Skip to main content

Ik wil graag snelle, stabiele WiFi.

Daarom heb ik in november 2020 de geboden snelheid verhoogd van 100 naar 200 Mbit/s.

Helaas werd het niet veel beter. In december kwam er een monteur, de WiFi van de buurvrouw bleek te storen op onze WiFi. De monteur heeft dat verholpen. Hij was de deur nog niet uit of ik had al een mail met vermelding van gemaakte kosten € 60. Hierover gebeld, kreeg het voordeel van de twijfel en het zou worden verrekend.

Die maanden daarna ging het op en af, maar nu is de WiFi behoorlijk verslechterd. De WiFi hapert, valt weg en is traag. Het hoogst haalbaar is 61 Mbit/s.

Op maandag 24 mei heb ik 1,5 uur lang telefonisch contact gehad met 2 medewerkers van Kpn, we hebben van alles geprobeerd, nagelopen, opnieuw opgestart. Het enige wat duidelijk werd, is dat de verbinding ergens tussen beide versterkers het slechtst is (nog geen 10Mbit/s) en dat dit verholpen wordt door het betreffende apparaat opnieuw op te starten. Ook vertelde de medewerker dat kpn 50 Mbit/s als acceptabel aanmerking, omdat 200 Mbit/s niet realistisch is. 

Omdat we niet tot een oplossing zijn gekomen, hebben we uiteindelijk een afspraak gemaakt dat ze me vrijdag 28 mei om 10.30 uur zou terugbellen om verder te kijken naar een oplossing. Helaas heeft kpn niets meer van zich laten horen.

Weer een week verder en niets opgeschoten. Kpn komt niet echt met een oplossing. Wat nu?

Is SuperWifi de oplossing? Werkt dit beter dan mijn versterkers? En moet ik de kosten daarvan accepteren zonder dat duidelijk is of het een verbetering is? Mag ik van Kpn verwachten dat zij meer moeite doen om de WiFi te verbeteren? Ik betaal voor een dienst die niet optimaal wordt geleverd.

Kortom, ik vind dat Kpn aan zet is en ik hoop op duidelijke oplossing.

N.B. Zakelijk ben ik kortgeleden ook overstapt naar Kpn en daar kreeg ik nu een aanbieding voor nog sneller en stabieler internet. Kan het daar wel of is het maar de vraag of het wel waargemaakt kan worden?

Wifi en problemen met wifi iets wat vrijwel altijd in het klantdomein zit. Wifi is immers een draadloos signaal wat door allerlei factoren beïnvloed kan worden. Denk aan: wifi van de buren, apparaten zoals Chrome casts en Sonos boxen, vloer verwarming en isolatie, of simpel weg hoe jouw huis is gebouwd. Wifi is daarom erg lastig te garanderen. KPN bied gratis wifi versterkers aan wanneer de snelheid onder de 20 m/bit komt via onze wifi manager. Als dit geen oplossing voor jou is, zou je toch zelf in een andere oplossing moeten investeren. 


Hallo @Tante Ganna Welkom hier op het kpn forum en dank voor het doen van je verhaal. Eigenlijk legt @Dragons het heel mooi uit. Omdat wifi zo wordt beïnvloed door externe factoren, is het voor een provider ook niet mogelijk om te te garanderen dat het signaal altijd optimaal en stabiel is. Daarvoor spelen er teveel factoren mee waarop we geen invloed hebben. Het verhogen van de snelheid zul je zeker merken als je het hebt over een bekabelde verbinding, maar qua wifi-snelheid zou je eerder naar andere zaken kunnen kijken. Wat wij leveren, waar we invloed op hebben (en waar je voor betaalt) is de snelheid tot aan de Experia Box. Daarna heb je het over wat Dragons het ‘klantdomein’ noemt: jouw eigen omgeving, met eigen apparatuur en instellingen. 

Er is gelukkig veel dat je zelf kunt doen: we hebben een verhelderend topic over wifi, met veel tips en adviezen. Je kunt ook er ook de wifi manager vinden, waar al aan wordt gerefereerd. Dat is een handige online tool, die je direct helpt om je wifi te optimaliseren, met afhankelijk van de uitkomst, verdere hulp.  


Bedankt voor jullie beider reactie en uitleg.

Ik begrijp dat ik zelf invloed heb op de snelheid door de hoeveelheid aangesloten apparaten, maar het is de laatste weken heel veel minder geworden zonder dat er hiet wijzigingen zijn geweest.

Websites zijn eindeloos aan het laden, vaak kom ik er niet eens op, en voor wat de Wifi manager betreft: als ik al de nodige stappen heb doorlopen, word ik er weer uitgegooid en moet ik weer opnieuw beginnen.

Gisteren heb ik weer gebeld en gemeld dat ik vrijdag niet ben teruggebeld zoals afgesproken met de medewerker. Degene die ik gisteren sprak, heeft mij toegezegd dat ik gistermiddag zeker teruggebeld zou worden, maar helaas …

Ik heb betere WiFi gehad, maar zoals het nu is vind ik niet acceptabel. Ik verwacht dat KPN meedenkt over een oplossing en niet het probleem achter mijn voordeur legt. Het was beter, dus het kan beter.

Ik ben al 25 jaar klant van KPN, omdat ik denk hier het beste produkt te krijgen. Maar inmiddels ben ik allesbehalve tevreden. Niet over de geleverde kwaliteit en zeker ook niet over de service.


Dag @Tante Ganna Graag gedaan. Heb je ook het topic met tips goed doorgelezen? Daar staat veel handige informatie in. De wifi manager zou ik wel blijven proberen, totdat je een goed resultaat hebt. Het spijt me van harte om te horen dat je niet bent teruggebeld. Als dat met je is afgesproken, dan hoort gewoon gedaan te worden. 

Inhoudelijk: natuurlijk snap ik je veronderstelling dat het beter kan omdat het eerder ook beter was. Maar, er kan het nodige veranderd zijn in je huis. Denk aan extra apparaten. Of wellicht hebben je buren iets aan hun wifi gedaan, wat jouw signaal in de weg zit. Optimale wifi is, zoals eerder gezegd, niet 100% te garanderen. Niettemin denken we graag mee: hier op het forum vind je talloze tips en via de wifi manager kan je, afhankelijk van het resultaat van de meting, in aanmerking komen voor gratis Experia Wifi's. Ik denk dat we als provider heel veel doen om je te helpen met wifi-problemen. Mocht je er ondanks dat niet uitkomen, dan kun je een afspraak inplannen met een servicemonteur die bij je langskomt en je verder helpt. Zo'n bezoek is niet gratis, maar wellicht is het de investering waard.Â