Skip to main content

Ik heb al langere tijd van zeer wisselende wifi snelheden. De wifi manager op de site heb ik al vaak doorlopen en vaak is het dan zeer tijdelijk opgelost. Ik heb ook contact gehad met de kpn helpdesk en onlangs kon ik een nieuw modem komen halen (versie 10). In het begin haalde ik gewoon snelheden van 65 Mb/s maar dit wisselt gewoon weer dagelijks sterk. Vanochtend haalde ik maar 4 Mb/s, na doorlopen van de wifi manager nu inmiddels bijna 20 Mb/s. Maar soms staat ie op 15, dan weer op 30. 

Ik baal er een beetje van dat ik iedere dag weer af moet wachten wat de kwaliteit van het internet nu weer is, en de boel weer moet resetten. Graag uw advies wat ik hier aan moet doen. Ik werk thuis en mijn kinderen doen veel voor school op hun computer thuis dus stabiel internet is erg belangrijk.

Dat is niet de bedoeling.  Is dat met een bekabelde verbinding ook zo of alleen Wi-Fi, wat is er zoal aangesloten qua randapparatuur op het modem qua randapparatuur?


Het is alleen met wifi, op het modem zelf is alleen de tv ontvanger aangesloten en de telefoon. We ervaren het probleem voornamelijk draadloos, de snelheid varieert gewoon enorm. Dit had ik veel constanter verwacht, 

 

Ikzelf en KPN weet gewoon niet goed wat je hieraan moet doen, ik kan moeilijk elke dag de wifi manager doorlopen of weer afwachten of ik wel werkbare snelheden heb


Natuurlijk moet dit redelijk constant zijn. Wat jij omschrijft is gewoon niet goed. Wat er zoal aangesloten qua randapparatuur op het modem? Gebruik je draadloze verbindingssets toevallig of andere apparaten die data via het electriciteitsnetwerk versturen?


alleen de telefoon die werkt verder draadloos met een set naar de eerste verdieping, verder alleen de TV ontvangen (ook van KPN). Het lijkt gewoon wel of het binnenkomende signaal van de wifi snelheid dagelijks varieert, het verbaast me dat ik de eerste weken met het nieuwe modem gewoon constant hoge snelheid had, en nu niets gewijzigd en zakt de snelheid vaak erg omlaag. Nu zit ie op 15 Mb/s, net genoeg om mijn werk te kunnen doen maar acceptabel wat mij betreft. 

 

Kan dit niet op afstand gemeten of gecontroleerd worden door KPN bijvoorbeeld?  


Dit soort dingen zijn dus niet in huis?

 


Voor het signaal op de eerste en tweede verdieping heb ik 2 versterkers van TP link. Hoe verder naar boven in de woning hoe zwakker het wifi signaal wordt namelijk. 

 

Het probleem is de wifi snelheid die geleverd wordt, dat varieert dagelijks en dat verbaasd me zeer. als ik die in de woonkamer bij het modem meet, is dat dagelijks verschillend en niet zo'n klein beetje ook. Waar ik 2 maanden geleden nog 65 Mb/s haalde, was dat vanmorgen onder de 10 


Voor het signaal op de eerste en tweede verdieping heb ik 2 versterkers van TP link. Hoe verder naar boven in de woning hoe zwakker het wifi signaal wordt namelijk. 

 

Het probleem is de wifi snelheid die geleverd wordt, dat varieert dagelijks en dat verbaasd me zeer. als ik die in de woonkamer bij het modem meet, is dat dagelijks verschillend en niet zo'n klein beetje ook. Waar ik 2 maanden geleden nog 65 Mb/s haalde, was dat vanmorgen onder de 10 

Die versterkers van TP-Link, zijn die bekabeld aangesloten? Zo nee, dan zal je daar voor moeten zorgen. En zenden ze een andere WiFi naam uit dan de KPN Box? Zo nee, zorg daar dan ook voor. De versterkers van TP-Link moeten een andere naam uitzenden. Anders zorgen ze alleen maar voor verstoringen.


nee die versterkers zijn niet bekabeld aangesloten, ze hebben wel een andere naam. Ik denk dat dit niet het probleem is maar bij binnenkomst op het modem al, waarschijnlijk zijn er gewoon heel veel gebruikers op hetzelfde kanaal in de buurt wat voor trage verbinding zorgt. Rest mij dan weinig om regelmatig de wifi manager te laten draaien om van kanaal te wisselen. Maar ik vind het vreemd dat anno 2021 je trucs moet uithalen om stabiel en snel internet te verkrijgen 


Als de snelheid bekabeld goed is dan is de lijn dus ook goed. Het zou de wifi module in het modem kunnen zijn maar dat is niet het eerste waar ik aan denk. Apparatuur die data versturen via het elektriciteitsnetwerk moet je gewoon niet willen!! Ga nou eens testen zonder die apparatuur. Dus alleen de wifi van het modem gebruiken. Test dat een dag en kijk wat er gebeurt. Voor 99% weet ik zeker dat je dan goed wifi hebt. Wat je daarna moet doen om het boven ook goed te krijgen hebben we het dan later over. Maar bekabelde wifi versterkers of de super wifi's zijn dan het enige alternatief.


Als de snelheid bekabeld goed is dan is de lijn dus ook goed. Het zou de wifi module in het modem kunnen zijn maar dat is niet het eerste waar ik aan denk. Apparatuur die data versturen via het elektriciteitsnetwerk moet je gewoon niet willen!! Ga nou eens testen zonder die apparatuur. Dus alleen de wifi van het modem gebruiken. Test dat een dag en kijk wat er gebeurt. Voor 99% weet ik zeker dat je dan goed wifi hebt.

Beneden in de nabijheid van de Experiabox / KPN Box tenminste. 

Wat je daarna moet doen om het boven ook goed te krijgen hebben we het dan later over. Maar bekabelde wifi versterkers of de super wifi's zijn dan het enige alternatief.

Het punt is: een draadloos aangesloten WiFi versterker die maar 20 mbit ontvangt, die zal ook nooit meer dan 20 mbit uit kunnen zenden. In die zin versterkt die niets.


Uiteraard @Nick83 Maar topicstarter heeft ooit een snelheid gehaald van 65.