Skip to main content

Sinds gisteren heb ik het volgende met mijn V10A modem: het blauwe lampje van de WiFi knippert wel, maar hij geeft niet tot nauwelijks nog licht. In een donkere huiskamer een flets paarsig kleurtje; overdag is het totaal niet te zien. Als ik de modem oppak en kantel (merkte ik bij resetten op advies van de klantenservice) gaat het lampje weer schijnen zoals het moet. Tot dusver heb ik wel gewoon WiFi, maar om nou de hele tijd die modem te kantelen... Na resetten is het lichtje zeker al vier keer weer van helderblauw naar flauwig lila gegaan.

Loopt de modem op zijn laatste adem of…

 

Ik zou wel graag antwoord op mijn vraag willen. Het WiFilampje doet het nou helemáál niet meer, ook niet na de experiabox opnieuw opgestart te hebben. 

Vreemd genoeg heb ik wel WiFi. Of: nog wel. Ik zit niet te wachten op internetloos, dus graag een reactie. 


De medewerkers hebben het druk. De wachttijd is best lang momenteel. Omdat je wifi gewoon werkt denk ik eerder aan een beetje loszittend ledje. Als je Wi-Fi het helemaal niet meer doet heb je snel een nieuw modem.


De medewerkers hebben het druk. De wachttijd is best lang momenteel. Omdat je wifi gewoon werkt denk ik eerder aan een beetje loszittend ledje. Als je Wi-Fi het helemaal niet meer doet heb je snel een nieuw modem.

Ik zag dat er gisteren wel iemand van KPN op diverse topics gereageerd heeft. Vandaar mijn tweede bericht.

De klantenservice vind ik niet erg betrouwbaar. Medewerkster één zei: "Als uw modem het doet is hij niet kapot" en ik moest niet zo moeilijk doen. Ze liet me zitten in een harde reset die vastliep, waar medewerker twee me uithielp. Weer een andere medewerker zei dat het de ecostand is. Ik wil geen ecostand en waar komt die ineens vandaan? Vanochtend wist een medewerker me te vertellen dat de V10a helemaal geen WiFilampje heeft. O. De mijne wel. En dat ze de kleuren in China anders benoemen. Wat dat te maken heeft met dat mijn lampje dus kennelijk defect is - wat zij ontkennen vanaf een afstand - is me een raadsel.

Hoe dan ook. De online handleiding zegt dat WiFi niet werkt als dat lichtje niet brandt. Er klopt gewoon iets niet. 

 


De wachttijd is nu ongeveer een dag of 5. Dus nog even geduld.


Beste @Mariish, welkom! Wat is nu precies je vraag? Als je wifi gewoon naar behoren werkt, dan is misschien het lichtje in de Experia Box defect. Niets om je zorgen om te maken. We ruilen het modem daarvoor ook niet om. Als je het idee hebt dat er echt iets met de wifi aan de hand is, dan help ik je daar natuurlijk graag verder mee! :-)


Hi @Mariish!

 

v10A met een roze lampje, komt mij bekend voor! Dit heeft met de software te maken. De oplossing hiervoor is een reset (in de mond van ons monteurs: een monteursreset), maar niet de standaard reset.

Hoe de reset in z’n werk gaat is als volgt: druk de resetknop (achterkant kleine gaatje) en de WPS-knop (zijkant met blauwe/roze lampje) tegelijkertijd in voor een duur van ongeveer 7-10 seconden. Hierna gaat het modem zichzelf opnieuw opstarten en tevens de nieuwste software binnenhalen.

De wifigegevens die op dat moment actief worden zijn de standaard gegevens (op de achterkant).

Gedurende dit proces zullen alle kleuren voorbij komen waarna deze uiteindelijk groen gaat branden. De felheid van het lampje heeft niks te betekenen over de werking van het modem, het is namelijk een indicator, bij wijze van spreken zou zelfs zonder lampje zou deze werken, maar is niet te zien wanneer het modem operatief is.

Om het lampje groen te krijgen de reset uitvoeren.

 

Groet,

Jordy


Een kleine toevoeging op mijn vorige bericht:

In een eerdere softwareversie was de kleur van het lampje roze bij een actieve verbinding. Omdat dit heel erg onduidelijk was voor de gebruiker (werd vaak gezien als rood), is toen de kleur naar groen gegaan. Dus de roze kleur gaf een werkende verbinding aan en er was niks mis.


Beste @Mariish, welkom! Wat is nu precies je vraag? Als je wifi gewoon naar behoren werkt, dan is misschien het lichtje in de Experia Box defect. Niets om je zorgen om te maken. We ruilen het modem daarvoor ook niet om. Als je het idee hebt dat er echt iets met de wifi aan de hand is, dan help ik je daar natuurlijk graag verder mee! :-)

Wat precies mijn vraag is, staat er: "Loopt de modem op zijn laatste adem, of..." 

Google vertelt mij namelijk dat wanneer het lampje uit is, je geen WiFi hebt. Ik vroeg me af of het schijnen van het lichtje verbonden zit aan de functie zelf, dus dat mijn WiFi kapot aan het gaan was.

Van KPN inmiddels alles gehoord, van harde reset - wat niet werkt - waarbij ik ongelofelijk werd afgesnauwd door een medewerkster van de klantenservice. Tot "Uw modem staat in de ecostand" (sinds wanneer dat en waarom?) tot "Uw modem heeft helemaal geen WiFilampje." O. Goh. 🤔

Dit soort feitelijk onjuiste informatie vind ik niet erg betrouwbaar. Ik begrijp dat er bij een probleem meerdere opties kunnen zijn; bij toegesnauwd worden, mij middenin een vastlopende reset laten zitten of onjuiste informatie geven, zijn punten om een andere provider te zoeken, gestegen. 

Overigens blijkt het WiFilampje - wat er wel degelijk zit - defect te zijn. Vooralsnog doet WiFi het nog gewoon. 


Hi @Mariish!

 

v10A met een roze lampje, komt mij bekend voor! Dit heeft met de software te maken. De oplossing hiervoor is een reset (in de mond van ons monteurs: een monteursreset), maar niet de standaard reset.

Hoe de reset in z’n werk gaat is als volgt: druk de resetknop (achterkant kleine gaatje) en de WPS-knop (zijkant met blauwe/roze lampje) tegelijkertijd in voor een duur van ongeveer 7-10 seconden. Hierna gaat het modem zichzelf opnieuw opstarten en tevens de nieuwste software binnenhalen.

De wifigegevens die op dat moment actief worden zijn de standaard gegevens (op de achterkant).

Gedurende dit proces zullen alle kleuren voorbij komen waarna deze uiteindelijk groen gaat branden. De felheid van het lampje heeft niks te betekenen over de werking van het modem, het is namelijk een indicator, bij wijze van spreken zou zelfs zonder lampje zou deze werken, maar is niet te zien wanneer het modem operatief is.

Om het lampje groen te krijgen de reset uitvoeren.

 

Groet,

Jordy

U leest maar slecht. Er staat namelijk dat ik al gereset had en dat dat niet geholpen heeft. 

Het lampje blijkt defect. Hoop ik dan maar. 


Jordy heeft het hier niet over een normale reset, maar over een monteursreset. Heeft u dat gedaan?


Overigens vertelde de monteur die uiteindelijk langskwam, dat hij gelezen had dat ik harde klappen op het modem gegeven heb.

Dit heb ik absoluut NIET. Ik zei dat het lampje aanvankelijk weer ging schijnen wanneer ik het modem kantelde. Dat merkte ik bij de harde reset. Staat al in mijn eerste bericht. 

Nog een puntje waarvan ik denk: "Hoe komen ze erbij?" Kwalijk ook; straks wordt me nog voor de voeten geworpen dat ik het ding zelf heb gesloopt. 


  

Hi @Mariish!

 

v10A met een roze lampje, komt mij bekend voor! Dit heeft met de software te maken. De oplossing hiervoor is een reset (in de mond van ons monteurs: een monteursreset), maar niet de standaard reset.

Hoe de reset in z’n werk gaat is als volgt: druk de resetknop (achterkant kleine gaatje) en de WPS-knop (zijkant met blauwe/roze lampje) tegelijkertijd in voor een duur van ongeveer 7-10 seconden. Hierna gaat het modem zichzelf opnieuw opstarten en tevens de nieuwste software binnenhalen.

De wifigegevens die op dat moment actief worden zijn de standaard gegevens (op de achterkant).

Gedurende dit proces zullen alle kleuren voorbij komen waarna deze uiteindelijk groen gaat branden. De felheid van het lampje heeft niks te betekenen over de werking van het modem, het is namelijk een indicator, bij wijze van spreken zou zelfs zonder lampje zou deze werken, maar is niet te zien wanneer het modem operatief is.

Om het lampje groen te krijgen de reset uitvoeren.

 

Groet,

Jordy

U leest maar slecht. Er staat namelijk dat ik al gereset had en dat dat niet geholpen heeft. 

Het lampje blijkt defect. Hoop ik dan maar. 

Volgens mij heeft u enkele woorden uit mijn bericht over het hoofd gezien. Zoals Nick83 al aangeeft heb ik het niet over een normale of harde reset, maar een reset die wij als monteur uitvoeren. Als u dit wilt proberen.

Tevens heb ik ook vermeld dat de werking van het modem totaal niet in verbinding staat met de werking van het lampje. Dat deze minder fel brand komt vaak voor.

Maar voer de reset die ik heb vermeld eens uit. We proberen u te helpen, en ik als monteur en mijn collega's van het forum team willen het beste voor iedere klant.


Jordy heeft het hier niet over een normale reset, maar over een monteursreset. Heeft u dat gedaan?

Ik heb niet tegelijk ook de WPS-knop ingedrukt gehouden; ik heb een harde reset gedaan. Op advies van de klantenservice, met een snauwende medewerkster aan de lijn.

Wat verwarrend is, is dat Jordy het daarna heeft over het groene lampje voorop. Die doet het wel.

Er is inmiddels een monteur langsgeweest. Die heeft gecheckt en metingen gedaan. Hij stelt dat het WiFilampje van opzij kapot is. Als ik de voor- en achterkant van het modem eventjes indruk (samenknijp) gaat 'ie wel weer helderblauw schijnen.

Omdat WiFi het (vooralsnog?) gewoon doet, laat ik het er maar bij. Als de lampjes slechts een indicator zijn en de boel ook werkt zonder lampje, doe ik het ervoor. Om te beginnen was dat simpelweg mijn vraag.


Kort antwoord op de vraag: alles werkt gewoon ook als het lampje minder fel of niet schijnt, zolang u het netwerk ziet staan in de lijst met netwerken is er niks aan de hand, dit staat los van het indicator lampje.


  

Hi @Mariish!

 

v10A met een roze lampje, komt mij bekend voor! Dit heeft met de software te maken. De oplossing hiervoor is een reset (in de mond van ons monteurs: een monteursreset), maar niet de standaard reset.

Hoe de reset in z’n werk gaat is als volgt: druk de resetknop (achterkant kleine gaatje) en de WPS-knop (zijkant met blauwe/roze lampje) tegelijkertijd in voor een duur van ongeveer 7-10 seconden. Hierna gaat het modem zichzelf opnieuw opstarten en tevens de nieuwste software binnenhalen.

De wifigegevens die op dat moment actief worden zijn de standaard gegevens (op de achterkant).

Gedurende dit proces zullen alle kleuren voorbij komen waarna deze uiteindelijk groen gaat branden. De felheid van het lampje heeft niks te betekenen over de werking van het modem, het is namelijk een indicator, bij wijze van spreken zou zelfs zonder lampje zou deze werken, maar is niet te zien wanneer het modem operatief is.

Om het lampje groen te krijgen de reset uitvoeren.

 

Groet,

Jordy

U leest maar slecht. Er staat namelijk dat ik al gereset had en dat dat niet geholpen heeft. 

Het lampje blijkt defect. Hoop ik dan maar. 

Volgens mij heeft u enkele woorden uit mijn bericht over het hoofd gezien. Zoals Nick83 al aangeeft heb ik het niet over een normale of harde reset, maar een reset die wij als monteur uitvoeren. Als u dit wilt proberen.

Tevens heb ik ook vermeld dat de werking van het modem totaal niet in verbinding staat met de werking van het lampje. Dat deze minder fel brand komt vaak voor.

Maar voer de reset die ik heb vermeld eens uit. We proberen u te helpen, en ik als monteur en mijn collega's van het forum team willen het beste voor iedere klant.

Nee hoor, ik heb uw bericht heel goed gelezen. Meerdere keren. Ik zie het verschil in soort reset. Maar daarna begint u over de kleur van het lampje vóór op de modem. 

Als jullie het beste willen voor de klant, is mijn advies - aangaande medewerkster 1 - om klanten met een gewone vraag niet zo af te snauwen met beschuldigingen erbij. En punt twee: om correcte informatie te geven. Als men begint over de ecostand of zelfs "Er zit helemaal geen WiFilampje op uw modem" krijg ik daar wel aardig mijn vraagtekens bij.

Dat maakt de boel nodeloos ingewikkeld en zó wordt het een heel gedoe, ja.  

 


Kort antwoord op de vraag: alles werkt gewoon ook als het lampje minder fel of niet schijnt, zolang u het netwerk ziet staan in de lijst met netwerken is er niks aan de hand, dit staat los van het indicator lampje.

Dit was alles wat ik wilde weten. 🤣