Skip to main content

Beste,

Ik heb sinds anderhalve week een experiabox V12. Sindsdien heb ik veel problemen met internet. Vooral dat Wifi heel vaak voor een korte periode (10 tot zo’n 60 seconden) wegvalt. Voorheen heb ik hier nooit last van gehad. 

Stappen die ik ondertussen al (meerdere malen) heb ondernomen:
- Zowel modem als glasvezelkastje meerdere malen enkele tijd zonder stroom
- Wifi Manager meerdere malen doorlopen 
- Andere wifitool voor verbinding van kpn doorlopen 

Tot op heden lijkt niets te helpen. Soms gaat het een dag goed maar vrijwel iedere dag heb ik hier last van. Soms een aantal uur niet en dan weer meerdere keren per uur. 

Afgelopen weekend  ook veel gedoe gehad met verbinding modem naar TV maar dit leek eenmalig en is uit het niets ook weer verdwenen. 

Hallo en welkom, @Nick123! Balen dat je problemen met jouw wifi ervaring ervaart; niets zo vervelend als een wegvallende verbinding. Je hebt zelf al een en ander geprobeerd om het probleem op te lossen, helaas zonder effect. Ik denk graag met je mee.

  • Ervaar je de wegvallende wifi verbinding op één of meerdere apparaten?
  • Ervaar je ook een wegvallende bekabelde verbinding?
  • Zijn er bepaalde momenten aan te wijzen wanneer je problemen ervaart?
  • Hoe ziet jouw thuisnetwerk er uit?

Hoi @Denise_ ,

 

De wegvallende verbinding ervaar ik op meerdere apparaten.
Ik werk alleen met Wifi, niets is hier bekabeld dus geen idee.
Ik herken nog geen regelmaat in de momenten. 
Mijn thuisnetwerk is glasvezelkastje naar Experiabox 12. Verder geen wifipunten etc. Heb een appartement van 65m2 dus zou ook niet nodig moeten zijn, met vorige Experiabox ook nooit problemen gehad. Verder wordt het netwerk hoofdzakelijk gebruikt voor:
2 tv’s,

2 laptops,

2 mobiele telefoons

1 printer. 


Zoals aangegeven heb ik nog maar kort de Experiabox 12 en zijn toen de problemen begonnen. Toen ik wificheck deed met oude modem kreeg ik de melding dat ik deze moest omruilen omdat hij verouderd was. Echter de box 12 geeft eigenlijk hoop meer “storingen”.  Echter omdat deze niet continu zijn heb ik niet het idee dat hij kapot is ofzo. 


Bedankt voor de toelichting, @Nick123! Het is jammer dat je geen bekabelde apparaten hebt. Daarmee hadden we namelijk kunnen achterhalen of het probleem in de wifiverbinding of in het gehele netwerk zit. Nu is dat lastig, maar we gaan het proberen. Zou je onderstaande stappen willen doorlopen:

  • Maak het modem en het glasvezelkastje stroomloos,
  • Wacht 2 minuten en doe dan het glasvezelkastje weer aan het stroom.
  • Wacht totdat deze volledig is opgestart en sluit dan het modem weer aan op het stroom. Dit kan maximaal een half uur duren.

Ik ben benieuwd of het hiermee beter is.


@Denise_  deze stap had ik al ondernomen maar heeft niet geholpen. 
 

Ik oudere Posts hier op het forum lees ik vaak het 2,4 en 5 ghz netwerk beide een andere naam geven echter volgens mij is dit tegenwoordig niet meer mogelijk met de experiabox 12. 
 

Ik heb het 5 ghz netwerk nu wel een vast kanaal gegeven, voor 2.4 staat erbij dat dit niet kan omdat deze op auto staat. Dit lijkt iets te hebben geholpen maar nog niet volledig. 

 

Nog andere zaken die ik kan proberen? 
 


Jammer dat mijn tips niet hebben geholpen. :slight_frown:  Het splitsen van 2.4 en 5 GHz is inderdaad niet mogelijk. Dit komt doordat de KPN Box 12 in de toekomst mesh gaat ondersteunen. Daarvoor is het belangrijk dat alle netwerken dezelfde naam hebben. Wil je toch jouw netwerken kunnen scheiden, dan kun je overwegen om een (goedkope) accesspoint aan te schaffen die deze mogelijkheid wel biedt. Wel vreemd dat het niet lukt om 2.4 GHz vast te zetten op één kanaal. Kan je eens een screenshot plaatsen van wat jij ziet? Voor zover ik weet moet dit namelijk wel gewoon kunnen, net zoals bij 5 GHz.


Het lukt me niet om een screenshot te uploaden, maar de melding die erbij staat is: 
“Channal may not be selected due to 2.4GHZ bandwidth set to auto”


Hoe heb je de tv ontvangers aangesloten? Bekabeld en direct op het modem of zit er iets tussen zoals een switch of draadloze verbindingsets?


Wat vreemd, dit zou namelijk wel gewoon moeten kunnen. Wil je eens kijken of het via de Wifi Manager wel lukt?