Skip to main content

Ik heb de nieuwe modem aangevraagd en ontvangen. De modem heb ik geïnstalleerd zoals aangegeven.

De nieuwe modem zou o. a. voor sneller internet zorgen. Dat is mij bij zeker niet het geval. Daar waar mijn downloadsnelheid met de modem hiervoor rond de 200 MB was is het nu tussen 50-80 MB. Uploadsnelheid was voorheen ook rond de 200 MB en nu is dat rond de 60-70 MB. 

Ik heb de WiFi manager geraadpleegd maar ook dit heeft niet geholpen. 

Ik ben dus zwaar teleurgesteld in de nieuwe modem. Wat is de oplossing hiervoor?

 

Admin: eigen topic voor vraag aangemaakt
 

Hoi @AR K . Welkom op het forum.

Hoe meet jij? Alleen bekabelde snelheidstests zijn relevant namelijk. 

Wifi is een verhaal apart. 


Ik heb gemeten met mijn smartphone. Voorheen, met de oude modem, had ik rond de 200mb downloaden en uploaden, dat was ook zo toen een kpn monteur hier op een smartphone speed test ging doen. 
vandaag ook bekabeld een speedtest gedaan. Ik zit dan op 200mb. Dat is prima. Alleen, een speed test met smartphone geeft tussen 30-70 MB aan. Dat vind ik veel te weinig als je voor 200 MB betaald. Wifimanager geraadpleegd, modem opnieuw opgestart, experia WiFi versterkers gereset. Snelheid is niet meer wat het was. Kpn gebeld en wordt doodleuk aangegeven dat ik voor 70€ per uur een monteur kan inschakelen die dan gaat kijken. Niet blij met de situatie dus. 
 


@AR K maak je wel gebruik van de 5ghz band??? Gezien de snelheid die je opgeeft lijkt het dat je de 2.4ghz band gebruikt. Welk type modem heb je?


Ik heb de nieuwe kpn box 12 modem besteld en aangesloten. 


Heb jij dit soort dingen in huis?

 


Nee. Dit heb ik niet. Wel 3 experia WiFi versterkers 


Dus bij elkaar 4 wifi punten. Het modem is er namelijk ook één.  Best veel hoor. Ze zijn alle 3 met een kabel aangesloten op het modem neem ik aan?


Ja alle 3 met kabel aangesloten. Een versterker met een kabel aan de model in de meterkast. De overige 2 via kabel op de eerste verdieping en de zolder. 


Haal sowieso die in de meterkast weg. Het modem is ook een wifipunt. Staan te dicht bij elkaar. Heb je de experia gereset?


Ik heb gemeten met mijn smartphone. Voorheen, met de oude modem, had ik rond de 200mb downloaden en uploaden, dat was ook zo toen een kpn monteur hier op een smartphone speed test ging doen. 
vandaag ook bekabeld een speedtest gedaan. Ik zit dan op 200mb. Dat is prima. Alleen, een speed test met smartphone geeft tussen 30-70 MB aan. Dat vind ik veel te weinig als je voor 200 MB betaald. Wifimanager geraadpleegd, modem opnieuw opgestart, experia WiFi versterkers gereset. Snelheid is niet meer wat het was. Kpn gebeld en wordt doodleuk aangegeven dat ik voor 70€ per uur een monteur kan inschakelen die dan gaat kijken. Niet blij met de situatie dus. 
 

Dat snap ik hoor. En er is vast nog wel meer uit te halen qua wifi.  Maar begin bij de basis en controleer hoe je bekabelde snelheid is. (dat is ook de snelheid waar je voor betaald).

Als die verder goed is, is het verstandig om je wifi versterkers juist te plaatsen.  Wat voor wifi versterkers zijn dat trouwens?  Experia wifi? Superwifi 1 (wit), Superwifi 2(zwart) ? 


Het zijn experia WiFi versterkers. Hoe plaats ik de experia WiFi versterkers juist ?


Op iedere verdieping een wifipunt.  De bgg zou het modem moet kunnen doen. Hoeveel de opstelling nu?


Welk modem had u voorheen? De Experia WiFi's had u al?


Voorheen experia box v9. Nu kpn box 12 En 3 experia WiFi versterkers 


Heb je ze wel gereset toen je ze op de box 12 aansloot?


Alles al gedaan. Ook via wifimanager. 


Voorheen experia box v9. Nu kpn box 12 En 3 experia WiFi versterkers 

Bij de v9 staat het WiFi niet eens aan. Het WiFi komt dan enkel van de Experia WiFi's. 

Bij de KPN Box kunt u dit zo herstellen door het WiFi op de box handmatig uit te zetten. Dit kan door het WiFi knopje aan de zijkant in te drukken. 

Aan de voorkant van de box zit een apart lampje voor WiFi, dat zou uit moeten gaan. In principe heeft u dan weer dezelfde situatie als voorheen. 


Begrijp ik het goed. Dus WiFi moet uit zijn. Is er dan nog wel draadloos internet aanwezig? Nu brandt het lichtje van WIFI op mijn kpn box 12 modem. Deze moet dus uit gezet worden?


Begrijp ik het goed. Dus WiFi moet uit zijn. Is er dan nog wel draadloos internet aanwezig? Nu brandt het lichtje van WIFI op mijn kpn box 12 modem. Deze moet dus uit gezet worden?

Hallo @AR K de wifi op de modem/router hoeft niet uit te staan, de Experia versterkers moeten kunnen samenwerken met de modem (mesh-functie), mits de  versterkers en de modem de laatste software hebben.


Begrijp ik het goed. Dus WiFi moet uit zijn. Is er dan nog wel draadloos internet aanwezig? Nu brandt het lichtje van WIFI op mijn kpn box 12 modem. Deze moet dus uit gezet worden?

Hallo @AR K de wifi op de modem/router hoeft niet uit te staan, de Experia versterkers moeten kunnen samenwerken met de modem (mesh-functie), mits de  versterkers en de modem de laatste software hebben.

Ja... maar dat blijkt dus niet goed te werken bij @AR K . Dus er moet iets verzonnen worden. Daarom de suggestie om WiFi op de box uit te zetten.

En ja, als u WiFi met het knopje aan de zijkant uit zet, dan blijft WiFi op de versterkers wel werken. 

Wat u ook kunt proberen: log in op de KPN Box via http://mijnmodem.kpn en zet WiFi 6 uit. De Experia WiFi's ondersteunen dat niet.

Kies achter Wireless Mode voor een optie zonder "ax". 


Heb je dit nog geprobeerd, @AR K ?


Ga ik morgen proberen. Thnx allen voor meedenken.