Skip to main content

Beste KPN,

 

Mijn beveiligingscamera verzoekt dat de wifi instelling op 2.4ghz dient te staan. Helaas lukt het niet deze te wijzigen. Het lukt me ook niet in mijn modem in te loggen. 

Ik heb de meest recente experia box met 2 superwifi versterkers.

Kan KPN mij hiermee helpen aub? Het lukt ook niet om dit via de url link te doen. Admin wachtwoord is niet bekend.


Hallo @Max Cady , welk merk en type modem heb je? Er zijn meerdere recente modems van KPN.

 


Hoi  JanD,

 

Ik geloof dat het de KPN box 12 is. 

Dank je.

 

Vr gr

Max 


Van het merk Sagemcom.


Hallo @Max Cady , je kunt bij de Box12 de 5,0- en de 2.4-band geen aparte naam geven zodat jouw camera de wifiband makkelijk(er) kan vinden. Kun je de camera niet bekabeld aansluiten, is nog veiliger en stabieler ook.

 


Nee, deze werkt op zonne-energie en batterijen. Aangezien het voor de tuin is, moet ik een kabel doortrekken. Een heel gedoe en dure optie. Ik begrijp niet dat het tegenwoordig meer kan, deze 2.4 ghz optie zou toch gewoon moeten kunnen?


@Kpn Graag een oplossing hiervoor? Ik kan jullie niet telefonisch bereiken, dan maar via een forum. Fijne klantenservice zeg...


Hallo @Max Cady , je zou een Access Point achter de modem kunnen hangen die wel een gescheiden wifi toelaat.

Dan zijn de AP's van KPN echter ongeschikt en zal je er 1 bij derden aan kunnen schaffen.

 

 


Deze vraag zie ik hier vaker, nu ga ik het toch eens vragen want ik begrijp (weet) iets niet.

De camera werkt op 2,4 GHz , de experiabox heeft 2,4 en 5 GHz, maar waarom zou dat dan niet werken ?

Hoe dan ook, een extra wifi punt zal het zws wel oplossen, een oud modem met wifi kun je voor heel weinig 2e hands vinden.

Maar, in dicht bebouwde omgeving wordt het al heel snel veel te druk op de 2,4GHz band, dus dat is wel een punt.

 


Hallo @KeesYagi , de kern van het probleem bij die moderne routers is dat de SSID's van de beide banden gelijke namen hebben en dan kunnen veel apparaten geen onderscheid meer maken tussen de 2.4- en de 5.0-band, vooral apparatuur van twijfelachtige makelij, als je begrijpt wat ik bedoel.

 


De camera “kijkt” op 2,4GHz en ziet de 2,4GHz van de experiabox, wat gaat er dan mis ?


De camera “kijkt” op 2,4GHz en ziet de 2,4GHz van de experiabox, wat gaat er dan mis ?

Hallo @KeesYagi , wat er dan mis gaat is de gelijke SSID's van beide banden, dan komen sommige producten in de war en kunnen ze niet connecten.

Als je dan bijvoorbeeld de V10 hebt, daarvan kun je verschillende SSID's instellen of je kunt de 5.0-band even uitzetten, verbinding maken met de camera, daarna de 5.-band weer aanzetten.

 

 


Heeft die camera dan ook 5 GHz ?


Heeft die camera dan ook 5 GHz ?

Hallo @KeesYagi , dat hoeft helemaal niet.

 


Dan is het voor mij een onbegrijpelijk probleem, wie heeft dat nou weer zo verzonnen vraag ik me dan af in dit soort gevallen.

Voor elke oplossing is weer een probleem :-/


KPN heeft verzonnen dat doordat de Box12 bandsteering aan boord heeft er geen gescheiden namen voor de verschillende banden nodig is, de Box12 stuurt de beste verbinding naar de aangesloten devices, daar kunnen sommigen devices weer niet mee omgaan en gaat het mis met geen verbinding als resultaat.

Maar is de mogelijkheid om band steering uit te zetten? Dat zou het probleem op kunnen lossen, en de WiFi 6 band even uitzeten.


de Box12 stuurt de beste verbinding naar de aangesloten devices

Dat zeg je precies goed denk ik. De KPN Box / Experiabox v10(a) bepaald of een apparaat een 2,4 GHz of 5 GHz verbinding krijgt. Op 1 of andere manier word niet goed gedetecteerd dat zo'n camera helemaal geen 5 GHz aan kan. Toch krijgt die een 5 GHz verbinding toegewezen, 2,4 GHz word actief geblokkeerd. En dan werkt niet.

Ik weet niet helemaal zeker of het zo werkt. Maar ik denk het.


Bij een niet nader te noemen concurent speelt hetzelfde, daar kun je band steering uitzetten en is het probleem opgelost, denk ook dat die camera niet goed terug communiceerd dat die geen 5Ghz aan kan.

Of band steering uitzetten met de Box 12 kan geen idee, ding ligt hier netjes in de doos te wachten op betere tijden, had geen tijd om er mee te spelen.


Het zou toch mogelijk moeten zijn met een Box 12 om de bandstering even op 2,4ghz te zetten voor de verbinding en aansluiting met Wifi om vervolgens weer terug te zetten naar 5ghz. Het lijkt me toch stug dat er door KPN een nieuw geavanceerd modem voor de klanten beschikbaar gesteld wordt, maar bij zo'n simpel verzoek er toch gekozen moet worden voor andere en dure omslachtige manieren. Moeten ze dan toch weer terug naar de tekentafel bij KPN?


Ik heb namelijk het idee dat we heel dicht op een oplossing zitten en dat het onnodig om het deze vraagstuk abrupt rijk der fabelen te lanceren met de bewering ‘dat lukt gewoon niet’.

Op dit moment hebben we toch het ene duwtje van KPN nodig om het probleem te verhelpen. 


Het is mogelijk om 5 GHz (tijdenlijk) uit te zetten:

Zoals je ziet is het niet mogelijk 2 verschillende namen in te stellen.


We komen eindelijk ergens 🙂 Helaas kan ik niet in de admin omgeving inloggen (ik heb wel een admin password op de achterkant van de modem). Weet iemand hoe dit wel kan?


We komen eindelijk ergens 🙂 Helaas kan ik niet in de admin omgeving inloggen (ik heb wel een admin password op de achterkant van de modem). Weet iemand hoe dit wel kan?

Heeft de monteur het ding geplaatst? Dan heeft die mogelijk het wachtwoord aangepast. 


De monteur heeft het idd geplaatst. Jammer dat ik niet in contact met KPN kan komen. Nogmaals dit had met een simpel belletje opgelost kunnen worden. 


De monteur heeft het idd geplaatst. Jammer dat ik niet in contact met KPN kan komen. Nogmaals dit had met een simpel belletje opgelost kunnen worden. 

Een KPN medewerker weet ook niet welk wachtwoord de monteur ingesteld heeft. U zult de box moeten resetten.