Skip to main content

Ik heb sinds kort een gekke storing. Een aantal keren per week valt 's nachts de wifi weg. Op mijn Experia Box V10A en zwarte superwifi punten knipperen de lampjes groen. De Experia Box even uit en weer aanzetten lost het probleem op, maar vreemd en een beetje irritant is het wel. Het probleem doet zich ook alleen maar 's nachts voor, overdag heb ik hier nog nooit last van gehad. Firmware van de Experia Box is v5.00.56 build503-owl.  Ik heb niet kunnen testen of LAN verbindingen ook wegvallen. Iemand bekend met deze klacht en hoe ik deze kan oplossen?

Ik denk dat u het best eerst kunt testen of ook bekabeld internet weg valt. Dan kunnen we er wat meer over zeggen.

Gebruikt u een draadloze verbindingset in huis?


Hoi @S-o-l, welkom op ons forum!
Ik heb hier ook niet direct een verklaring voor. Evenals Nick hierboven ben ik wel benieuwd wat voor netwerkapparatuur je naast je experiabox en superwifi gebruikt. 
Vaak is de makkelijkste manier dit soort dingen vast te stellen door diverse apparatuur te onkoppelen om te kijken of een specifiek apparaat dit probleem veroorzaakt.


Toevallig had ik het probleem vanochtend weer. Ik heb toen nog iets beter onderzoek kunnen doen:

  • Apparatuur die via ethernet verbonden is met de Experia box (tv kastje) behoudt de verbinding met internet.
  • Mijn telefoon kan ook nog wel verbinding maken met internet via de experia box (toen ik met mijn telefoon naast de experia box stond kreeg ik opeens weer verbinding).
  • Vervolgens ben ik naar boven gelopen (waar we super wifi punten gebruiken) en daar verdween de verbinding weer.
  • Als ik boven sta zie ik bij wifi instellingen op mijn telefoon wel dat ik met mijn wifi netwerk verbonden ben, ik krijg alleen geen internetverbinding meer.
  • Op de super wifi punten knippert de groene led.
  • Op de Experia box staat ook een knop aan de linker zijkant met daarbij een wifi teken blauw te knipperen. 
  • In de KPN thuis app zijn de super wifi punten niet meer zichtbaar.
  • De router uit en weer aanzetten heeft het probleem weer opgelost.

Duidelijk, en gebruik je verder geen netwerkapparatuur zoals extra routers, switches of draadloze verbindingssets?
Kun je eens een schone installatie proberen met je superwifipunten? Het kan natuurlijk zijn dat er ergens een foutje ingeslopen is.


@Thomas nee verder geen extra routers, switches of draadloze verbindingssets. Ik ga de schone installatie eens proberen in de komende dagen, hoewel ik uit de reactie van @wwvn lees dat dit geen oplossing heeft geboden.  


Iedere situatie is anders, maar laat ons vooral weten hoe het afloopt!


@S-o-l In de superwifi/experiawifi staat een setting “Auto Channel Selection” die s 'nachts voor wat actie kan zorgen. Default staat deze ingeschakeld!

Probeer eens als je deze uitschakelt ( en opslaan) of je problemen dan zijn verholpen.

 


Hoi @S-o-l, we hebben inmiddels een oplossing!
 

 


De oplossing van @Radioman heeft voor mij gewerkt. Ik heb Auto Channel Selection uitgezet en sindsdien heeft het probleem zich niet meer voorgedaan. Ik woon in de buurt van een haven dus ik vermoed dat hier de oorzaak zat. 


Waar vindt je die Auto Channel Selection? Ik kan 'm niet vinden in de configuratie van de modem, maar heb wel hetzelfde probleem met wegvallende wifi 's nachts.