Skip to main content

Sinds al een behoorlijke poos (ik heb al eerder geklaagd in het Box12 update topic) hebben we een hardnekkig wifi probleem. Ongeveer 1x per 2 dagen valt ineens de wifi verbinding uit. Dit merken we dan op onze telefoons die ineens overspringen op de mobiele gegevens en een uitroepteken bij de wifi verbinding geven. Volgens de apparaten is er nog wel verbinding, maar geen internet. Als je dan de verbinding verbreekt en opnieuw verbinding probeert te maken krijg je de foutmelding dat verbinding maken mislukt is.

Ook andere apparaten die continu verbonden zijn zoals de omvormer van de zonnepanelen, Google Hub, waterontharder en Nest thermostaat zijn dan de verbinding kwijt. In de webinterface van het modem staan dan ook geen apparaten meer (tenzij deze nog wel verbonden is met de melding geen internet). Wireless brandt dan stabiel ipv dat die knippert. TV en de bekabelde PC blijven gewoon werken naar behoren. V10 hangt in de meterkast, wanden in huis zijn voornamelijk gipsplaat en het wifi signaal zelf is ook sterk zat.

Het probleem lijkt zich niet uit zichzelf te herstellen, of dat duurt ons dan in elk geval te lang. De herstelknop op de V10 haalt niks uit. Een kanaalswijziging via de webinterface helpt ook niet. Alleen na een powercycle of factory reset van het modem werkt het wel weer. Edit: Het werkt ook om via de webinterface wifi helemaal uit te schakelen en weer in te schakelen.


Wat hebben we al geprobeerd:

  • V10 modem is vervangen voor een Box12 (daarmee werd het alleen maar erger).
  • Vervolgens KPN Experia Wifis die ik nog had erbij aangesloten (hiermee werd de verbinding nog instabieler; ik vermoed doordat de apparaten dan ook nog eens telkens wisselden tussen de verschillende wifi APs).
  • Kabel naar boven getrokken zodat we de PC bekabeld konden aansluiten. Daarmee was het probleem voor de PC in elk geval opgelost.
  • Ander V10 modem aangesloten, deze zit nu nog steeds aangesloten.
  • Meermaals factory default reset uitgevoerd.
  • Wifi stappenplan op de website doorlopen.
  • 2.4Ghz en 5Ghz aparte SSIDs gegeven, maakt geen verschil.
  • Verschillende wifi kanalen uitgeprobeerd.

Wifi apparaten in huis:

  • 2 Samsung Galaxy S10
  • Samsung Galaxy Tab 5e
  • Windows 10 Laptop
  • Google Hub
  • Nest Learning Thermostat (maakt verbinding met wifi van EB en Heat Link)
  • Nest Heat Link (heeft alleen connectie met de thermostaat)
  • Hue Bridge (met plm 10 hue lampen door het huis verspreid)
  • Waterontharder met wifi connectie
  • SolarEdge omvormer
  • SurePet kattenluik die met een eigen hub verbinding maakt met het kattenluik (de hub zit met ethernetkabel aan de EB vast).

De apparatuur hadden we ook al lang voordat het wifi probleem begon. De omvormer is er als laatste bijgekomen in juni. De wifi problemen zijn denk ik ongeveer halverwege augustus begonnen, ten tijde van de Mesh update van de Box12. Toen gebruikten wij echter nog de V10, dus achteraf betwijfel ik of  dat er verband mee heeft gehad.

De telefonische helpdesk kan me niet helpen omdat wifi al snel buiten de ondersteuning valt en ze geen instabiele verbinding kunnen zien. Ook al knalt het ineens op alle apparaten tegelijk eruit. Ik ben er ook huiverig voor om er een monteur voor te laten komen aangezien het doorgaans maar ~ 1x per twee dagen gebeurd. Dan zal je zien dat de beste man niks kan vinden en wij de voorrijkosten mogen betalen zonder dat er ook maar iets opgelost is.

Kortom heeft iemand enig idee wat hiervan de oorzaak zou kunnen zijn en hoe dit op te lossen zou kunnen zijn?


@KPN Mods waarschijnlijk zien jullie bij mij in Must/Annet dat ik een Atlantisgebruiker ben (vandaar dat ik nog een losse V10 had liggen). Dat ben ik wel ooit geweest toen ik nog bij KPN werkte, maar inmiddels werk ik niet meer bij KPN en heb ik ook geen toegang meer tot het forum. Die melding is blijkbaar nogal lastig uit het systeem te krijgen. Ik kan dus niet bij Atlantis terecht voor support.


Hieronder ook nog een screenshot uit de webinterface wanneer er een storing is. Geen idee of het aantal “verwijderd verzonden packets” en “fout packets” normaal is of extreem hoog.

 

Hoi @Lopster en bedankt voor jouw bericht :)

Knap irritant wanneer de wifi om de 2 dagen wegvalt dus goed dat je hier wederom melding van maakt. Ik zie dat je zelf al heel veel hebt gedaan en geprobeerd maar dat het probleem blijft bestaan. Gezien alle dingen die je zelf al hebt geprobeerd, durf ik ook niet meteen te zeggen wat hiervan de oorzaak is en ben ik bang dat het een kwestie wordt van zoveel mogelijk zaken uitsluiten. Kun je bijvoorbeeld die SolarEdge omvormer eens voor een paar dagen ontkoppelen en dan kijken of de wifi nog steeds elke 2 dagen wegvalt? Gevoelsmatig denk ik dat dit wel eens de veroorzaker zou kunnen zijn van de wegvallende wifi. Ik gooi de casus ook hier nog even in de groep, wie weet levert dat nog wat nieuwe inzichten op!