Skip to main content

Ik lees dit nu pas en heb precies dezelfde problemen als luckyme. Ben heel benieuwd wat nu de oplossing was?

heb ook experia v10 en 2 Experia wifi routers.

ook de 2 kanalen apart benoemd.

hoor het graag.

 

*Admin: reactie afgesplitst, eigen topic gemaakt

Wat is je probleem precies?


Zie probleem luckyme


Hoi @Lake . Welkom op het forum.

Ik begrijp dus dat jij internet buitengebied hebt? (er zit dus een sagecom op de v10?)

En je hebt ook twee zwarte experia wifi's aangesloten? (of zijn het witte?)

Valt de verbinding tegelijkertijd weg op meerdere apparaten tegelijk? Wat zie je trouwens gebeuren op de telefoon/tablet/laptop als de verbinding wegvalt.

Alle info is welkom.


Beste Erwin,

nee ik heb geen buitengebied internet.

Ik heb een witte experia box v10 met via DVS1200 via elektrisch netwerk verbonden zwarte Experia Wifi ( er zit geen andere stekker in het stopcontact). De andere zwarte Experia wifi is verbonden via internetkabel rechtstreeks uit de V10.

Als we een kabel in de V10 stoppen en deze verbinden met een laptop dan is het internet wel stabiel. Als we via de wifi internet hebben is de download en upload snelheid prima.Probleem is dat de wifi dikwijls compleet wegvalt…. vaak herkent het apparaat de wifi niet meer en moet je meerdere maken opnieuw inloggen met hetzelfde wachtwoord totdat de wifi het in eens weer doet. We hebben ook een Sonos systeem in huis en hier zie je ook dat de wifi en dus de verbinding wegvalt…, lijkt wel of de wifi elke keer schakelt of zoiets. Soms ook complete restart nodig om weet wifi te krijgen maar dat hoeft meestal niet.

Voldoende info zo rondom mijn situatie?

 

Lake 


Nog even aanvullend: op alle apparaten die vis wifi internet hebben (dus niet bekabeld) valt de wifi tegelijk weg. Als ik dus bijv aan het videobellen ben valt plots de verbinding weg en moet die opnieuw opstarten wat soms wel paar minuten kan duren. Supervervelend!


Dank voor de uitgebreide informatie. Je noemt een aantal zaken in je netwerk die problemen kunnen veroorzaken. Of dat ook zo is, weet ik niet zeker maar door bepaalde hardware (tijdelijk) buiten spel te zetten kun we een goede analyse doen.

Mijn mening over de DVS is een beetje gekleurd. Dat komt omdat ik hier alleen de problemen met die apparaten vaak tegenkom. Op sommige locaties werken ze probleemloos. Nu weet ik dat die dingen ook een soort automatische sleep/energie bespaar stand hebben wat voor wegvallende verbindingen zou kunnen zorgen. Verder weet ik niet zeker of de DVS lekker ‘samen speelt’ met de Experia wifi.  Kun jij ook tijdelijk zonder die dvs testen? Je zult ze vast met een reden hebben. Ik vermoed het vermijden van kabels maar het zou fijn zijn als je met een kabel kunt testen.

Sonos is een ruim begrip. Ze hebben allerlei spulletjes. Helaas kom ik op het forum veel topics tegen waarin bepaalde Sonos apparatuur het netwerk behoorlijk verstoort.  Wat voor Sonos spullen heb jij?

Hier geldt eigenlijk hetzelfde voor: Wat gebeurt er als jij ze (tijdelijk) uit je netwerk haalt. 


Beste Erwin,

de DVS heb ik op aanraden van 2 KPN monteurs. Inderdaad om zo geen kabel te hoeven leggen. De DVS is maar met 1 van de Experia wifi’s verbonden de ander zit rechtstreeks aan de Experiabox bekabeld. Daar valt ook de wifi weg…..

Qua Sonos hebben ik meerdere producten: ern bridge in de meterkast ( bij de experia v10 in fe buurt) en dan 2x een One in verschillende kamers en nog een grotere speaker in dd keuken en in de woonkamer een amp met daaraan 2 externe boxen. Kan me niet voorstellen dat door de Sonos het signaal wrgvalt…. wel dat de verbinding tussen Sonos en de wifi misschien onderbroken wordt door wat dan ook maar niet dst het wifi signaal wegvalt in het hele huis.

Ik zal de Experia wifi beneden eens direct op een kabel aansluiten vanuit de V10. Kijken wat er gebeurt.…

keep you posted


Fijn dat je wilt experimenteren, @Lake . Ik ben benieuwd naar de uitkomst en zal uiteraard, als er iets mis lijkt met de KPN spullen, passende actie ondernemen. 

Je schrijft dat het tegelijk wegvalt, dus ik vermoed dat de bottleneck wel ergens daar gezocht moet worden. Laat maar weten hoe het afloopt.


Beste Erwin,

gisteren dus bekabeld met beide Experia wifi’s gewerkt maar dat heeft niks opgeleverd. Verscheidene male klapte de wifi er weer uit.

De sonos componenten zaten nog in het netwerk dus die haal ik er vandaag alle 4 uit. Kijken wat dat oplevert..,

Wel interessant voorbeeld vanochtend. 
Met de Sonos app zie ik op het wifinetwerk alle 4 de componenten. Ik ga muziek afspelen en midden in het nummer stopt die en vervolgens vind ik nog maar 1 component (diegene die beneden is verbonden via een Experia wifi maar niet de andere 3 die boven verbonden zijn met de andere Experia wifi) Lijkt dus dat de Experia wifi met elkaar interfereren of zoiets. 
5 minuten later als ik wifi weer uit aan heb gedaan dan vind ik wel weer alle 4 componenten op de wifi.. Hoe kan dit?

Mvg Lake


Als ik moet speculeren: Bij mijn weten (ik ben zeker geen epxert!) werken veel sonos op 2,4GHz.  

Onze Experia WIfi's hebben een systeem aan boord dat automatische switcht tussen 2,4 en 5Ghz.    Wellicht gaat er in dat proces iets mis? 

Als óók zonder die sonos componenten de wifi gebrekkig blijft zou ik alvast het volgende adviseren:

-Koppel de EW's los en reset de experiabox ( harde reset)

-Koppel de EW's weer aan en reset die ook ( 10 seconden het reset knopje)

-Verwijder alle bestaande draadloze verbindingen en zet ze opnieuw op (belangrijke stap)

 

Als het vervolgens stabiel blijft (wat ik uiteraard hoop) zet je de sonos componenten terug. Ook hier, voorzover van toepassing, de verbindingen opnieuw opzetten.

 

Als het huilen met de pet op blijft, zou ik normaliter geneigd zijn een wifi monteur aan te sturen. Maar gezien de situatie in het land is dat momenteel geen optie. 


Dank Erwin,

we wachten vandaag nog even af zonder de Sonos componenten. Ik vind jouw aanname dat de Sonos op 2,4 Ghz zitten en dat de EW’s switchen geen gekke. Hoe kan ik voorkomen dat de EW’s switchen van 2,4 naar 5 of andersom?

Lake

 


Daar zit geen helaas geen instelling voor op die EW's .  Dat systeem staat dus permanent aan.

 

Ik heb vergelijkbare issues bij andere klanten vaak kunnen oplossen door bestaande draadloze verbindingen helemaal op te schonen. En de hardware eenmalig een harde reset te geven(dus de stappen zoals ze hierboven staan)

De context hierbij is dat de EW's een aantal maanden geleden een update hebben gehad toen kregen we plotseling veel klachten over wegvallende verbindingen. 

Met het stappenplannetje hierboven zet je alles opnieuw op en dat heeft bij veel van mijn klanten een positief resultaat gehad.  Mocht het zover komen, hoop ik ook bij jou.

 

 


Het leek gisteren beter te gaan zonder de Sonos maar vandaag is het weer helemaal mis. Wifi valt continu weg (Sonos nog steeds compleet uitgeschakeld). Bekabeld naar laptop gaat wel goed.

Ik zal zoals je aangaf alles opnieuw opschonen. Met harde reset bedoel je, resetknopje/ herstelknop induwen of alle stroom eraf en dan opnieuw opstarten?

Hoor het graag.

Lake


Experiabox reset is met het reset gaatje ( 10seconden ingedrukt) en de EW's reset je door het (reset)knopje 10 seconden ingedrukt te houden.

Ik ben blij dat je er zoveel tijd in wilt steken. Ik hoop uiteraard dat een ‘verse start’ voor dezelfde verbetering gaat zorgen als bij een flink aantal andere klanten.  Vergeet niet de belangrijke stap van het verwijderen van draadloze verbindingen in je verschillende apparaten en ze opnieuw op te zetten nadat je de apparatuur hebt gereset. 

 


Beste Erwin,

alles tot 2x gereset. Heb de bridge van Sonos er tussen uitgehaald. Heb alle componenten er opnieuw toegevoegd en dacht dat het toen helemaal goed moest gaan. Dit bleek valse hoop. Helaas schiet de verbinding regelmatig er af incl alle Wifi. Daarom dus nogmaals alles gereset. Tot nu toe vandaag lijkt de wifi redelijk stabiel dus ik hoop dat dit zo blijft. Ook hoop ik dat het met de Sonos beter gaat. Ik hou je op de hoogte. Als het toch niet beter gaat dan moet er toch iets met de opzet gebeuren!

Lake


Laat maar weten, @Lake . Uiteraard kijken we verder als dit allemaal niet blijkt te werken.


Ik hoop dat geen nieuws , goed nieuws is. Kun jij dat bevestigen? :-)


Beste Erwin,

toevallig wilde ik vandaag weer een update geven. Ik wilde het een paar dagen afwachten maar helaas het is nog net zo erg als voor tijd. Het internet via de wifi is gewoon niet stabiel en is er soms ineens niet meer. Heb het hele systeem tot 2x toe compleet opnieuw gereset ( incl harde reset). Nu moest ik ook alweer een aantal keren het wachtwoord opnieuw opgeven. Dan pakt die hem eerst niet en dan na een poosje wel ( heel raar). 
Ik hoop dat jij nog ideeën heb hoe dit is te verbeteren/oplossen. 
mvg Lake


:-( Wat een gebed zonder einde, @Lake .  Ik zie dat ik je gegevens nog niet heb. Kun jij je profiel aanvullen en mij hier een seintje geven als je dat gedaan hebt? 


Ik heb mijn profiel geupdate incl klantnummer. Het lijkt nog erger dan voorheen. Wifi begint nog vaker uit te vallen. De kinderen beginnen echt te klagen😩


We kunnen het modem proberen om te ruilen. Als ik dat doe krijg je een v10a ipv een v10. Bijkomend voordeel is dat de wifi op de v10a blijft werken. Je hebt  dan sowieso één wifi punt extra. 

Misschien werken de v10a en jouw Experia Wifi's ook beter samen. (hoewel de v10 dat ook zou moeten doen).

Als we niet in coronatijd hadden geleefd had ik denk ik eerder op een wifi monteur aangestuurd maar dat is nu geen optie. Vandaar dit idee.

Lijkt jou dit wat?


Beste Erwin,

dit wil ik graag proberen. Alles beter dan hoe het nu gaat. Hoe retourneer ik de V10 dan? 
Ik hoop echt dat dit een verbetering zal zijn.

Wanneer kan ik de V10a verwachten?

Lake


Hallo @Lake , het nieuwe modem kun je binnen een paar werkdagen verwachten.

Daar zit tevens een instructie bij hoe je de oude modem kunt retourneren.

 


@Lake . Ik wil voorstellen dat ik jou volgende week even bel. Schikt maandagmiddag? Dan maken we gelijk even een afspraak voor de omruil.


Ja is goed na 16:00. Hopelijk lukt dat.

Lake