Skip to main content

Ik heb een experiabox V10 (meterkast) en een bekabelde KPN Arcadyan Wifi versterker (de witte) op de eerste verdieping. Altijd tevreden klant van KPN en qua snelheden hield het niet over, maar was het te doen in ons gezin. 
Maar kreeg afgelopen week problemen met mijn KPN Arcadyan Wifi versterker waardoor ik nu overal in huis ben gaan testen en tegen heel veel wisselende metingen aan loop. 
Als ik zonder versterker op verschillende plekken in de kamers op de verschillende verdiepingen (3). Dan meet ik uiteraard verschillende waardes. Maar deze fluctueren ook enorm op de locaties zelf. Op de zolderverdieping van 60mbps tot 0,8 mbps of niets en op de begane grond van 120mbps tot 27mbps. Uiteraard zonder dat er TV gekeken, gestreamd of gedownload wordt.
Ik heb samen met een monteur de Acadyan versterker gechecked en gereset (hard). En ook de Experiabox doorlopen. Versterker hebben we voor nu opgegeven en de Experiabox heb ik in overleg een hard reset gegegeven. 
Maar de enorme wisselingen in wifisterkte blijven. Iemand suggesties? 

Om te beginnen zou je alles wat aan de experiabox zit even verwijderen dan de wifimanager doen? https://www.kpn.com/internet/wifi/manager.htm#/login


Dag Joep, 
Er kwam even een helpdeskmedewerker tussen door. 
Wifimanager zonder dat er iets aan de experiabox hangt heb ik al een aantal keer doorlopen. Nu ook nog met de helpdeskmedewerker. Dat geeft wisselende resultaten. Soms ver boven de 20 en soms ook ver er onder. Heb wel Wifi versterkers aangeboden gekregen, maar daar tackel ik het probleem volgens mij niet mee. Want iedere meting op dezelfde plek in huis kan uiteenlopende resultaten op leveren. 
Helpdeskmedewerker heeft experiabox vanmiddag op kanaal 1 gezet. Maar dat loste de wisselende metingen ook niet op. Heb een wifi analyzer gedraaid en zoals verwacht veel activiteit in de buurt op de kanalen 1, 6 en 11. 


Goedenavond @Marcelliuske en welkom op het Forum!

 

Uitermate vervelend wanneer je zulke wisselingen merkt qua snelheid maar bedankt voor je goede en heldere uitleg. Je geeft aan dat de KPN Experia Wi-Fi (versterkers) die je gratis aangeboden kreeg volgens jou het probleem niet gaan tackelen. Ik snap dat je dat denkt omdat je nu ook al een versterker hebt aangesloten maar desondanks toch problemen ervaart. Ik zou je willen adviseren om hier juist wel gebruik van te maken. Dit zijn nieuwere types dan de Arcadyan versterker die je nu in gebruik hebt en ik ben juist heel benieuwd of je dan ook verschil gaat merken! 

 

Daarnaast is het de afgelopen weken natuurlijk een stuk 'drukker'. De meeste mensen werken thuis en de Wi-Fi wordt dan zwaarder belast. Er zijn een beperkt aantal kanalen/frequenties waar je de Wi-Fi op in kunt stellen maar dit blijft een kat - en muisspelletje; elk ander netwerk in je omgeving, maakt gebruik van dezelfde kanalen. Kun je me ook nog vertellen welk type Experia Box je in gebruik hebt? Het kan misschien nog zijn dat beide Wi-Fi netwerken (2.4 & 5 GHz) dezelfde naam/SSID hebben. Mocht dat het geval zijn dan kun je beide netwerken het beste een afzonderlijke naam geven. Op die manier kan je eigen apparatuur ook onderscheid tussen beide signalen maken. 


Dag JanZ, 
Dank je wel voor je opbeurende bericht. Dat geeft de gebruiker moed. Mijn gedachte was/is dat als de Experia wisselende sterktes af geeft deze waarschijnlijk ook wisselend door de versterkers worden doorgegeven. Maar dat is wellicht te snel geredeneerd. Ik kan ze vanmiddag ophalen, dus dat verschil ga ik snel merken hoop ik. 

Ik heb de wifi-analyzer gebruikt en dan zie je inderdaad ‘the battle of the channels’. Dat is hier zeker niet anders en door Corona alleen maar meer geworden. Terecht punt dat je aan haalt en ook de verklaring waarom we nu wel tegen dat probleem aan lopen. 
Ik heb een V10 experiabox. En inderdaad hebben de twee netwerken op een zelfde naam. Dat kan ik sowieso aanpassen. Pakken de versterkers dat straks ook weer van de experiabox over? 


Heb de beide netwerken nu een aparte naam gegeven. Ben nog wel even druk om ‘the internet of things’ hier ook weer van nieuwe inloggegevens te voorzien. Bijkomende luxe als je de namen van de netwerken wijzigt ;-)

 


Dat kan toch niet met de experia wifi's???


Dag Joep, 
Daar zul je helaas gelijk in hebben denk ik nu. Heb de Experia wifi's opgehaald en mbv de handleiding aangesloten. Hij is nu inderdaad met 1 vd netwerken aangesloten en biedt niet meer beide aan zoals de experiabox dat deed. Ook kwam ik er via de KPN thuisapp achter dat het voor het aansluiten van een 2e experia wifi alleen een lange utp kabel gebruikt kan worden die rechtstreeks is aangesloten op een gele poort van de experiabox, zonder gebruik te maken van switches. 
2 tegenvallers voor vandaag. 
nu kijken hoe ik de esperiabox wifi weer terug krijg en ik terug kan naar de 2 netwerken onder dezelfde naam. En dan vd week eens zien of ik zonder tussenkomst van een switch een netwerk kabel boven krijg.  


Huh? Waarom zou die Experia WiFi niet via een switch aangesloten mogen worden? Ik heb 2 Experia WiFi's en 2 SuperWifi's die met elkaar samen werken, deze zijn uiteraard via switchen aangesloten. En dat werkt gewoon hoor.


Interessant Nick,  
Ik heb ontdekt dat de configuratie van de Experia Wifi de naam heeft overgenomen van 1 vd netwerken. En het lijkt er op dat ie toch zowel op 2,4ghz als 5ghz uitzend. Dan zou punt 1 al getackeld zijn. Maar dus geen twee netwerknamen meer zoals JanZ dat adviseerde. 
Voor wat betreft de switches ga ik dat morgen verder uitproberen. Als ik jou goed begrijp Nick heb jij 1 experia wifi naast de Experiabox staan. En er verder op de lijn 1 achter een switch zitten. Klopt dat? Heb jij de kabel die naar de eerste switch loopt dan doorgelust vanuit de 2e poort van de Experia Wifi of hangt deze aan een vrije poort op de Experia Box? 
Dat laatst heb ik geprobeerd en toen werd ie niet als 2e Experia Wifi in het netwerk herkend. En gan de KPN Thuisapp dus aan dat ie niet achter een switch mag zitten.


Ik zou zeker geen experia wifi in de meterkast plaatsen.  Als je tv kijkt via kon zou ik er 1 naast de tv ontvanger zetten. De kabel die nu in de ontvanger zit doe je in de experia wifi en de tv ontvanger doe je met het bijgeleverde korte aansluiten op de 2de poort van de ontvanger.  De tweede met een kabel naar boven en die doe je in de experiabox. En er mag best een switch tussen zitten.


Ok. Als ik op die lijn door ga denken. 
Is het dan ook evt mogelijk om Experia Wifi (rechtsreeks aangesloten op de EB) naast de TV te zetten (ja KPN). In de tweede poort de korte bijgeleverde kabel te doen en daar een switch op aan te sluiten. En op die switch de kabel naar de TV-ontvanger en de kabel naar boven aan te sluiten? 

 


Ja maar als je tv wil kijken moet je switch igmp snooping ondersteunen. Anders gaat het niet lukken. https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/511342/switch-netgear-gs105e/?pageCount=1&pos=661 deze doet dat.


Dat is een goede vraag. Hoe kan ik dat checken? 

….

Grijns. Die van mij ligt er al jaren, dus die zal dat wel niet ondersteunen. 

 


Even googlen denk ik. Het zal ook in de handleiding staan als je die nog hebt.


Ik ga het morgen checken. Dank voor alle antwoorden tot nu toe. Top!


We horen graag hoe het allemaal afloopt.


Ik heb een 2de router achter mijn Experiabox staan. En deze 2de router heeft maar 1 LAN poort. Dus daar staat sowieso direct al een 8-poorts switch achter. Daaraan 1 SuperWifi. En vervolgens via 20 meter kabel daarna nog een 8-poorts switch bovenaan de trap. Daaraan zit een Experia WiFi. Er loopt een kabel vanaf die switch door de muur naar meterkast onder, daar heb ik een 5-poorts switch. Daar vandaan een kabel naar buiten, door de grond, 30 meter verder in het schuurtje heb ik wederom een 5-poorts switch. Daaraan zit de 2de Experia WiFi. Dit is de primairy. In de thuis app heb ik dit:

Dat daar onder Modem "Experia Box" staat is een lachertje... De 2de SuperWifi is draadloos verbonden. Levert bij mij zo'n plaatje op als je inlogt op http://192.168.2.150

Wat ik hiermee zeggen wil: het maakt geen bal uit hoeveel switchen er tussen zitten.


Thanks. Ik begin een beeld te krijgen. 
Dus….. Als ik aan de netwerkkabel van de Experiabox naar de woonkamer op de begande grond mijn 1e Experia Wifi hang. Daar een nieuwe Netgear Switch op zet en daar vervolgens mijn ITV, playstation, etc aan koppel en een 2e netwerkkabel naar de 1e verdieping. Op die netwerkkabel naar boven hang ik dan mijn 2e Experia Wifi met een nieuwe Netgear Switch met daar aan een 2e ITV, PC en evt weer een 3e netwerkkabel naar de zolder met een 3e Experia Wifi. 
Zou ik dan een werkend netwerk hebben met voldoende wifi sterkte op alle verdiepingen?  


Dat gaat helemaal goed komen.


Top! Switches besteld. Morgen weer een vervolg. Wederom dank tot dusver. 

 

Nog wel een nabrander: als ik probeer in te loggen op http://192.168.2.150, dan werkt het wachtwoord niet dat op de onderkant van de Experia Wifi staat. Maw ik kom niet in de interface van de Experia Wifi die aan de EB hangt.


Laatste update. Ik heb alles, mbv de 2 netgear GS105eV2 switches, draaiende op 2 Experia Wifi's. 
Wifi-snelheden lijken nu redelijk stabiel, al is goed merkbaar wanneer de buurt hun wifi gaat belasten op de zelfde kanalen. Maar de snelheid blijft in huis overal afdoende 😉
Ik overweeg nog een netwerkkabel naar zolder te trekken om ook daar een 3e experia wifi te plaatsen. 

Het inloggen op de interface van de experia wifi in een browser op de laptop lukt helaas nog steeds niet. 

@Joep, Nick, Jan, Dank voor al jullie meedenken en concrete tips en adviezen, die hebben enorm geholpen. 

 

 


Goed om te horen dat het werkt. Wel vreemd dat je niet in kan loggen. Ik kijk @Nick83 even aan😉


Reageer