Skip to main content

Goedenavond, ongeveer 2,5 week geleden kreeg ik per sms bericht van KPN dat jullie een update op mijn modem zouden uitvoeren. Als ik na deze update problemen zou ondervinden zouden deze op te lossen moeten zijn met het resetten van de modem. Op het eerste oog leken er gelukkig geen problemen, tot ik na mijn vakantie weer aan het werk wilde op de laptop van mijn werkt. Hiermee krijg ik sinds de update geen internet meer door via de WiFi (alleen via de kabel). Ik kan de laptop wel verbinden met de WiFi, maar er staat dan: verbonden, geen internet. De verbinding is er dus wel, maar er komt geen WiFi meer door. Zou iemand mij kunnen helpen om dit op te lossen?

Hoi @KPNLaura, welkom op ons forum!
Wat voor apparatuur gebruik je precies? 
Welke experiabox? En gebruik je ook wifiversterkers? Zoja welke?

Vaak helpt het na een reset om dit alles (eventueel vaker) terug te zetten naar fabrieksinstellingen met het paperclipknopje achterop.

 


Hi Thomas, ik heb de KPN Box V12 F5359. Eind augustus kreeg ik bericht van jullie dat deze op afstand werd geupdate en het zou kunnen dat ik daarna problemen zou kunnen ondervinden met mijn verbinding. Mijn verbinding valt op 1 laptop regelmatig weg, en met mijn werklaptop krijg ik dus geen verbinding meer. Ik weet niet wat jullie op afstand eind augustus gewijzigd hebben, maar misschien toch beter terugzetten?


Hallo @KPNLaura 

 

Volgens een ander forumbericht, waar deze aanpassing heeft geholpen, lijkt het probleem te liggen aan de bandbreedte instelling van de Box 12 voor 5GHz en bepaalde netwerkkaarten.

Voornamelijk zie je dat Intel netwerkkaarten hier last van hebben, heb jij die ook in 1 of beide notebooks zitten?

Als dat het geval is, ga dan eens naar de WiFi-instellingen in de Box 12 en controleer of de 5Ghz wel staat ingesteld op ‘80Mhz’.

 

Dit doe je door in te loggen op de Box 12 via http://mijnmodem.kpn 

 

Als je nog geen eigen wachtwoord had ingesteld dan inloggen met het wachtwoord dat op de achterkant van het modem staat (tip: scan de QR-code, er worden soms onmogelijke leestekens gebruikt).

Na inloggen ga je naar de WiFi-instellingen, daar kan je bij de 5Ghz de kanaalbreedte (zou ook net iets anders kunnen heten) aanpassen.

De 2.4Ghz kan op 20Mhz blijven staan maar die bij de 5Ghz indien nodig aanpassen naar 80Mhz.

In sommige gevallen (meestal als je voor de 1ste keer inlogt in de Box 12) moet je eerst de standaard beveiligingsgegevens (naam en wachtwoord) van de WiFi wijzigen, je kan er dan bij beide een ‘1’ achter zetten en alles aanpassen, vervolgens verbind je met dat nieuwe netwerk en haal je de ‘1’ weer weg.

Als je dit via een netwerkkabel doet dan hoef je niet eerst opnieuw te verbinden maar kan de naam gelijk weer aanpassen.


Bedankt voor de tip, ik was even heel hoopvol maar de 2.4GHZ stond al op 20Mhz en de 5Ghz al op 80Mhz. Any other thoughts?


@KPNLaura 

 

Je kan proberen of het helpt om in de Box 12 de Wireless Mode op 802.11b+g+n (2.4GHz)  en 802.11a+n+ac (5GHz) te zetten, daarmee staat de Box 12 op WiFi 5 i.p.v. WiFi 6, hopelijk kan jouw laptop daarna wel weer verbinden met je WiFi netwerk.

(oude afbeelding, ziet er nu misschien iets anders uit)

Ga hiervoor na het inloggen naar WiFi  → Advanced

Hoi @KPNLaura, had je de stappen die GeSp hierboven noemt nog kunnen proberen?