Skip to main content
Vraag

Wordt mijn oude FTU vervangen?

• April 6, 2026
  • 3 reacties
  • 58 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Ik ben van plan om over te stappen naar KPN na een aantal jaartjes ziggo. In mijn meterkast zit een oude Genexis FTU (zie foto) die waarschijnlijk ooit (door de vorige bewoners) bij Odido is gebruikt.

Ik zit in de regio Hilversum en kan tot 4gbit bestellen dus volgens mij ga ik over naar XGS-PON. Wordt dan ook mijn hele FTU vervangen?

3 reacties

Robert Brink
Slimmerik
Forum|alt.badge.img

Ga er maar vanuit dat de huidige NT/FTU hooguit 1 Gbps doet, en een modernere niet past.
Dat wordt dus een klusje voor een (gratis) monteur.

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • April 6, 2026

De NT (het actieve deel) moet vervangen worden. Wat hier nu zit is specifiek voor Odido en werkt niet op het netwerk van KPN. De FTU hoeft niet vervangen te worden. We hebben hier gewoon een passende XGS Pon NT voor.

Gezien het type FTU verwacht ik dat als je internet bestelt er automatisch een verplichte monteur wordt ingepland.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • April 8, 2026

Hi ​@McMaarten, welkom bij onze community. Goed dat je deze vraag hier stelt inclusief een foto. 

De NT (het actieve deel) moet vervangen worden. Wat hier nu zit is specifiek voor Odido en werkt niet op het netwerk van KPN. De FTU hoeft niet vervangen te worden. We hebben hier gewoon een passende XGS Pon NT voor.

Gezien het type FTU verwacht ik dat als je internet bestelt er automatisch een verplichte monteur wordt ingepland.

Dank ook aan eagle3824 voor zijn antwoord, ik verwacht ook dat hier een monteur moet komen en dat dit ook is ingepland. 

Laat het ons hier weten mocht je verder nog vragen hebben. 😊

Â