Skip to main content

Sinds de migratie van Telfort naar KPN kan mijn WiFi thermostaat schijnbaar zijn data niet meer kwijt.

Thermostaat is wel verbonden ( geen melding) maar om via de app te bedienen of grafieken in te zien lukt niet meer.

WiFi kanaal vastgezet op 11, mac adres betreffende apparaat ingesteld op " zwerven blokkeren" , firewall regels leeg gemaakt.

Maar probleem blijft.

Graag oplossing of ideeën, of oude instellingen terugzetten.

Hoi @Skyliner . Is dat toevallig een nefit thermostaat?


Beste Erwin, 

Nee het is geen Nefit thermostaat. Het is een Thermosmart.


Hmm.  Zo te zien heb je al het een en ander geprobeerd. Ik ken die dingen natuurlijk niet goed en dat is een beetje aftasten. Heb je ook geprobeerd (voor zover dat mogelijk is) om het ding een reset te geven en de installatieprocedure van de grond af opnieuw te doorlopen?


Ik zou dat nog een x kunnen proberen en 5G uit te zetten tijdens installatie, maar mijn gevoel zegt dat de data op een gegeven moment geblokkeerd word. Het valt namelijk op dat de data altijd na middernacht stopt. Alsof er een refresh plaats vindt.

Volgens de leverancier is het spanningsloos maken van de thermostaat voldoende, zo word er een buffer leeggemaakt met de laatste bekende verbinding. Zo even uit mijn blote hoofd gezegd.


Ik zie momenteel topics over verschillende apparaten binnenkomen. (sonos, sommige converters etc.) 

Heb jij trouwens een v10a thuisstaan? Want daar is, los van de TFT → KPN ook een update voor geweest die voor wat gekkigheid kan zorgen. 

Voor jouw beeldvorming: Als jij inderdaad van TFT naar KPN bent overgezet verandert ook je IP adres (in de meeste gevallen) en dat zou dan wel eens de grondoorzaak kunnen zijn en wil ik een nieuwe, cleane setup aanbevelen. 


Ik heb ff gekeken en heb idd een v10A staan .

Met cleansetup bedoel je het modem of thermostaat, want de thermostaat is nadat de problemen begonnen al 1x volledig opnieuw aangemeld omdat ik die van het interne netwerk naar gasten netwerk wou hebben.


Ik heb ff gekeken en heb idd een v10A staan .

Met cleansetup bedoel je het modem of thermostaat, want de thermostaat is nadat de problemen begonnen al 1x volledig opnieuw aangemeld omdat ik die van het interne netwerk naar gasten netwerk wou hebben.

Waarom naar het gastennetwerk? 

Apparaten die verbonden zijn met het gastennetwerk hebben alleen nog toegang tot internet en geen toegang meer tot andere apparaten op het netwerk. Zodoende kan de thermostaat dus ook niet meer communiceren met uw smartphone. Dat is ... de bedoeling? Toch niet?


Nick, ik begrijp je reactie. Maar dat heeft geen directe invloed de bediening via telefoon. De thermostaat stuurt gegevens naar de Thermosmart site en daar is de app ook mee gekoppeld en die link word verbroken na verloop van tijd.

De reden dat ik die naar gasten netwerk verplaatst heb is dat ik niet zeker weet hoe e.a. beveiligd is aangezien ze op afstand kunnen inloggen.

Ook de reden dat ik mijn zonnepanelen omvormer ook op gasten netwerk heb gezet om dezelfde reden.


Die v10a is gisteren ge-update.  Sinds wanneer ervaar jij dit issue? (dan weten we méér over waar we de oorzaak moeten zoeken)


Die v10a is gisteren ge-update.  Sinds wanneer ervaar jij dit issue? (dan weten we méér over waar we de oorzaak moeten zoeken)

Dat zal rond 26 juli geweest zijn. Jammer dat ik de mail niet bewaard heb het was aangekondigd namelijk.

Het toeval wil dat ik woensdag e.a. aangepast heb in het modem en afgelopen nacht is de verbinding verbroken. De verbinding heeft toen idd een dag langer gewerkt.


Dat is iig een goed aanknopingspunt. Dan vermoed ik een IP gerelateerd issue.  Zoals gezegd, ik heb geen goede kennis van het apparaat in kwestie maar wat er feitelijk verandert als we jou technisch van TFT naar KPN migreren is dat je op onze firmware komt te draaien en je krijgt een nieuwe IP adres. 

Wellicht dat er in die app/configuratie nog van het oude IP adres uitgegaan wordt? Ik zou het zo aanvliegen als ware het allemaal net nieuw uit de doos gekomen. Inclusief app verwijderen, cache legen en opnieuw installatie van alles doorlopen.

(worst case scenario is dat die latere v10a update alsnog roet in het eten gooit, maar dat wil ik dan graag analyseren als volledige re-install niet geholpen heeft)


Dat is iig een goed aanknopingspunt. Dan vermoed ik een IP gerelateerd issue.  Zoals gezegd, ik heb geen goede kennis van het apparaat in kwestie maar wat er feitelijk verandert als we jou technisch van TFT naar KPN migreren is dat je op onze firmware komt te draaien en je krijgt een nieuwe IP adres. 

Wellicht dat er in die app/configuratie nog van het oude IP adres uitgegaan wordt? Ik zou het zo aanvliegen als ware het allemaal net nieuw uit de doos gekomen. Inclusief app verwijderen, cache legen en opnieuw installatie van alles doorlopen.

(worst case scenario is dat die latere v10a update alsnog roet in het eten gooit, maar dat wil ik dan graag analyseren als volledige re-install niet geholpen heeft)

Erwin alvast bedankt voor je inspanning,

Ik ga met je laatste aanbevelingen aan de slag, het kan dan een paar dagen duren voor een update aangezien de vorige verbreking ook na  2 dagen gebeurde.

Alvast goed weekend.


Goed weekend en als de problemen blijven, weet je mij te vinden.


Goed weekend en als de problemen blijven, weet je mij te vinden.

Erwin, ben ik weer.

Afgelopen zondag opnieuw geinstalleerd ( Wifi reset en spanningsloos maken) het heeft 2 dagen gewerkt tot afgelopen middernacht.

 

Ik zie nog iets vreemds in het modem. Er word in netwerkoverzicht 4 netwerken weer gegeven.

2 Intern wifi netwerk 2.4 Ghz en 5 Ghz en 2 gasten netwerken maar van 1 netwerk kan ik deze aanpassen. Het niet aan te passen netwerk zend ook gewoon uit. Het lijkt erop dat bij een update ook “vuil” is blijven hangen.

 

En in het systeem log zie ik een mac adres voorbij komen die behoort tot de thermostaat. Deze roept kennelijk een ip adres aan die niet meer in de DHCP lease staat.

Een stukje log van afgelopen nacht, daarna is de verbinding ook weg blijkbaar.

Aug 17 01:01:05 Arcadyan VRV9517 v6 user.info autowandetect: AWD: detected Linux netlink event-3!
Aug 17 01:01:05 Arcadyan VRV9517 v6 user.info autowandetect: AWD: detected Linux netlink event-3!
Aug 17 01:01:05 Arcadyan VRV9517 v6 user.info autowandetect: AWD: detected Linux netlink event-3!
Aug 17 01:01:05 Arcadyan VRV9517 v6 user.info autowandetect: AWD: detected Linux netlink event-3!
Aug 17 01:01:05 Arcadyan VRV9517 v6 user.info autowandetect: AWD: detected Linux netlink event-3!
Aug 17 01:01:05 Arcadyan VRV9517 v6 user.info autowandetect: AWD: detected Linux netlink event-3!
Aug 17 01:01:05 Arcadyan VRV9517 v6 user.info autowandetect: AWD: detected Linux netlink event-3!


Hela. Dat is merkwaardig. Sinds die update is er van onze kant niks veranderd.  

Misschien nog even die v10a een volledige reset geven? Erg spijtig dat het zo onstabiel is geworden. Hopelijk is het opgelost met een reset. 


Hela. Dat is merkwaardig. Sinds die update is er van onze kant niks veranderd.  

Misschien nog even die v10a een volledige reset geven? Erg spijtig dat het zo onstabiel is geworden. Hopelijk is het opgelost met een reset. 

Beste Erwin,

Dat was niet helemaal het antwoord wat ik had verwacht.

Maar……..ik heb het modem volledig gereset wat overigens niet zonder slag of stoot ging. Reset naar fabrieksinstellingen via KPN site, knopje op modem en via het modem geeft namelijk niet het resultaat die ik had verwacht namelijk een modem die terug komt alsware dat je hem nieuw aangeleverd krijgt.

Alleen Admin wachtwoord word gereset,  webinterface was nu opeens wel een stuk duidelijker in overview zag ik nu opeens alle verbonden apparaten en dat was eerst ook niet zo. En er waren meer pagina`s die info gaven die eerst grijs bleven.

De zelf ingevoerde oude wifi instellingen blijven er instaan, ook het gasten netwerk die ik niet kon aanpassen. Nadat ik “reset wifi naar fabrieksinstellingen” had gedaan waren alle oude gegevens eruit.

Hierna weer mijn oude wifi gegevens weer ingevoerd.

Vervolgens heb ik ontdekt, wat ik al had aangegeven dat de DHCP lease schijnbaar word gerefreshed o.i.d. , dat ik voor apparaten een “fixed IP” kan opgeven bij het kopje “Lan DHCP” blijkbaar wil mijn thermostaat altijd hetzelfde ip adres handhaven.

Opmerking in de engelse variant is dat tot 32 apparaten, schakel je op naar nederlands zijn het er opeens 10????

Ik ga het weer aankijken mogelijk dat het fixed ip de oplossing is. Als je er belang bij heb ik heb nog een syslog opgeslagen gisteren.

Verder een advies voor KPN ICT om bovengenoemd verhaal eens te onderzoeken, in mijn ogen blijft er een hoop vuil hangen bij updates waardoor het modem dingen ziet en blijft doen die niet meer zouden kunnen ( ervaring vanuit meet en regel techniek waarbij een harde reset/wissen soms noodzakelijk is omdat er software vuil blijft hangen) .


Wifi gegevens worden in veel gevallen centraal opgeslagen.  Dit gebeurt met name als je gebruik maakt van de servicetools.

(doel: gemak. Plaatst iemand een nieuwe modem dan laadt ie dezelfde wifigegevens weer in)

Jij doet een reset. Modem doet tijdens zijn boot een check op onze aanmeldserver en trekt de wifi gegevens weer naar binnen. 

Dit zijn de enige gegevens die dus ‘bewaard’ blijven na een reset. 

Als de problemen blijven, wil ik dat uiteraard graag weten. Dan gaan we naar vervolgacties kijken. 


Nu 4 dagen goed gegaan na aanpassing. Tot afgelopen nacht.

Onderstaand syslog, na 3 uur snachts er mee gestopt.

Aug 20 21:42:07 VRV9517 daemon.info dhclient: bound to 10.197.112.22 -- renewal in 43196 seconds.
Aug 21 03:01:37 VRV9517 daemon.err wlan_monitor[4611]: start_monitor:[213] V10A is working for more than 2 days.
Aug 21 03:01:37 VRV9517 daemon.err wlan_monitor[4611]: start_monitor:[229] Restart wifi interfaces.
Aug 21 01:01:48 VRV9517 user.info autowandetect: AWD: detected Linux netlink event-3!
Aug 21 01:01:48 VRV9517 user.info autowandetect: AWD: detected Linux netlink event-3!

Volgende instelling in gesteld “zwerven blokkeren”geen idee wat het betekend kijken wat er nu gebeurd.

Blijft vreemd dat na de update van omstreeks 26 juli ik dit probleem heb, heb dit in al die jaren daarvoor nooit gehad…………..


En verbinding was weer weg………………..zucht. Zo jammer dat na de update er niemand van KPN blijkbaar weet wat ze nou precies verandert hebben na die genoemde update.

Het kan toch niet zo zijn dat ik nieuwe apparaten moet kopen omdat KPN een update heeft doorgevoerd? en zo ja kan ik dan de rekening indienen?

Of moet ik maar de contracten opzeggen per direct ivm niet juist werkende geleverde diensten?

Maar nieuwe rondes en nieuwe kansen. “zwerven blokkeren” weer uitgezet en IP adres Pool aangepast, kijken of dit dan helpt.


@Skyliner : ik heb je een privéberichtje gestuurd. Kun je daar op reageren?


@Skyliner . Is die downgrade gelukt?  Ik heb nog een ander nieuwtje. Er is nieuwe firmware die alles storingen van de vorige moet oplossen. Die wordt momenteel uitgerold. 

kenmerk:  v5.00.52_build493-owl

Ik vermoed dat jij voor in de rij staat om deze gepushed te krijgen. Ik hoop dat deze update er voor zorgt dat jij stabiele diensten hebt. Zo niet, laat het weten.


Hoi Erwin, volgens mij is dat gisteren rond een uur of 15uur gebeurd, ik zag opeens grafieken lopen zonder dat ik gereset had. 

Ik kijk de komende dagen hoe het gaat. 

Even versie bekeken en heb nu de nieuwere versie.

Bedankt voor de update


Tussenstand, tot nu toe nog steeds verbinding.

Einde van de week doe ik nog een status voortgang.

So far so good.


Goedemorgen Erwin,

8 dagen verder en data blijft lopen, ziet er goed uit.

Voor wat mij betreft is het afgehandeld en wil ik je bedanken voor de inzet.

Goed weekend.


Goed om te lezen. Als er in de toekomst iets is, weet je mij te vinden. Fijn weekend.