Skip to main content

Ik heb al jaren een simpele website thuis draaien op mijn Synology NAS. Sinds gisteren heb ik glasvezel van KPN. De webserver is sindsdien niet meer te bereiken. Wordt poort 80 geblokkeerd? Of moet ik nog wat bij mijn DNS instellingen doen?

Waarschijnlijk heeft u een ander ip gekregen. Heeft u dat al gecontroleerd? 


Ja, IP address (86.86.173.121 url: sinnema.ch) is bekend en in de DNS settings bijgewerkt. Een ping levert ook dat IP adres op. De poort forwarding is ook ingesteld op het modem (poort 80). Intern gaat die naar mijn NAS poort 8088 (https 443 =>8089)


Je maakt toch geen gebruik van DMZ ofzo? Want bij een poortscan zie ik ook bijvoorbeeld poort 21 open staan. En 554, 8088 en 8089.

Precies geen 80 en 443.


Nee, geen DMZ. Raar, jij ziet poort 8088 en 8089 open? Dat zijn interne poorten niet extern.


Nee, geen DMZ. Raar, jij ziet poort 8088 en 8089 open? Dat zijn interne poorten niet extern.

Daarom. Zoek het uit, want ergens klopt er iets niet. Mogelijk heeft u in de Experiabox bij de port forwarding de interne en externe poort verwisseld? 


Ooooh, mooi dom. Ja omgedraaid idd. Ik maak overigens geen gebruik van de portforwarding configuratie in het modem omdat ik die niet kan veiligstellen. Ik gebruik de External Connection configuration van mijn Synology NAS. Die kan via uPnP de router configureren.


En wat denk je wat die UPnP functie doet?
Precies die poorten in de modem port forwarden / instellen.

Het is juist uiterst ON-veilig om die UPnP functie in te zetten. Omdat niet alleen je NAS via UPnP je modem anders kan instellen, maar ook allerlei andere “adware”, die je mogelijk op andere wijze ergens op je PC hebt staan, of bijv. via Java-scripst in webpagina's die je bezoekt?

Lees eens diverse artikelen m.b.t. UPnP op de website  Security.nl 
(reeds gesorteerd op zoekwoord UPnP).


Ja, misschien heb je gelijk. Maar het is frustrerend dat na al die jaren Experiabox er nog steeds geen backup van je settings te maken is. Dat had toch allang gerealiseerd moeten zijn. Kom op KPN! Doe er iets aan!


Ik heb uPnP uitgezet en zie dat de poorten die gezet zijn gewoon blijven bestaan. Da's mooi. Op die manier kan ik snel mijn instellingen weer inspelen. Even uPnP aanzetten, Synology syncen, uPnP weer uit, klaar.


Maar het is frustrerend dat na al die jaren Experiabox er nog steeds geen backup van je settings te maken is. Dat had toch allang gerealiseerd moeten zijn. Kom op KPN! Doe er iets aan!

Reken maar niet te hard op de medewerking van providers, die lopen “jaren” achter. Willen mogelijk ook niet dat je alles “zelf regelt”, en je vooral afhankelijk bent van wat zij voor je in petto hebben.
Koop beter een eigen router, en ontdoe je zoveel mogelijk van alle betuttelende bemoeienis van KPN.


En als je wel instellingen maakt in de Experiabox: maak aantekeningen of schermafdrukken.


Stel ik koop een nieuwe router. Ik heb glasvezel nu en ik zie dat daar alleen een ethernetkabel vanaf komt. Heb ik de Experiabox V10 er dan tussen nodig of kan ik die kabel rechtstreeks in de WAN poort van de nieuwe router steken?


Stel ik koop een nieuwe router. Ik heb glasvezel nu en ik zie dat daar alleen een ethernetkabel vanaf komt. Heb ik de Experiabox V10 er dan tussen nodig of kan ik die kabel rechtstreeks in de WAN poort van de nieuwe router steken?

Hallo @PaulSi , als jouw eigen router ook de TV en telefoon kan beheren kan dat, anders niet.

 


Hallo @PaulSi , op de KPN website staat een hele sectie over de vrije modemkeuze. Daar vind je aanwijzingen voor het instellen en gebruiken van een eigen modem.

https://www.kpn.com/service/internet/wifi-en-modems/eigen-modem-instellen-en-gebruiken.htm

Ervaren forumlid @wjb heeft veel ervaring op dit gebied en hij heeft twee interessante topics gemaakt met veel informatie hierover.