Skip to main content

Wordpress benaderen op W11 pc lukt pas als ik DNS aanpas, op W10 geen probleem

• April 16, 2026
  • 21 reacties
  • 80 keer bekeken

Huub van Baal
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+1

Ik heb een probleem met inloggen op wordpress.com. Op windows11 kan ik mijn gebruikersnaam intoetsen en daarna gebeurt er niets meer (de pagina hangt). Het lijkt alsof er niets meer naar de website wordt gestuurd want nooit komt de vraag om mijn wachtwoord. Op een windows10 computer lukt het allemaal prima.

Na veel gepuzzel en zoeken bedacht ik mij Google Gemini. Bovenstaand probleem in de prompt gekopieerd met de vraag Help mij de reden te achterhalen van wat hier gebeurt.

Na een aantal stappen / tests te hebben doorlopen werd ik radeloos. Niets hielp. Toen kwam ik bij het volgend in de reactie van Gemini:

DNS problemen  (De meest voorkomende boosdoener)
Ga naar Instellingen > Netwerk en internet > Wi-Fi (of Ethernet) > Hardware-eigenschappen.
Klik bij DNS-servertoewijzing op Bewerken.
Kies Handmatig en zet IPv4 op 'Aan'.
Vul bij "Voorkeurs-DNS" in: 8.8.8.8 (Google)
Vul bij "Alternatieve DNS" in: 8.8.4.4 (Google)
Sla op en probeer opnieuw in te loggen.

Jawel hoor een bypass van automatische DNS lost mijn probleem op. Wellicht in probleem in de KPN DNS omgeving die ervoor zorgt dat de inlogcommunicatie met Wordpress niet goed gaat!

Ik ben benieuwd naar een reactie van KPN

21 reacties

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

Hmmm, als het op een Windows 10 pc wel lukt, dan verwacht ik dat het probleem eerder ip de Windows 11 pc zit. Misschien algemene instellingen, misschien een browserprobleem. Als je de DNS terugzet op de normale (KPN) DNS, werkt het dan wel met een andere browser?

Ik zie verder ook een aantal mensen die hetzelfde/vergelijkbare issues hadden na een Windows update. Bij hen hielp het om het volgende te doen:

• Typ in het startmenu cmd in. Je krijgt dan Opdrachtprompt bij de suggesties. Rechtsklik daarop en kies voor Als administrator uitvoeren.

In het opdrachtprompt venster dat verschijnt typ je de volgende commando's, steeds gevolgd door enter.

• netsh int ip reset
  • netsh winsock reset
  • ipconfig /flushdns
  • ipconfig /release
  • ipconfig /renew
  • netsh interface ip delete arpcache

Herstart daarna nog een keer je computer.

Huub van Baal
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • April 20, 2026

Hmmm, als het op een Windows 10 pc wel lukt, dan verwacht ik dat het probleem eerder ip de Windows 11 pc zit. Misschien algemene instellingen, misschien een browserprobleem. Als je de DNS terugzet op de normale (KPN) DNS, werkt het dan wel met een andere browser?

Ik zie verder ook een aantal mensen die hetzelfde/vergelijkbare issues hadden na een Windows update. Bij hen hielp het om het volgende te doen:

• Typ in het startmenu cmd in. Je krijgt dan Opdrachtprompt bij de suggesties. Rechtsklik daarop en kies voor Als administrator uitvoeren.

In het opdrachtprompt venster dat verschijnt typ je de volgende commando's, steeds gevolgd door enter.

• netsh int ip reset
  • netsh winsock reset
  • ipconfig /flushdns
  • ipconfig /release
  • ipconfig /renew
  • netsh interface ip delete arpcache

Herstart daarna nog een keer je computer.

Hallo Erik,

Wanneer ik andere brosers gebruik is effect precies hetzelfde. Ik toets mijn loginnaam of emailadres in bij de loginpagina van Wordpress en daarna hangt het tabblad. Er gebeurt niets meer. Dat had ik al geprobeerd en volgens mij ook in het probleem beschreven.

In eerste instantie al mijn DNS instellingen (voor Wifi en Ethernet) teruggezet naar automatisch. Geconstateerd dat het probleem zich nog steeds voordoet! Daarna precies jouw aanwijzingen gevolgd en alle stappen uitgevoerd. Na de reboot: “Helaas zonder het gewenste resultaat in meerdere browsers".. Dus nu toch maar weer naar de Google DNSservers wijzen (8.8.8.8.8 en 8.8.4.4).

Zou fijn zijn wanneer je collega's hierin willen duiken (iets met combi modem (beta) en of ip4 / ip6)

rvk01
Slimmerik
  • April 20, 2026

Wanneer ik andere brosers gebruik is effect precies hetzelfde. Ik toets mijn loginnaam of emailadres in bij de loginpagina van Wordpress en daarna hangt het tabblad. Er gebeurt niets meer. 

Het is dus pas na het inloggen? Dat kunnen wij natuurlijk niet testen. De inlogpagina zelf wordt dus wel goed weergegeven?

Het is raar dat het op win10 wel lukt. Dan lijkt win11 inderdaad iets raars te doen. Kan inderdaad een blokkade bij IPv6 zijn o.i.d. Je zou in de router IPv6 even uit kunnen schakelen om te kijken of dat het gaat. Maar dan blijft het heel dat het met de 1.1.1.1 DNS wel goed gaat.

Na het inloggen krijg je uiteraard allerlei redirects en laden van verschillende sources (en dat kan gecombineerd IPv4 en IPv6 zijn). Als dat niet lukt zou er een blanco pagina kunnen ontstaan. Als je wat technische kennis hebt kun je ook met F12 in de console van de browser kijken of er bepaalde fouten optreden.

Huub van Baal
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • April 21, 2026

Wanneer ik andere brosers gebruik is effect precies hetzelfde. Ik toets mijn loginnaam of emailadres in bij de loginpagina van Wordpress en daarna hangt het tabblad. Er gebeurt niets meer. 

Het is dus pas na het inloggen? Dat kunnen wij natuurlijk niet testen. De inlogpagina zelf wordt dus wel goed weergegeven?

Het is raar dat het op win10 wel lukt. Dan lijkt win11 inderdaad iets raars te doen. Kan inderdaad een blokkade bij IPv6 zijn o.i.d. Je zou in de router IPv6 even uit kunnen schakelen om te kijken of dat het gaat. Maar dan blijft het heel dat het met de 1.1.1.1 DNS wel goed gaat.

Na het inloggen krijg je uiteraard allerlei redirects en laden van verschillende sources (en dat kan gecombineerd IPv4 en IPv6 zijn). Als dat niet lukt zou er een blanco pagina kunnen ontstaan. Als je wat technische kennis hebt kun je ook met F12 in de console van de browser kijken of er bepaalde fouten optreden.

@rvk01 ​@Erik van KPN 
Korte update: het probleem is dat wanneer ik mijn loginnaam of emailadres intoets (lukt nog) dat daarna de inlogprocedure bij WordPress blijft hangen. Ik kan dus niet inloggen.
Het blijkt wanneer ik de DNS servers gebruik / configureer van Google (8.8.8.8) of Cloudfare (1.1.1.1) dat het inloggen wel lukt. Ook na alle instructies van Erik kan ik dus niet via de KPN DNS servers inloggen bij Wordpress.com/ml/login

rvk01
Slimmerik
  • April 21, 2026

Je hebt toch geen “veilig KPN thuis” of iets dergelijks?

Als ik mijn e-mail ingeef en op Doorgaan druk dan wordt er een back-end aangeroepen. Dit is public-api.wordpress.com. Misschien dat die bij jou niet goed resolved wordt (hoewel ik hier ook de KPN DNS gebruik en het daar wel goed gaat).

~ $ nslookup public-api.wordpress.com
Server:         192.168.2.1
Address:        192.168.2.1#53

Non-authoritative answer:
Name:   public-api.wordpress.com
Address: 192.0.78.23
Name:   public-api.wordpress.com
Address: 192.0.78.22

Het rare is wel dat dit dan op Windows 10 ook mis zou moeten gaan. Ik heb het hier in een kale Windows 11 (in Hyper-V VM) geprobeerd en dat gaat goed. Heb je misschien extra beveiligings-software onder Windows 11 lopen (ESET o.i.d.)?

Huub van Baal
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • April 21, 2026

Tijdens het wandelen bedacht ik: laat ik het ook nog eens proberen met de ‘standaard’ KPN IP4 adressen voor de DNS servers (195.121.1.34 en 195.121.1.66) in plaats van de Google of Cloudface instellingen voor DNS. Sapperdeflap, maak mij maar gek. Ook bij het invullen van de KPN servers gaat het goed. Het gaat dus niet goed wanneer ik ‘Automatisch’ selecteer. Tot een paar dagen terug werkte dat prima!

KPN, enig idee? Kan het een issue zijn met de beta software op mijn Box14?

rvk01
Slimmerik
  • April 21, 2026

Tijdens het wandelen bedacht ik: laat ik het ook nog eens proberen met de ‘standaard’ KPN IP4 adressen voor de DNS servers (195.121.1.34 en 195.121.1.66) in plaats van de Google of Cloudface instellingen voor DNS. Sapperdeflap, maak mij maar gek. Ook bij het invullen van de KPN servers gaat het goed. Het gaat dus niet goed wanneer ik ‘Automatisch’ selecteer. Tot een paar dagen terug werkte dat prima!

Dan ben ik benieuwd welke DNS servers gebruikt worden als je Automatisch selecteert. Om welke instelling gaat het hier? Wat je in Windows 11 ingeeft bij de ethernet adapter? Je zou hem weer eens terug op automatisch kunnen zetten en kijken wat je bij een console prompt (cmd.exe) met nslookup google.com krijgt. Dan zie je als eerste de DNS server die gebruikt wordt.

Dat zou dan toch ook een issue moeten zijn op Windows 10 ??

Dan heb ik eerder het idee dat Windows 11 niet de DNS server gebruikt die hij via DHCP van de router voorgeschoteld krijgt. Of dat er software tussen zit die hier iets mee doet.

Huub van Baal
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • April 21, 2026

Dan ben ik benieuwd welke DNS servers gebruikt worden als je Automatisch selecteert. Om welke instelling gaat het hier? Wat je in Windows 11 ingeeft bij de ethernet adapter? Je zou hem weer eens terug op automatisch kunnen zetten en kijken wat je bij een console prompt (cmd.exe) met nslookup google.com krijgt. Dan zie je als eerste de DNS server die gebruikt wordt.

Dat zou dan toch ook een issue moeten zijn op Windows 10 ??

Dan heb ik eerder het idee dat Windows 11 niet de DNS server gebruikt die hij via DHCP van de router voorgeschoteld krijgt. Of dat er software tussen zit die hier iets mee doet.

Wat ik aanpas zijn de adapter instellingen voor zowel Ethernet als Wifi adapter waarop je de DNS instellingen kan zetten op ‘automatisch’ of ‘handmatig’.

Bij de instelling ‘automatisch’ is de output van nslookop:
DNS Servers . . . . . . . . . . . : 2a02:a45f:6038:0:4e22:f3ff:fece:5a00
                                           192.168.2.254
Dit zijn mijn externe IP adressen zoals die ook in de Box14 staan

Bij ‘handmatig’ (bij KPN DNS servers):
                                          195.121.1.34
                                          195.121.1.66

Overigens zie ik op mijn Windows10 PC dat voor de Ethernetcontroller er de Cloudfare DNS servers zijn geconfigureerd (1.1.1.1 resp. 1.0.0.1). Hierdoor loop ik waarschijnlijk niet tegen het issue aan

rvk01
Slimmerik
  • April 21, 2026

192.168.2.254

Zou je eens kunnen controleren welke DNS er in de Box 14 voor jouw verbinding gedefinieerd is? 

Dat kun je zien onder internetverbinding > informatie.

Dat zou n.l. ook gewoon de 195.121.1.34 en 195.121.1.66 moeten zijn. En de router is gewoon DNS proxy. Als er wat anders staat kan dat een probleem zijn. Dan kun je kijken onder DNS tab (zelfde hoofdmenu) of er iets speciaals ingesteld is. 

Overigens zie ik op mijn Windows10 PC dat voor de Ethernetcontroller er de Cloudfare DNS servers zijn geconfigureerd (1.1.1.1 resp. 1.0.0.1). 

Ha, dat zou dan inderdaad veel kunnen verklaren. Zou je die ook eens op auto (of 192.168.2.254) kunnen zetten. Dan weten we het zeker dat het in de router (of de gekozen DNS in de router) ligt.

Robert Brink
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+1

Misschien gebruikt je browser IPv6 en zijn die DNS adressen niet benaderbaar?

Op Windows 11 krijg ik:

nslookup public-api.wordpress.com
Server:  mijnmodem.kpn
Address:  2a02:a448:×××××××:fe04:3180

Name:    public-api.wordpress.com
Addresses:  192.0.78.22 (en .23) die kan ik gewoon pingen.

De DNS servers in mijn Box12 zijn die van KPN (195.121.1.34 en 66), dus Windows 10 of 11 of welk ander OS ook zou niet uit moeten maken. Waarom het met de Cloudflare of Google DNS wel lukt geen idee.

Probeer anders de openDNS servers (voor IPv4)

• 208.67.222.222
  • 208.67.220.220

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • April 21, 2026
nslookup public-api.wordpress.com ns1.kpn.net
Server: ns1.kpn.net
Address: 194.151.228.10
*** ns1.kpn.net can't find public-api.wordpress.com: Query refused

nslookup public-api.wordpress.com ns1.ipv6.kpn.net
Server: ns1.ipv6.kpn.net
Address: 2a02:a47f:ac::53
Name: public-api.wordpress.com
Addresses: 192.0.78.22
192.0.78.23

nslookup public-api.wordpress.com veilig.dot.kpn.com
Server: veilig.dot.kpn.com
Address: 195.121.97.215
Name: veiligbrowsen.geblokkeerd.kpn.com
Addresses: 2a05:d018:686:4101:1777:1661:6b99:2a51
2a05:d018:686:4102:3d4:4ebf:5bfe:f784
2a05:d018:686:4100:48f:b1b6:28d5:1efe
18.203.198.177
52.213.7.185
176.34.191.20
Aliases: public-api.wordpress.com

rvk01
Slimmerik
  • April 21, 2026

Vandaar mijn vraag of er iets van KPN Veilig (F-Secure) ingesteld was. Die blokt dus waarschijnlijk die api-url.

Waarschijnlijk stond Windows 10 al op een eigen vaste DNS (1.1.1.1) en kom je het probleem nu bij een nieuwe Windows 11 weer tegen. Dat was in het verleden waarschijnlijk bij Windows 10 ook een probleem geweest en toen is die 1.1.1.1 ingesteld.

In de router zelf kan dus die veilig.dot.kpn.com als DNS staan (als onderdeel van KPN Veilig).

@Huub van Baal kan dit bevestigen dit in de router te kijken (of aan te geven of hij KPN Veilig heeft) als dit mogelijk is bij KPN Veilig.

O, en Huub, als je inderdaad KPN Veilig hebt dan kun je met het linkje op deze pagina ook naar de instellingen daarvan gaan. 

http://veiligbrowsen.geblokkeerd.kpn.com/

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • April 21, 2026

Vandaar mijn vraag of er iets van KPN Veilig (F-Secure) ingesteld was. Die blokt dus waarschijnlijk die api-url.

Nee, dit een fout bij KPN servers. Bij whois kpn.com staat 

Name Servers:

ns1.kpn.net
ns11.kpn.net

Maar beide ns1 en ns11 (trouwens ook ns2) blokkeren wordpress api

nslookup public-api.wordpress.com ns11.kpn.net
Server: ns1.widexs.nl
Address: 213.75.63.33
*** ns1.widexs.nl can't find public-api.wordpress.com: Query refused

Terwijl dot.kpn.com (de normale IPv4 DNS, in tegenstelling tot veilig.dot.kpn.com) en de ipv6 server van ns1/ns2 heel correct werken

nslookup public-api.wordpress.com dot.kpn.com
Server: doh.kpn.net
Address: 195.121.97.209
192.0.78.23

rvk01
Slimmerik
  • April 21, 2026

@TDN Hoezo blokt KPN veilig deze url niet??

pi@space01:~ $ nslookup public-api.wordpress.com veilig.dot.kpn.com
Address: 2a02:a47f:ac::215#53

public-api.wordpress.com canonical name = veiligbrowsen.geblokkeerd.kpn.com.Name: veiligbrowsen.geblokkeerd.kpn.com
Address: 18.203.198.177
Address: 52.213.7.185
Address: 176.34.191.20
Address: 2a05:d018:686:4102:3d4:4ebf:5bfe:f784
Address: 2a05:d018:686:4100:48f:b1b6:28d5:1efe
Address: 2a05:d018:686:4101:1777:1661:6b99:2a51

Dit geeft toch duidelijk aan dat de url resolved wordt naar de blokkade pagina van KPN.

En die veilig.dot.kpn.com DNS is onderdeel van KPN veilig wat zich nestelt in de router met eigen DNS servers.

PS. De WordPress.com wordt wel goed resolved.

pi@space01:~ $ nslookup wordpress.com veilig.dot.kpn.com
Address: 2a02:a47f:ac::216#53

Name: wordpress.com
Address: 192.0.78.17
Name: wordpress.com
Address: 192.0.78.9

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • April 21, 2026

En die veilig.dot.kpn.com DNS is onderdeel van KPN veilig wat zich nestelt in de router met eigen DNS servers.

Nee veilig.dot.kpn.com wordt gebruikt als veilig browsen (plug-in) actief is. De DNS servers in router zijn ns1.wxs.net en ns2.wxs.net en hebben geen probleem met wordpress api

nslookup public-api.wordpress.com ns1.wxs.nl
Server: ns1.wxs.nl
Address: 195.121.1.34
192.0.78.23

rvk01
Slimmerik
  • April 21, 2026

@TDN Ik heb het net even getest. Als je de Veilig browsen aanvinkt in de app van worden de standaard DNS servers in de router (195.121.1.34 en 195.121.1.66 dus ns1.wxs.net en ns2.wxs.net) vervangen voor de anti malware DNS servers (195.121.97.xxx). Daarna is de api url van wordpress geblokkeerd.

pi@space01:~ $ nslookup public-api.wordpress.com
Server: 192.168.2.1
Address: 192.168.2.1#53

public-api.wordpress.com canonical name = veiligbrowsen.geblokkeerd.kpn.com.Name: veiligbrowsen.geblokkeerd.kpn.com
Address: 52.213.7.185
Address: 18.203.198.177
Address: 176.34.191.20
Address: 2a05:d018:686:4100:48f:b1b6:28d5:1efe
Address: 2a05:d018:686:4101:1777:1661:6b99:2a51
Address: 2a05:d018:686:4102:3d4:4ebf:5bfe:f784

@Huub van Baal Schakel dus veilig browsen uit en het probleem.is opgelost.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

Dan ben ik benieuwd welke DNS servers gebruikt worden als je Automatisch selecteert. Om welke instelling gaat het hier? Wat je in Windows 11 ingeeft bij de ethernet adapter? Je zou hem weer eens terug op automatisch kunnen zetten en kijken wat je bij een console prompt (cmd.exe) met nslookup google.com krijgt. Dan zie je als eerste de DNS server die gebruikt wordt

Wat ik aanpas zijn de adapter instellingen voor zowel Ethernet als Wifi adapter waarop je de DNS instellingen kan zetten op ‘automatisch’ of ‘handmatig’.

Bij de instelling ‘automatisch’ is de output van nslookop:
                                           192.168.2.254

Bij ‘handmatig’ (bij KPN DNS servers):
                                          195.121.1.34
                                          195.121.1.66

Bij automatisch wordt je modem als DNS server gebruikt vanuit je computer. Om op die manier de DNS servers te gebruiken die in het modem ingesteld staan.

Als je nu handmatig de KPN DNS servers daar invult, dan gebruikt het modem waarschijnlijk andere. Wat heel goed kan zijn als je het Malwarefilter aan hebt staan. 

Dat lijkt hier het daadwerkelijke probleem te zijn. We zien meer topics. Dus we hebben dit uitgezet bij de relevante (DNS) beheerafdeling. Ik kom erop terug.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • April 28, 2026

Er bleek inderdaad een onterechte blokkade te zijn. Deze is nu verwijderd. Dus inloggen op Wordpress moet nu weer gewoon lukken, ​@Huub van Baal!

Huub van Baal
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • April 28, 2026

Er bleek inderdaad een onterechte blokkade te zijn. Deze is nu verwijderd. Dus inloggen op Wordpress moet nu weer gewoon lukken, ​@Huub van Baal!

@Erik van KPN 

Dank je voor de update. Direct mijn hele DNS omgeving op Windows11 weer op automatisch gezet en geconstateerd dat het nu weer goed werkt en dat ik kan inloggen bij Wordpress. Misschien een naïve vraag: heb jij enig idee waarom het uitzoeken door jouw collega's 11 dagen tijd gevergd heeft?

Meestal zijn mijn vragen opmerkingen goed gedocumenteerd. Ik vind dat ik dat wel verplicht ben na ruim 40 jaar carriere in ICT (met name op Unix vlak). Ik kon al emailen voordat toen er alleen nog maar .com domeinnamen bestonden 🙂. Natuurlijk zit ik er ook wel eens naast maar gelukkig ook deze keer niet.

rvk01
Slimmerik
  • April 28, 2026

Misschien een naïve vraag: heb jij enig idee waarom het uitzoeken door jouw collega's 11 dagen tijd gevergd heeft?

Waarschijnlijk omdat de melding pas gisteren doorgegeven is aan desbetreffende afdeling. Wij hebben dit wel vorige week (zelf) geconstateerd (en gezien dat het aan veilig browsen lag) maar de moderators hebben dit topic pas gisteren opgemerkt en opgepakt 😉

Huub van Baal
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • April 28, 2026

Misschien een naïve vraag: heb jij enig idee waarom het uitzoeken door jouw collega's 11 dagen tijd gevergd heeft?

Waarschijnlijk omdat de melding pas gisteren doorgegeven is aan desbetreffende afdeling. Wij hebben dit wel vorige week (zelf) geconstateerd (en gezien dat het aan veilig browsen lag) maar de moderators hebben dit topic pas gisteren opgemerkt en opgepakt 😉

@rvk01 Wellicht een uitdaging om meer met AI te gaan doen om dit soort discussies sneller (en meer automatisch) op te pakken, denk ik dan maar weer.