Skip to main content
Vraag

Wifi-versterkers staan ‘offline’ in MijnKPN-app terwijl wifi werkt (Experia Box v10 en SuperWifi)

  • June 26, 2026
  • 2 reacties
  • 25 keer bekeken

Beste moderators en communityleden,

Ik loop al een tijdje tegen een zeer hardnekkig en frustrerend probleem aan met de statusweergave van mijn wifiversterkers in de MijnKPN-app. Zoals te zien is op de twee bijgevoegde screenshots, geeft de app aan dat vrijwel al mijn versterkers "Offline" zijn. 

Het vreemde is: de wifi en de internetverbinding werken op alle locaties in huis perfect. De datakoppeling (Layer 2) is dus gewoon in orde, maar de management-koppeling (de topologie-database) tussen het modem en de app is volledig de weg kwijt.

Mijn netwerkopstelling:
- Modem: Experia Box v10 (zie screenshot).
- Aansluiting: Alle wifipunten zijn volledig bedraad aangesloten via switches. Er wordt dus nergens draadloos doorgelust.
- Apparatuur-mix: Ik maak gebruik van een mix van verschillende generaties KPN-apparatuur (zoals ook in de lijst te zien is):
  * Experia Wifi (de vierkante kastjes, o.a. 'studio')
  * SuperWiFi 1 (wit, rond)
  * SuperWiFi 2 (zwart, rond)

Wat ik zelf al heb geprobeerd:
Ik heb de volledige herstart-procedure al meerdere keren doorgelopen: alles stroomloos maken, het modem als eerste volledig laten opstarten, en daarna de versterkers één voor één weer bedraad aansluiten en inschakelen. Dit lost het probleem soms voor een paar uur op, maar daarna springt de hele lijst in de MijnKPN-app onherroepelijk weer op 'Offline'. 

Het lijkt erop dat de mesh-controller software op de Experia Box v10 de topologie van deze mix van verschillende generaties hardware (via switches) niet stabiel kan registreren en doorgeven aan de app-omgeving.

Mijn vraag aan de KPN moderators:
Aangezien de hardware technisch functioneert maar de KPN-softwarelaag de topologie niet stabiel kan houden, wil ik graag weten hoe we dit structureel kunnen oplossen. 
1. Is dit een bekend firmware- / databaseconflict bij de v10 in combinatie met deze mix van versterkers?
2. Kan dit probleem worden opgelost door het modem kosteloos om te ruilen voor een KPN Box 12 (die een modernere mesh-controller heeft), of is er een andere structurele oplossing om mijn netwerk weer fatsoenlijk beheersbaar te krijgen?

Ik zie jullie reactie graag tegemoet!

2 reacties

  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • June 26, 2026

 


  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • June 27, 2026

Aanvulling op mijn bovenstaande probleem:
​Wat de situatie nog vreemder (en frustrerender) maakt, zijn de volgende twee symptomen die zich nu ook regelmatig voordoen:
​"Zwak/slecht signaal" bij volledig bekabelde punten:
De MijnKPN-app geeft om de haverklap aan dat meerdere versterkers een zwak of slecht signaal hebben. Dit is technisch natuurlijk onmogelijk, aangezien er overal een ethernetkabel in zit. Het lijkt erop dat de versterkers de bekabelde verbinding op een gegeven moment volledig negeren (mogelijk door een STP/loop-conflict via de switch) en stiekem overschakelen op een slechte, draadloze noodverbinding met elkaar.
​Wel aan, maar geen verbinding mogelijk:
Sommige versterkers staan gewoon netjes aan (groen lampje) en zenden de wifi-naam uit, maar het is vervolgens onmogelijk om er verbinding mee te maken. Apparaten blijven dan eindeloos hangen op "IP-adres ophalen..." of geven de melding "Verbonden zonder internet". De versterker is op dat moment intern blijkbaar de logische route naar het modem volledig kwijt, waardoor hij geen IP-adressen meer kan uitdelen.
​Dit bevestigt voor mij dat de mesh-softwarelaag van KPN de grip op deze mix van drie generaties hardware via switches volledig verliest. Ik hoop dat een moderator hier snel in kan duiken voor een structurele oplossing (zoals een modemwissel)