Skip to main content

Dag allen,

Ik zit met een lastig probleem, iets waar ik niet de enige in ben zo te zien.

Wij hebben een Experiabox V12 met 3 Superwifi (Gen 1) punten, op elke verdieping een en strategisch gepositioneerd, niet te ver van elkaar.

Nu wil het geval dat we zeker wel elke week de WiFi verliezen. Alle superwifi punten knipperen dan groen en op een aantal apparaten, waaronder telefoons en een aantal domotica zoals Google hubs, de WiFi wegvalt en niet terug te verbinden is. Als je probeert te verbinden dan zegt hij “verbinden maar geen internet”. Dit is erg vervelend als je een huis vol domotica hebt hangen die lampen wel/niet schakelen. Bedraad internet ondervind geen problemen

 

Niet op alle apparaten valt de WiFi weg, zo was vanavond onder meer mijn camera deurbel nog gewoon online, en enkele andere apparaten. Het wil dan gerust zo zijn dat die op een andere dag wel een keertje uitvalt

Dit gebeurd wekelijks wel een keer. dan was de oplossing natuurlijk weer herstarten of resetten van het modem, iets wat niet de bedoeling is en waar ik niet voor betaal.

 Nu was ik vanavond bezig in de interface van het modem. De WiFi kanalen staan op automatisch. Toen ik deze veranderde naar een statisch kanaal kwam de WiFi weer terug. Deze staat nu op 6 voor 2.4Ghz en 48 voor 5Ghz. 

Waar het op lijkt is dat hij de WiFi eruit gooit in automatische kanaalselectie, terwijl dit juist ervoor zou moeten zorgen voor selectie van het minst drukke kanaal in de omgeving 🤨🤨. Met statische kanalen heb ik het risico van trage verbinding op piekuren

 

Graag hoor ik of dit bij meer mensen als bekend klinkt, en hoe dit is opgelost. We willen eigenlijk een nieuw modem als dit vaste kanaal niet werkt
 

 

Dag @Captainpatje heb je dit soort dingen in huis?

 


Dag Joep;

 

nee die heb ik niet!


Hoi @Captainpatje, welkom hier. 

Wat gek dat af en toe de wifi op willekeurige apparaten wegvalt. Dat is wel bijzonder. Gebeurt het nu je de kanalen vastgezet hebt nog steeds. Of is het nu stabiel.


Hoi @Captainpatje, welkom hier. 

Wat gek dat af en toe de wifi op willekeurige apparaten wegvalt. Dat is wel bijzonder. Gebeurt het nu je de kanalen vastgezet hebt nog steeds. Of is het nu stabiel.

 

Dag Bart,

Goed dat je het vraagt, ik heb hierop zitten letten. De WiFi is nu gewoon stabiel, hij is niet meer weggevallen, maar nu is de snelheid wel maar een kwart van wat ik hoor te behalen, tussen de 40/50mbps, gemeten over een aantal dagen. Dit zal natuurlijk zijn omdat ik nu op een kanaal vastzit waar meerdere routers in de buurt op uitzenden. Dus ik kan dan bijna stellen dat het wegvallen te maken heeft met het op “Auto” zetten van de kanalen. Niet helemaal de bedoeling denk ik


Stabiel is goed. Dat is beter dan een wegvallend signaal. Alleen zou je de snelheid nog wat omhoog willen. 

Je kan eens kijken hoe druk het is in jouw wifi omgeving met een wifi analyzer. En anders eens de wifi manager doorlopen. Kijken of je daarmee de snelheid omhoog krijgt.