Skip to main content

Ik heb een hele zoektocht achter de rug hoe ik als bewindvoerder van onze zoon zijn bankrekeningnummer kan wijzigen. Waarom maakt de KPN het zijn klanten zo moeilijk?

Eerst een telefoonnummer klantenservice zoeken op de website van KPN is al moeilijker dan je door een doolhof worstelen. Uiteindelijk het nummer hier op dit forum gevonden. Dan ga je bellen met de KPN. Krijg je iemand aan de lijn die de procedure gaat volgen. Dan kom je aan het moment dat er met SMS naar het betreffende telefoonnummer verifieert moet worden. Ik zeg dat gaat niet want die telefoon bevindt zich 50km verderop bij mijn zoon. En dan wordt er dus doodleuk gezegd: “Nou mevrouw dan kunt U het bankrekeningnummer niet wijzigen. Dacht ze nu echt dat ik nu op ging hangen? Veel mensen zullen dat wel doen. Maar Ik zeg: ‘Nee mevrouw, ik wil dat bankrekeningnummer wijzigen, maakt U maar een uitzondering of verzint U maar iets”. Gevolg: een eeuwigheid naar zo’n melodietje luisteren. Komt ze terug: “nee mevrouw, het kan niet” Ik zeg: “nou, ik kan wel wat verzinnen dat het wel lukt hoor, als ik U nu eens de Beschikking Bewindvoering toemail”?  Zij: “Ja, dat kan.” Ik: “ Naar welk email moet ik het sturen?” Zij: “een momentje mevrouw” Weer een poosje naar een melodietje luisteren. En dan komt eindelijk het antwoord waar ik wat mee opschiet. Voor degenen die hier ook niet uitkomen: Je gaat naar de website: KPN.com; gaat naar service; tikt in het zoekvenster “financiële hulpverlening” en daar kun je je dan aanmelden en de beschikking insturen. En de kers op de taart: ik kon daar direct het bankrekeningnummer wijzigen! Nu maar hopen dat het snel geregeld is. 

Hoi, Annemiek, welkom op het forum! :bouquet:

Wat een verhaal. Tja, regels regels regels. Daar wordt je soms moe van inderdaad. Dan krijg je zo'n kastje-muur gevoel terwijl er door de wetgever (overheid) gewoon voorwaarden gesteld zijn. Niet door kpn zelf.

Overigens zou het via het forum ook niet door een kpn moderator geregeld kunnen worden. Ook weer vanwege die verificatieregels. 

Mooi dat het uiteindelijk gelukt lijkt te zijn.

Meer info: www.kpn.com/bewindvoering


Tuurlijk,Ik snap best wel dat er regels zijn. Maar waarom zitten er geen mensen aan de telefoon die je direct de goede kant opsturen. Waarom moeten ze eerst botweg tot twee keer toe zeggen: dat kan niet (wat mij het gevoel geeft van: zoek het maar uit). En dit is niet de eerste keer dat ik zoiets meemaak bij de klantenservice. Met heel veel geluk tref je iemand die terzake kundig is en je vlot helpt naar waar je wil zijn.


Dag @AnnemiekSL, jeetje wat een verhaal. Ik zie dat @PeterG al een antwoord heeft gegeven: er zijn nou eenmaal regels aan verbonden aan het wijzigen van persoonsgegevens. Eén van de regels is dat er bij het wijzigen van een mobiel abonnement een verificatie sms wordt verstuurd, dus ook voor het wijzigen van een bankrekeningnummer. Ik lees dat je je alleen nog wel afvraagt waarom je eerst twee keer te horen krijgt dat we je niet verder kunnen helpen, terwijl dit achteraf wel blijkt te kunnen. Dat kan ik toelichten.

Onder normale omstandigheden is het zo dat er voor het wijzigen van een bankrekeningnummer direct contact met de contracthouder omdat er verplicht een verificatie sms verstuurd moet worden. Het is daarvoor belangrijk dat de telefoon in de buurt is. Hiermee controleren we of we met een bevoegd persoon spreken. Hierop is natuurlijk een uitzondering en dat is wanneer er sprake is van financiële hulpverlening. Een bewindvoerder mag een dergelijke wijziging voor zijn/haar cliënt via de klantenservice doorgeven zonder verificatie sms. Hiervoor is het wel belangrijk dat de bewindvoerder ook daadwerkelijk als bewindvoerder geregistreerd staat in het systeem. Je kunt je als bewindvoerder aanmelden via het online formulier, die je inmiddels zelf ook hebt gevonden. Op het moment dat je telefonisch contact met ons opnam, stond jij nog niet aangemeld als bewindvoerder en mocht je dus geen wijzigingen door laten voeren zonder verificatie sms. Straks, wanneer de aanmelding rond is, kan dit wel.

Hopelijk heb ik je zo wat meer duidelijkheid kunnen geven. :slight_smile:


En dat is wat mij nu juist direct verteld had moeten worden: “Mevrouw, U moet zich als bewindvoerder registreren en dan kunt U het bankrekeningnummer wijzigen” Ik had nl. direct al aangegeven dat ik als bewindvoerder van mijn zoon het bankrekening nummer wilde wijzigen. Inplaats daarvan werd mij tot twee keer toe verteld dat ik het bankrekeningnummer niet kon wijzigen. Totdat ik zelf aangaf dat ik de beschikking bewindvoering wel wilden insturen. Toen kwamen we, na weer een poosje een melodietje te hebben aangehoord, waar we wezen moesten. Je moet ontzettend doorduwen. Had ik het antwoord: “dan kan het niet” geaccepteerd dan was ik er nog niet gekomen. Zodra er uitzonderingen zijn, weten ze het bij de klantenservice niet meer, terwijl het daar juist zo belangrijk is de mensen goede oplossingen te bieden.


Het spijt me dat het niet in één keer goed is gegaan. Ik was zelf niet bij het gesprek aanwezig, dus ik weet niet hoe het gesprek gelopen is en wat er al dan niet besproken is. Maar ik ben het wel met je eens dat het gesprek een stuk makkelijker was gegaan als deze informatie meteen gegeven was op het moment dat je zei dat je als bewindvoerder een wijziging wilde doorvoeren. Ik kan er op dit moment alleen niets meer aan veranderen. Het belangrijkste is dat het uiteindelijk toch gelukt is.


ZO EN HIER HET VERVOLG. Eindelijk dacht ik het banknummer gewijzigd te hebben. Afgesproken dat ik een keer zelf zou betalen en dat het dan automatich zou gaan. Tot mijn verbazing krijg ik nu een mail over een betalingsachterstand.  Schijnbaar dus geen automatische incasso.Weer overal op zoek naar een telefoonnummer. Hoe ga ik dit nu weer regelen. Mijn kpn werkt ook niet omdat de verificatiecode naar de telefoon van mijn zoon gaat die 50km verderop woont. PPPFFFF KPN


Het lijkt mij het beste als je telefonisch contact met ons opneemt, @Annemieke Daamen. Je kunt ons bereiken op het gratis telefoonnummer 0800 0402.