Skip to main content

Sinds enkele maanden valt mijn wifi geregeld weg. Met name op de smartphones maar laatst ook op m'n desktop. Ik heb al jaren dezelfde experiabox V10 en heb dit probleem nooit eerder gehad. Ook heb ik niets aan de opstelling of apparatuur veranderd.

Is er misschien door KPN een update uitgevoerd ?? 

 

Als ik wel verbinding heb, is de snelheid ook lager dan ik gewend ben, maar het grootste probleem zit natuurlijk in het geregeld compleet wegvallen van de verbinding. Het kost dan ook moeite (duurt verbazend lang) om vervolgens de verbinding weer tot stand te brengen. Ik heb al diverse malen via de KPN site de wifi manager gedaan.  Dan wordt de snelheid gemeten (zelfs tijdens deze meting viel de wifi uit) en vervolgens wordt er een kanaalwijziging doorgevoerd. Maar uiteindelijk lost helaas niets op. Het lastige is dat het probleem niet altijd is.

 

De statusmelding van de experiabox (als wifi is weggevallen) te zien via mijn smartphone:  “slechte verbinding tijdelijk vermijden". Echter er staat ook: “signaalsterkte uitstekend”  

Begrijp hier helaas niets van. IP-adres conflict misschien? 

 

Graag uw hulp om dit op te lossen.

 

Hi Satu, welkom op het forum. Vervelend dat de wifi wegvalt.

Ik denk graag mee. Maak je gebruik van WiFi alleen via de Experiabox? Of heb je ook nog andere routers of versterkers aangesloten die ook WiFi uitzenden?


Hallo Alex, dank voor je reactie.

Ik heb naast m'n experiabox (V10) twee bedrade (zwarte) wifi versterkers (gratis door KPN verstrekt) aangesloten. Eentje rechtstreeks op de EBox in m'n meterkast. En de tweede op de 1e verdieping via bestaande ethernetkabel.  Vervolgens hierop de 2e poort gebruikt voor m'n 2e tv ontvanger.  Precies aangesloten zoals de installatie handleiding van KPN aangeeft. 

Hopelijk helpt deze info. 


Hier heb ik zeker iets aan. Aangezien het om meerdere apparaten gaat adviseer ik om de versterkers te resetten met de resetknopjes aan de achterkant en daarna de 2 zwarte versterkers 1 voor 1 weer aansluiten volgens de stappen

Ik neem aan dat internet via kabel en televisie verder wel prima werken?


Ik heb zojuist conform je suggestie de boel gereset en 1 voor 1 weer aangesloten. Hopelijk vanaf nu verbetering…. weet niet zeker of het daarin zit, want ik had het probleem ook voordat ik de wifi versterkers had aangesloten.

Ik heb wel net ontdekt hoe ik de error log van mijn wifi versterker kan uitlezen. Dus mocht de wifi weer uitvallen dan kan ik hier wellicht iets teruglezen. Het blijft vreemd dat andere devices (internet via kabel, maar ook wifi) er op dat moment geen last van hebben. 

Hoop dat eea zo opgelost is! Zo niet, dan post ik het hier. Nogmaals dank.

 


Een beetje tricky inderdaad, vooral omdat het om meerdere apparaten gaat. We wachten dit af. 


Helaas, er is geen verbetering. Mn wifi verbinding is alweer meerdere keren kort weggevallen zonder duidelijke reden. 

Ik heb wat zitten snuffelen in de errorlogs van zowel m'n router als wifi versterkers. Daar zie ik ook niets vreemds op de tijdstippen dat de wifi wegvalt. Wel viel me het volgende op: 

  •  FEC errors (Up/Down)   2/2970   

Geen idee wat dit is? Kan dit er iets mee te maken hebben?


Duidelijk. Ik heb je zojuist geprobeerd te bereik om een monteur in te plannen, helaas krijg ik je niet te pakken. Als je hier een paar data vanaf de 28ste doorgeeft waarop je beschikbaar bent doordeweeks, dan kan ik het alsnog inplannen als het overeenkomt met wat wij og beschikbaar hebben. :relaxed: Deze monteurs werken vooral in de ochtend en middag. 


Hallo Alex, jammer dat ik je telefoontje heb misgelopen. 

  1. Zou heel fijn zijn als een monteur kan langskomen - voor de zekerheid: het wegvallen v/d wifi is een intermittent probleem, dus wellicht niet te constateren als hij/zij er is. Of weet jij inmiddels meer vanwege de FEC errors of heb je iets kunnen doormeten en constateren?
  2. Er zijn geen kosten aan verbonden, neem ik aan?

Ik kan 29/7, 30/7, 31/7 en de week erna 3/8, 4/8 (ochtend), 6/8 middag en 7/8. Hoop dat hier iets tussen zit. Hoor graag van je. :relaxed:


Geen probleem. Ik heb het voor je ingepland en bevestigd.


@Satu, werkt alles weer goed?


Hallo Alex_P,  de monteur is vanmorgen geweest. Sympathieke persoon trouwens!

Waar ik al bang voor was, gebeurde. Tijdens zijn aanwezigheid gaven zijn metingen aan dat m'n wifi zo goed was als kan worden verwacht (gezien de grote afstand tot de centrale). De wifi versterkers (de zwarte van KPN) had ik goed aangesloten. Dus op dat moment viel er niets te verbeteren; tenzij we enkele honderden euro's wilden investeren voor de nieuwe Super wifi versterkers. 

In tegenstelling tot wat je telefonisch had gezegd, kwamen er helaas toch voorrijkosten om de hoek kijken. Volgens de monteur aangepast van €50 naar €30….. maar ik zag achteraf op het bonnetje dat dit omschreven staat als 2 x 15 min extra installatiewensen?? Heel vreemd. Dit laatste ben ik uiteraard niet zo tevreden over. Weet niet of je hier wat aan kan doen? 


@Alex_P

Kan je nog even reageren op m'n vorige bericht? Thx 👍


Hi @Satu, zeker kan ik dat. Mijn excuses voor mijn vertraagde reactie. Ik gooi het op het warme weer van gisteren. 

Stap voor stap beginnen.

Wat je WiFi betreft zijn mijn ideeën nu ook op, ergens wordt dit verstoord en dan snap ik het aanbod van de monteur om de versterkers te plaatsen wel. Dit is overigens € 149,- voor 2 exemplaren. Ik ben bang dat hier ook niet meer van kan maken. 

De kosten die in rekening zijn gebracht verbazen mij ook, vooral omdat ik dit zo specifiek heb benoemd in de bon van de opdracht. Die kosten heb ik nu gecrediteerd, dat is dus geen probleem.  

 


@Alex_P  Hartelijk dank voor het regelen!

Het blijft vreemd dat we pas sinds enkele maanden problemen ervaren en niet op alle apparaten. Wel lijkt het op de smartphones minder voor te komen als de bluetooth uit staat (?). Voorlopig maar even aankijken...

Nogmaals dank voor je hulp.

 


Met Wifi blijft het altijd best lastig, al helemaal voor mij vanaf hier. Duidelijk is dat er wel een storingsbron is. Wilde gok: het zou zomaar kunnen zijn dat een van je buren een andere router heeft die jouw signaal overtreft. 

Geen dank overigens, graag gedaan. :relaxed: