Skip to main content

Beste,

 

Vandaag weer bijna 4 uur binnenshuis van (letterlijk) kastje naar de muur gelopen omdat alle apparaten op wifi internet problemen hadden, en mijn Sonos-systeem niet meer werkte.

Na werkelijk àlle mogelijke acties uitgevoerd te hebben viel het me op dat mijn mobiel afwisselend een normaal wifi-symbool en eentje met een uitroepteken aangaf. Vanwege het overschakelen op mobiele data merkte ik dat niet, terwijl alle problemen bleven bestaan. Dit is achteraf gezien waarschijnlijk een langer bestaand probleem, aangezien zowel mijn belbundel als die van m'n dochters vorige maand onverklaarbaar voortijdig op waren.

Het 'wifi zonder internet' is voor een leek een ongrijpbaar probleem, omdat steeds nergens duidelijk wordt wat hiervoor nou de OORZAAK is.

Nu ook weer doet het probleem zich al een uur niet meer voor, werkt m'n Sonos weer, maar WAAROM dat zo is of HOE LANG DIT ZO ZAL BLIJVEN is allerminst duidelijk.

Op de fora van KPN lees ik als antwoord van medewerkers steeds dat er een Experia-update komt of al is geweest, tot jaren terug.

Onduidelijk is nog wat 'rondzingend eigen netwerk van Sonos-speakers' hier precies mee te maken zou kunnen hebben, noch wat de oplossing hierbij zou kunnen zijn.

Ik hoop naar aanleiding van bovenstaande betoog een definitief helpend antwoord te krijgen. Zo niet, ben ik toch hoopvol dat mijn overstap naar een andere provider in september dit terugkerende probleem voorgoed uit de wereld helpt.

Met vriendelijke, maar toch wat geïrriteerde groet,

Joost.

 

*Admin: topic verplaatst naar juiste board

Ik vermoedt eigenlijk al waar het hem aan ligt, roepen met overstappen heeft nu geen nut, dat lost het probleem namelijk niet op. Maar zou je eens iets meer kunnen vertellen over je in-huis netwerk? Wat wordt er allemaal gebruikt qua apparatuur? Hoe is e.e.a. aangesloten? Gebeurt alles over de Wifi, of gebruik je ook bekabeld aangesloten apparaten? 

Wat is de snelheid die je bekabeld haalt op een bekabeld aangesloten pc, via Speedtest.net

Wat is de snelheid die je draadloos haalt via de Speedtest App? 

Wat is de snelheid die maximaal haalbaar is op jou adres?

 

Ik vermoed namelijk dat jou Sonos speakers te weinig wifi snelheid krijgen waardoor de speakers onderbroken worden, de speakers krijgen dus te weinig signaal om normaal te kunnen blijven draaien. 

Als je alles goed wilt laten werken, is de standaard wifi situatie zeker niet afdoende, ook de wifi oplossingen vanuit de provider laten vaak te wensen over. En als je de wil hebt om een kleine investering te doen in je eigen netwerk, dan heb je daar echt jarenlang plezier van. 

Laat bv je Sonos over hun eigen netwerk lopen. Dit kan met SonosNet (maar dan gebruik je nog steeds de wifi van je modem) Of met een Sonos Boost. Een kleine investering, maar voorkomt veel ellende. Die heb ik ook in de MK hangen, zo creëer je een eigen netwerk voor alleen je Sonos en tevens een versterker. Die hebben en geven dan geen interventie van je ‘gewone wifi’ welke je dan kunt blijven gebruiken voor je mobiele telefoons tablets en andere randzaken. Probeer bekabeld te werken waar dit kan, bv een tv ontvanger/vaste computer.

Zorg er daarbij ook voor dat op alle woonlagen een prima wifi signaal te bereiken is met bv een goed wifi toegangspunt. Zodat de mobiele apparatuur altijd een goed bereik hebben. Mocht je daarna écht willen overstappen, ja dat kan dan altijd nog,.. 


Hallo @Joost V Welkom hier op het kpn forum! Goed om te zien dat Jeroen je al een mooie tip en uitvoerige uitleg heeft gegeven. Ik ben erg benieuwd naar je reactie! Ik zou je alvast willen wijzen op onze topic over wifi: je vindt er handige tips en onze wifi manager, die je helpt om het één en ander te optimaliseren!