkheid nog wel: diegene die nu bedraad is aangesloten. Als je die loskoppelt, blijft hij dan wel groen branden, of zie je dat het lampje dan rood wordt en blijft?

De draadloze printer. Helaas zien we problemen met printers vaker na de update. Gecombineerd met de algehele mindere wifi die je ervaart heb ik nog de volgende tips voor je:

We raden aan om te zorgen dat je modem en wifipunten overeenkomen in instellingen. In theorie zijn de verschillende instellingen backwards compatible, maar we zien toch genoeg gekke dingen dat het advies is om te zorgen dat je op modem en wifipunten dezelfde gebruikt.

Het gaat dan om de WPA instelling. Zet die in je Box 12 op WPA 2. SuperWifi 1 ondersteunt namelijk niet hoger dan dat. Dat is ook vaak een oplossing voor de printer verbindingsproblemen.  

Pas daarnaast de wifistandaard aan, en controleer de bandbreedte van de 5 GHz verbinding.

Je doet al deze drie dingen in de webinterface van de Box 12. Daar kom je via 192.168.2.254 of mijnmodem.kpn. Eenmaal ingelogd beginnen we met de bandbreedte van de 5GHz verbinding. Ga hiervoor in het linkermenu naar Thuisnetwerkoverzicht en klik op een SuperWifi 1. Je krijgt een popup te zien, ga daarin naar het tabje WiFi-Radio.

Als hier de 5 GHz bandbreedte op 40 MHz staat, zet hem dan op 80. Kijk ook wat de waardes zijn bij de 5 en 2,4GHz wifistandaard. Als de bovenste leeg is, zet hem dan handmatig op de optie met de meeste letters. Dan dek je alles. Herhaal dit met de andere SuperWifi.

Ga vervolgens in het linkermenu naar Wifinetwerk. De pagina waar je dan uitkomt kun je als eerste de WPA instelling aanpassen. Ga vervolgens naar het tabblad Wifisignaal. Zet daar dan de waardes voor de 2,4 en 5 GHz wifistandaard op dezelfde waardes als in de pop-ups van de SuperWifi. Dus, b,g,n, voor 2,4 GHz en a,n,ac voor 5 GHz.

• Deelnemer
  • April 21, 2025

Voor mij heeft kpn het probleem opgelost! Dus hier een tevreden klant .Â