Skip to main content

Aangezien KPN geen emailadres heeft, zoek ik maar contact op deze manier. Ik hoop dat er een medewerker meeleest. 

Afgelopen jaar heb ik toestemming gegeven voor het aansluiten van mijn woning op het glasvezelnetwerk. Deze aansluiting heeft plaatsgevonden. 

Vervolgens heeft KPN mij in december 2021 bericht dat er een monteur langskomt om mijn glasvezelverbinding aan te leggen zodat ik kan overstappen naar glasvezel. Hier had ik echter geen toestemming voor gegeven en daarom heb ik de afspraak telefonisch afgezegd. 

Tot mijn verbazing ontving ik echter onlangs opnieuw een brief dat mijn internetverbinding overgezet zal worden naar glasvezel. Nogmaals, ik heb hier geen toestemming voor gegeven en geef deze nu ook niet. Ik verzoek u de afspraak wederom te annuleren en mij niet meer lastig te vallen. 

Graag onvang ik een emailadres zodat ik bovenstaande schriftelijk kan meedelen. Ik heb de eerste keer telefonisch contact gehad over de afzegging en het gedrag van de telefonische medewerkers niet als behulpzaam ervaren. Het is echt de omgekeerde wereld dat IK tijd moet besteden aan het annuleren van iets waarom ik nooit heb gevraagd. Regel het maar. De monteur laat ik niet binnen. 

De koperaansluiting die u nu heeft zal op termijn komen te vervallen.  U doet er goed aan om de verbinding over te laten zetten. 


Hallo @PinkPenguin als je als bestaande klant toestemming hebt gegeven voor de aanleg van glasvezel word je automatisch overgezet naar glasvezel om eerder, door @Joep1965 , genoemde redenen.

De migratie naar glas kost niets en de abonnementskosten blijven gelijk, heeft alleen maar voordelen dus.

Stel je hebt u via koper een 50/5-verbinding, dat wordt dan een 50/50-verbinding, up- en download gelijk.

Gewoon doen!:relaxed:


Waarom kan ik die termijn dan niet afwachten en gebruik blijven maken van de koperverbinding zolang die er ligt?

Daarnaast ervaar ik geen enkele problemen met mijn internetverbinding. Ik zie niet hoe die beter zou kunnen. 

In mijn ogen brengt het daarom vooralsnog alleen maar nadelen met zich mee: het risico dat de verbinding minder goed is (kinderziektes) en het risico dat de prijs in de toekomst omhoog gaat. 

Daarnaast kost het me wel tijd: voor de derde keer in een paar maanden tijd moet ik tijd maken voor een monteur en mijn halve woonkamer verbouwen zodat hij er goed bij kan. Met dus voor mij geen enkel aanwijsbaar voordeel.


Als uw waterleverancier het nodig vindt om de watermeter te vervangen dan wordt uw medewerking verwacht.  Zo ook in dit geval. Er zal ook geen onderhoud meer plaatsvinden.  De kwaliteit kan dus snel achteruit gaan.


Hallo @PinkPenguin , de kinderziekten zijn er wel uit met de jarenlange ervaring die KPNNetwerk voorheen Reggefiber, heeft met het aanleggen van glasvezel.

Het wordt in die zin beter, zoals ik eerder schreef, dat de uploadsnelheid gelijk wordt aan de downloadsnelheid, dat is een duidelijke snelheidsverbetering en vooral nuttig bij veel thuiswerken en/of online school volgen.

Daarnaast is een glasvezellijn veel stabieler qua snelheid, je bent niet meer afhankelijk van de afstand tot de centrale, zoals bij koper.

Wat ik eerder scheef, de prijs koper/glas is gelijk, dus als de prijs aangepast wordt geldt dat voor beide verbindingen.

Even voor de duidelijkheid: ik ben géén medewerker van KPN (Netwerk), maar ook een forumlid die sinds kort glasvezel heeft en niet meer zonder zou willen.

 


Ik ga bijna wel denken dat jullie KPN-fans zijn. Maar goed, mijn punt blijft dat ik hier geen toestemming voor heb gegeven. En dat KPN altijd heeft gecommuniceerd dat ik niet verplicht ben glasvezel te nemen maar mij intussen wel blijft pushen. Communiceer gewoon helder. Maak duidelijk wanneer het kopernetwerk verdwijnt. Dan kan ik een goed geïnformeerde keuze maken over wanneer over te stappen naar glasvezel EN welke provider ik dan neem. 


3 jaar na het aanleg van glas word koper uitgezet.Dan kan je alleen nog naar ziggo,En hun coax netwerk heeft ook niet het eeuwige leven dus ziggo zal ook wel een keer glas gaan aanleggen.


KPN zal begin volgend jaar het koper van zo’n twee miljoen huishoudens afsluiten aangezien hier glasvezel ligt. Bron; Ward - als u dan nog niet over bent en u bent 1 van die huishoudens betekend dat dus eigenlijk dat uw abonnement stopt. Want er word geen data meer gestuurd over uw koper kabeltje. Verder is het natuurlijk zo dat er dan opeens een hoop mensen toch over willen, en KPN heeft niet onbeperkt monteurs beschikbaar. Vandaar dat ze beetje bij beetje iedereen over moeten zetten. 


Blijft staan dat:

  • KPN mij nooit heeft geïnformeerd over het feit dat het kopernetwerk uitgeschakeld zal worden en op welke termijn;
  • KPN steeds heeft gesteld dat toestemming geven voor het aanleggen van glasvezel niet betekent dat je ook over moet stappen op glasvezel;
  • KPN al tot tweemaal toe zonder mijn toestemming een monteursafspraak heeft ingepland.

KPN dient de klant gewoon volledig en eerlijk te informeren en dat heeft zij niet gedaan. 


KPN heeft via de media gecommuniceerd dat het kopernetwerk in sommige gebieden uitgezet word.

Verder: met een beetje logisch nadenken kunt u zelf toch ook wel bedenken dat het uitgezet word? Als er glasvezel ligt, waarom zou KPN het koper dan nog in stand houden? Als u een nieuwe auto koopt, dan is het toch ook logisch dat u uw oude auto weg doet? Dan is het toch niet logisch dat u die oude auto houd, er mee blijft rijden en de nieuwe auto ongebruikt naast uw huis laat staan?

Glasvezel is ter vervanging van de 40 jaar oude (of ouder) telefoonkabel. Niet voor de fun erbij ofzo.


:arrow_up: Bij deze bent u dus geïnformeerd.

Samenvatting:

KPN beëindigt na in gebruik name van glasvezel in een gebied het kopernetwerk in datzelfde gebied. Ze trekken daar 3 jaar voor uit, want het is natuurlijk niet te doen om 100.000-en adressen in 1 of 2 maanden om te zetten. Er moet een monteur voor langskomen namelijk.

Wacht u tot het aller aller laatste moment dan kan het zijn dat het kopernet al uit is voordat u bent aangesloten op het glasvezelnet. KPN zal t.z.t. éénzijdig het contract stopzetten in dat geval. Je raakt je kpn gerelateerde e-mail adres (hetnet, planet, kpnmail e.d.) in dat geval helaas kwijt. Dat is ook het geval bij overstappen.


. Je raakt je kpn gerelateerde e-mail adres (hetnet, planet, kpnmail e.d.) in dat geval helaas kwijt. Dat is ook het geval bij overstappen.

behalve als je een email-only abbo neemt.


@Nick83 Dat is wel echt de omgekeerde wereld. In plaats van dat KPN haar klant adequaat dient te informeren moet die klant maar beter de krant lezen en beter nadenken 😅

 

Denken jullie dat KPN zelf ook nog gaat reageren? Of moet ik, aangezien ze geen e-mailadres hebben, maar weer aan de lijn gaan hangen bij ze?


Uiteraard krijgt u van te voren persoonlijk bericht. Ik begrijp dat u enigzins huiverig bent. De mensen waren vroeger ook erg huiverig toen de eerste stoomtrein kwam want die trekschuit deed het toch ook goed. Inmiddels zijn we aan de trein gewend en is de trekschuit verdwenen. 


Hallo @PinkPenguin , welkom op het forum. Ik begrijp dat we je abonnement willen veranderen van een koperverbinding naar een glasvezelverbinding. Maar dat jij dit liever niet wilt.

 

De eerste vraag die dan toch ook bij mij opkomt is: waarom? Je noemt een paar dingen die je dwars zitten. Ik hoop dat ik je met wat hierna volgt gerust kan stellen 😊

 

Als we je verbinding veranderen naar glasvezel blijft je abonnement hetzelfde.

Je houdt dezelfde prijs, en dezelfde opties. Het enige wat anders wordt is de kabel waarover je internetsignaal binnenkomt. En als bonus krijg je dan een symmetrische snelheid. Dit is een gelijke down- en uploadsnelheid. Dit kan niet bij een koperverbinding.

 

We stellen veel meer eisen aan ons netwerk: glasvezel is nodig.

We doen tegenwoordig veel meer via internet. Video kijken, gamen, dingen downloaden… En voor school en werk is het inmiddels onmisbaar. Het kopernetwerk is aangelegd voor telefonie. Dat kost niet zoveel bandbreedte. Maar al die dingen die we nu doen, wel.

We hebben in de afgelopen jaren al veel verbeterd in het kopernetwerk. Hierdoor kan er al veel meer dan vroeger. Maar op den duur is de rek eruit. Glasvezel is dan ook gewoon nodig voor de toekomst.

Daarom leggen wij al sinds 2008 glasvezel aan. We hebben hier dus veel ervaring mee. En glasvezel is inmiddels een volwassen techniek.

 

Monteur voor de omzetting

Het is wel nodig dat er een monteur bij je thuis komt voor de omzetting. Dit heb je ook gemerkt aan de brieven die je kreeg. De monteur moet op de plek waar de glasvezel je huis binnenkomt een kastje plaatsen of vervangen.

Daarvoor sturen we je dan een e-mail met een afspraak. Maar! Als dat niet uitkomt, dan kunnen we natuurlijk herplannen. Dit staat ook aangegeven in de e-mails. Met een link die je kunt klikken om dat gelijk zelf te doen. Ik raad je dan ook aan om alsnog een afspraak te maken.

 

Kopernetwerk uitzetten.

De andere forumgebruikers noemden het al. Op den duur gaan we kopernetwerken uitzetten. Dit doen we natuurlijk alleen in gebieden waar glasvezel ligt.

Hier beginnen we volgend jaar mee. Het gaat dan om gebieden die al drie jaar of meer glasvezel hebben. Daarna zullen we steeds drie jaar nadat glasvezel in een gebied klaar is, het kopernetwerk uitzetten.

 

Waarom heb ik nog niets gehoord?

Klanten in zo’n gebied krijgen bericht van ons. Dit doen we ongeveer een jaar voor de knop omgaat. Iedereen die dan nog niet over is op glasvezel krijgt een brief. In jouw gebied, PinkPenguin, is glasvezel vorig jaar aangelegd. Het kopernetwerk wordt dan ook pas in 2024 uitgezet. Daarom heb jij nog niets van ons gehoord.

We begrijpen dat het onduidelijk kan zijn als je onverwacht een brief of e-mail krijgt dat je omgezet wordt naar glasvezel. Daarom gaan we ervoor zorgen dat in deze brieven al gelijk wordt verteld over het uiteindelijk uitzetten van het kopernetwerk.